Какво означава този 1.5 л/100 разход на Audi A3 e-tron плъгин хибрид?
Днес Audi показва (все още) концептуалния A3 Sportback e-tron плъгин хибрид на Автосалон Женева 2013. С комбинирана мощност от 150 кВ (204 кс) и 350 Нм, този комбиниран разход от 1.5 л/100 км, който производителят дава и много сайтове цитират, изглежда твърде малко, нали? Затова ето едно бързо пояснение: Става дума за комбинация от електрически и бензинов разход, не за среден разход на (течно) гориво! Как точно се пресмята комбинираният разход на плъгин хибрид и повече за новия модел на Audi, нататък в блога…
След като вече изяснихме, че става дума не за комбиниран разход само на течно гориво, да видим с какви Audi A3 e-tron плъгин хибрид данни разполагаме засега:
- Капацитет на батерията: 8.8 кВтч
- Обем на бензиновия резервоар: 39 л
- Ел. пробег с едно зареждане: до 50 км
- Общ пробег: до 940 км
- Разход на бензин: от горното – около 4.4 л/100 км
Самата формула за изчисляване на комбинирания разход на плъгин хибриди е дефинирана в този документ на Обединените нации. Тя е:
C = (De х C1 + Dav х C2)/(De + Dav)
Където:
- C – разход на гориво в л/100 км;
- C1 – разход на гориво в л/100 км с пълна батерия*
- C2 – разход на гориво в л/100 км на ДВГ;
- De – електрически пробег; и
- Dav – 25 км (приетата средна дистанция между две зареждания на батерията.
* Това е електрическият режим на задвижване, в който, естествено, разходът на гориво е 0 л/100 км.
Сега да изчислим с наличните за Audi A3 e-tron плъгин хибрид данни:
C = (50 км х 0 л/100 км + 25 км х 4.4 л/100 км) / (50 км + 25км)
C = (0 + 25х4.4) / (50 + 25) = 110 / 75 = 1.47 л/100 км
Сега вече знаете какво означават тези 1.5 л/100 км, но по-важното е, че (според обявеното днес от Audi), общ пробег от 940 означава супер нисък бензинов разход от около 4.5 л/100 км. Това най-вероятно ще е средният разход, но и така да е, вероятно много хора ще са супер доволни!
Но и идеята ни като цяло беше да напомним отново, че не става дума за чисто горивен разход, а за комбинация електричество-гориво и приравняване в познатите ни литри на 100 км.
Сега към останалите детайли за плъгин хибрида на Audi, който очакваме на пазара от 2014 г…
Задвижваща система:
Audi A3 e-tron плъгин хибридът има паралелен хибриден дизайн със следните характеристики:
- Комбинираната мощност на системата: 150 кВ (204 кс) 350 Нм
- Електромотор: 75 кВ (102 кс) 330 Нм
- Двигател: Модифициран 1.4 TFSI 110 кВ (150 кс) 250 Нм
- Ускорение 0-100 км/ч: 7.6 секунди
- Макс. скорост ДВГ: 222 км/ч
- Макс. скорост ЕЛ: 130 км/ч.
Остава само да добавим, че електромоторът е интегриран в шест-степенна e-S tronic трансмисия с нов дизайн, която предава мощността на предните колела. В зависимост от режима на задвижване (виж по-долу) двата агрегата могат да се подпомагат или да задвижват колата самостоятелно, като при електрическия пълният въртящ момент е наличен от 0 об/мин, а новият TFSI достига максимална мощност в диапазона 1,750 – 4,000 об/мин.
Батерия, силова електроника и пробег
С капацитет 8.8 кВтч, литиево-йонната батерия е инсталирана в компактна и защитена от удари кутия в пода, под задната седалка. Пакетът се състои от осем модула с общо 96 клетки и разполага със собствена охладителна система с ниска температура.
Силовата електроника се намира под предния капак на Audi A3 Sportback e-tron, до бензиновия двигател. Поместена е в също компактен модул с интегриран DC-DC конвертор и използва системата за охлаждане на батерията и зарядното устройство.
Зарядният порт е зад четирите кръга на радиаторната решетка и си има (както и TFSI двигателя) e-tron емблема. Чрез него батерията се зарежда за около два часа и половина с 3.6 кВ зарядно.
По отношение на безопасността не би трябвало да има грижи – всички компоненти на високоволтовата система нямат проводящи връзки с други части на колата – в случай на катастрофа притокът на енергия към системата се спира автоматично. Интересното е, че и задвижването на климатика е от високоволтово устройство, а за икономия на енергия има печка за интериора.
{gallery}2013/mar/audi-a3-e-tron{/gallery}>
Режими
Audi A3 Sportback e-tron ще можем да караме в три режима:
- Електрически;
- Бензинов; и
- Хибриден.
Двата самостоятелни режима могат да се комбинират за повече мощност, а при отпускане на педала за ускорение и връзката между тях и трансмисията се прекъсва за така познатата ни инерция. Режимите се избират чрез бутон и скоростния лост, с EV за електро движение, D за супер ефективност и S за спорт.
В заключение
Поредният плъгин хибрид показва, че рано или късно всички автопроизводители ще правят такива модели. С най-доброто от двата свята коли от този тип ще ни позволяват да караме на ток в населените места и въобще да използваме колите си повечето време в електро режим, но да можем да пътуваме и на дълго с помощта на новите икономични двигатели. С до 50 км електро пробег (който предстои да видим дали е реален), плъгин хибридите определено отстъпват на модели като Opel Ampera, с неговите 60-80 км. Това е рецепта за една бъдеща битка за онези от нас, които няма да преминат веднага на електромобили и ще изберат нещо от типа на Audi A3 e-tron плъгин хибрид. Новата технология тепърва ще изпитваме, но от предварителните данни нещата изглеждат много обещаващи. Дано да останат такива.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply