Автосалон Париж 2012 – Mitsubishi Outlander зареждаем хибрид
Автосалон Париж 2012 започва в самия край на септември, но вече има повод да започнем с анонсите за най-голямато авто шоу в света. Mitsubishi е първата компания, пуснала на пазара съвременен масов електромобил – i-MiEV през 2009 г. Сега, обаче, следва нещо друго, доста по-голямо – световният дебют на добре познатия у нас Outlander SUV, но вече и във вариант зареждаем хибрид…
В хибридния Outlander са комбинирани Twin Motor 4WD система, състояща се от два 60 кВ независими електромотора (по един за всяка ос) и 12 кВтч Li-ion батерия, с 2.0-литров 4-цилиндров MIVEC бензинов двигател и всичкото това с цел постигане на икономия, равняваща се на разход от 1.6 л/100км и над 880 км общ пробег. О, колко оптимистично. Това, разбира се, са показатели според японския цикъл за шофиране, но не са никак близко до това, с което сме свикнали.
Първо, става дума за комбиниран разход, но не градско/извънградско, а електричество/бензин. При изцяло заредена батерия при изминаване на 55 км на ток и още 45 на бензин – само тогава комбинираният разход може да е около 2 л/100 км – това се нарича еквивалент на бензинов разход. Второ, в хибриден режим, при задвижване само с бензиновия двигател, разходът ще е в диапазона 6-7 л/100 км. По-малко (бензинов разход) засега автопроизводителите не ни осигуряват в 4х4 автомобили .
В зависимост от пътните условия и наличния в батерията заряд, зареждаемата хибридна задвижваща система автоматично избира оптималният режим на шофиране:
-
Електро режим. Електро режимът, разбира се, е задвижване само с електроенергия, при който предният и задният електромотори осъществяват задвижването с енергия от батерията.
-
Сериен хибриден режим. В този режим бензиновият двигател работи като генератор на енергия за електромоторите. Системата превключва на този режим, когато зарядът в батерията падне от определено ниво и при нужда от повече мощност, като при задминаване или изкачване на стръмни пътища.
-
Паралелен хибриден режим. Сега бензиновият двигател осигурява по-голямата част от мощността, а електромоторите помагат при нужда. Системата превключва на този режим при движение с по-висока скорост, когато бензиновият двигател е най-ефективен.
4WD система с два мотора
В 4WD системата с два мотора, предният електромотор доставя 137 Нм, а задният, 195 Нм въртящ момент. Интелигентното решение при тази система, е, че освен намаляване на загубите при предаване на въртящия момент към колелата, системата осигурява и по-добра реакция и по-фин контрол, отколкото при конвенционалните механични системи, като това се постига без карданен вал или други механични компоненти, характерни за стандартните системи.
Схема на задвижващата хибридна система на Mitsubishi Outlander
4WD системата с два мотора се управлява от {tooltip}S-AWC{end-link}Super All Wheel Control{end-tooltip} системата на Mitsubishi за интегриран контрол на динамиката, с което се постига по-висока стабилност и производителност на всякакви терени.
Батерия
С пълна литиево-йонната батерия (с капацитет 12 кВтч) със зареждаемия Outlander ще могат да се изминават над 55 км. Това, обаче, е валидно за “щедрия” японски цикъл на шофиране и очакваме реалният пробег в Европа да е по-нисък. Добрата новина е, че бензиновият двигател може да превключва ръчно за преминаване в електрически режим на задвижване, при който двигателят започва да работи като генератор (осигуряващ мощност от 70 кВ) и зарежда батерията и на място, и в движение. Режимът за зареждане на батерията е полезен с това (и идентичен с Hold режима на Opel Ampera), че може да съхраняваме енергията в батерията за използване в специални случаи, като движение в централни градски части, през които е позволено преминаването само на електромобили. Това засега не е факт в България, но няма ли да се чувствате по-приятно, разхождайки се из “стария град” докато по съседните улички минават незабележимо безшумни електромобили.
Зареждането от битов контакт става за около 4.5 часа, а поредната добра новина, е, че от Mitsubishi са се погрижили да не пропуснат и опцията за бързо зареждане, която засега стандартно (за бранша) се измерва с “80% за 30 минути”. Зареждаемият вариант на Outlander ще излезе първо на пазара в Япония в началото на 2013 г., след което ще започнат продажбите и в Европа.
[От: Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply