Авто компаниите отново гледат във възобновяема посока

Е10 бензинът не се радва на особена популярност в Германия

Авто компаниите отново гледат във възобновяема посока

Е10 бензинът не се радва на особена популярност в Германия

Въвеждането на E10 биогоривото в Германия определено предизвика бурна обществена реакция. За щастие обаче, авто индустрията вече преосмисля своя подход към устойчиво развитие.

E10 трябваше да бъде една стъпка към бъдещето за чиста енергия в Германия.

Предизвикана от правителствените квоти за производство на биогорива, петролната промишленост на страната въведе нов, уж екологично чист бензин с 10% етанол тази година.

Но някак си, предпочитанията на потребителите останаха извън уравнението, което предизвика неочаквана обществена реакция на обичащите колите германци…

“Не съм сигурен, че колата ми може да се справя”, казва Фабиан Лаутербах, често шофиращ граждани на Кьолн, който е скептичен по отношение на новото гориво. “И кото чувам, че емисиите на CO2 са само леко намалени, това ме кара да се чудя за какво става дума.”

Лаутербах не е единственият, който проявява недоверие към ползвата от E10 за околната среда и съвместимостта на новото гориво с превозните средства. Доклад на асоциацията на петролната промишленост MWV показва, че само един на всеки пет немски шофьори за заредили E10 миналия месец.

Бензин Е10 анти стикер

Бензин Е10 анти стикер

Според доклада, след късната информационна кампания на правителството и лидери от индустрията, в момента две трети от шофьорите знаят дали E10 е безопасно за техните автомобили. Но почти половината от тези хора все още отказват да купуват противоречивото гориво.

Основната причина за отхвърляне на новия бензин е, че с тази си формула той намалява горивната ефективност. “Колите работище на E10 консумират съвсем малко повече гориво, като същевременно генерират малко по-малко емисии на парникови газове”, твърди Бернхард Тшеншер, инженерен експерт в германския автомобилен клуб ADAC.

ADAC тестовете показват, че E10 води до средно 1,5% увеличение в потреблението на гориво в сравнение със Супер E5, който съдържа наполовина по-малко етанол. В същото време емисиите на СО2 са намалени средно с 0,9%. Рералните стойности варират в зависимост от времето, стила на шофиране и други фактори.

Един цялостен поглед

В крайна сметка, E10 допринася незначително за опазване на околната среда, чрез намаляване на емисиите от парникови газове. Въпреки това, увеличеното потребление на култури за биогорива ще намали също така общите нива на емисии на парникови газове, тъй като растенията поглъщат СО2 от атмосферата – приемайки, че те не просто заменят хранителните култури.

В този смисъл, има нещо повече в “екологичния отпечатък” на едно превозно средство от емисиите на въглероден двуокис, моно-азотни окиси и други парникови газове, които то изхвърля при движението си. Този цялостен подход за устойчиво развитие започва да обхваща германската автомобилна индустрия.

Като най-големият автомобилен производител в Германия и втори в света след Toyota, Volkswagen прави така наречените “оценки на жизнения цикъл”, на избрани превозни средства в опит да подчертае тяхното общо въздействие върху околната среда.

“Оценката на жизнения цикъл отчита не само времето, през което се шофира едно превозно средство, а по-скоро целия му жизнен цикъл, от производството, до рециклирането”, казва технологичният говорител на Volkswagen Петер Вайсхайт. Тези оценки, наречни за краткост LCA, са сертифицирани от германската организация за безопасност на продуктите TUV Nord.

Други водещи производители на автомобили в Германия също са възприели подобен подход.

“По принцип, устойчивото развитие е от значение на всеки етап от веригата за доставки”, коментира Бернхард Едерер, говорител на BMW. “От идеята за превозно средство, до неговото рециклиране, е важно да щадим нашите ресурси.”

Нагласата на BMW към екологично производство е подкрепена от Dow Jones Sustainability Index DJSI, който измерва общите екологични и етични профили на основните компании. През 2010 г. BMW беше начело в сектор “автомобили и части” на DJSI шести поредни пъти.

Автопроизводителят планира да пусне на пазара първата си изцяло електрическа кола през 2013 г. под името BMW i3. През същата година Volkswagen ще започне серийно производство на Up! Blue E-motion компактна кола, последвана от изцяло електрическа версия за топ популярния Golf.

“Убедени сме, че тези превозни средства ще имат шанс на пазара само ако тяхната обща цена е конкурентна”, смята Едерер, позовавайки се на разходите от закупуване, през управлението и поддържането на всяка кола, до нейното бракуване.

Рафинериите намаляват производството на E10

Дотогава, еко-настроените потребителите на германски автомобили ще трябва да разчитат на технологиите на горивна ефективност, хибридните автомобили – и E10. Това има своята цена: германските петролни производители под шапката MWV оценяват производството на един литър E10 е по-скъпо с €0.10 до €0.20 от това на E5, в зависимост от цената на суровия петрол.

С текуща цена на $100 за барел, разликата в цените може да бъде незначителна. Освен това, германското правителство въведе данъчен режим за намаляване на цената на Е10 по бензиностанциите, като компенсация за по-високия разход на гориво.

Но германските нефтопреработвателни заводи вече намаляват производството на E10, избирайки вместо това да изпълнят своите квоти по други начини – например с увеличаване на продажбите на био-дизел. BP, Royal Dutch Shell и други големи рафинерии са намалили или спират производството на E10, според асоциацията на германските търговци на горива на дребно BTG.

В Кьолн, един от приятелите на Фабиан Лаутербах наскоро решава да тества E10. Но експериментът е бил осуетен от недостиг на доставки на местната бензиностанция. “По времето, когато отидох там, на E10 маркуча вече пишеше отново “95”, казва той…

[Източник: TheLocal.de]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *