Анти-плъгин леснотия: Toyota Prius с безжично зареждане

toyota_prius_bezzhichno_zarezhdane

Анти-плъгин леснотия: Toyota Prius с безжично зареждане

toyota_prius_bezzhichno_zarezhdane

Както е тръгнало някой ден може да си зареждаме електромобилите в хола…

Дойде време за тестове и на “безжичен” Prius – кой ще спечели, кабелът или индукцията?

В България обичаме много повече дизела, като “технология” за икономично придвижване. По улиците вече виждам повече Toyota хибриди, но далеч по-малко, отколкото в някои европейски градове, които съм обикалял. Но след близо 15 години на пазара Toyota Prius се е превърнал в абсолютния синоним на хибрид и се продава като топъл хляб по цял свят. От 2012 г. вече има и зареждаема версия с малко повечко електрически пробег. Но и това не е най-новото, защото Toyota започва обявените по-рано тази година тестове на безжично зареждане. Това идва много бързо след плъгин версията и в един момент, може дори и от 2013-та, току виж се появил и “анти-плъгин” вариант. Както казва Рудолф вас Веен в своето предаване “Лесни рецепти” по 24Kitchen, “Нека да е лесно” (макар че в случая няма как да е вкусно )…

Темата “хибрид” се пораздвижи доста повече, поне в София, където от февруари 2012 г., по улиците кръстосват зелени Prius таксита. Спомням си добре как с партньора ми Стефан отивахме някъде в един студен февруарски ден и на Руски Паметник, изненада, отдясно до нас зелена кола с карирана лента, разни надписи и табелка “Такси”. Бързи телефонни снимки, много учудване, и също така бърз блог по-късно следобеда. И така, у нас се роди понятието “грийн такси“, което вече мнозина пробваха. Но не благодарение на някой от първите електромобили на пазара като Nissan LEAF, Citroen C-ZERO или пък Renault Fluence Z.E., а точно на отявления японски хибрид, макар и не в най-новия зареждаем вариант. Такъв, обаче, Toyota започва да тества в Япония първо, разбира се.

Технологията

Засега безжичното зареждане за електромобили далеч не е масова технология, но пък вече се оформят два типа предаватели (на електромагнитно поле)  кръгли и… не кръгли Laughing. Добре де, четириъгълни. Toyota смята да тества втория вариант с нещо като квадратна бобина, изработена от медна жица, навита около квадратна плоча. С тази система компанията ще започне своите тестове.

Проблемът

Тази дума ни съпътства навсякъде, но пък сме свикнали с нея. В случая с оборудвания с четириъгълна бобина прототип на Toyota проблемът се състои в това, че при четириъгълните бобини е нужно намаляване на “изтичането” на електромагнитните вълни до ниво, което отговаря на изкисванията на законите, регулиращи радио излъчванията. Но пък щом започва тестове, Toyota очевидно е намерила начин да влезе в рамките на регулациите…

Вариантите

След като вече стана дума, че те са два, кръгли и четириъгълни, да им хвърлим по едно око, защото са различни и магнитното предаване зависи от формата. И за да е ефективен преносът на енергия, и предавателят, и приемника трябва да са с една и съща форма. Това е така, защото двата типа не са съвместими и всеки от тях си има предимства и недостатъци. Има и още нещо, което не улеснява нещата  автопроизводителите, които тестват кръгли бобини са почти колкото тези, които пробват “ъгловатия” вариант. Тогава да видим какви са разликите:

Четириъгълна бобина

Този тип бобини са направени чрез навиване на медна жица около четириъгълна плоска феритна сърцевина. Магнитните потоци се излъчват от страните на една плоска сърцевина и се приемат от страните на другата (монтирана в колата).

Предимството на този метод е, че енергията може да се предава дори бобините да не са точно хоризонтално подравнени. Недостатък обаче са сравнително големите утечки на електромагнитни вълни. Toyota изглежда решава този проблем, като пречи на разпръскването на вълните, с “опаковане” на бобините.

Кръгла бобина

При кръглите бобини, спираловидно навита медна жица играе ролята на бобина за плоска феритна сърцевина с форма на поничка (а, ОК, донът Laughing). Основното предимство на кръглите бобини, спрямо четириъгълните, е малкото изтичане на електромагнитни вълни в хоризонтална посока.

Електромагнитените вълни, излъчвани от сърцевината на бобината минават през вътрешността на бобината приемник. Това прави “затварянето” на електромагнитното поле лесно, с поставяне на електрически проводник под излъчващата бобина, както и над приемащата. Недостатъкът тук е, че няма толкова голям допуск за хоризонталното подравняване, като при четириъгълните бобини.

Всичкото това е много интересно, но засега не ми става ясно, както вероятно и на теб, дали тази система ще може да се вгражда в настоящите Prius модели, когато някой ден Toyota започне да я предлага. Дали ще е нов Prius модел, който ще разполага с тази удобна функция или тя ще може да се използва и за предишни версии на хибрида е важно, защото не е като да е обичаме съвместимостта, нали? Само дето новият Nissan LEAF, който ще има 6.6 кВ зарядно няма да си го дава на стария. Който си има LEAF с 3.3 кВ зарядно, си остава с него, защото не е като просто да сложиш новото бордово зарядно на стария модел LEAF  цялата високоволтова система е различна. Та, ако съдим по този пример, може и да не ни огрее с безжична леснотия за нашите верни “стари” Prius машини. Все пак, да не губим надежда, ако въобще е въпрос на надежда…

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че е полезно, ефективно, практично и качествено.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *