“Искам хората да харесат колата, не да им я продам”

tesla_model_s_salon_mall

“Искам хората да харесат колата, не да им я продам”

tesla_model_s_salon_mall

В мола, вместо дрехи, да си избираш кола – електрически Model S, например – Снимка: autotribute.com

Това казва за Model S вицепрезидентът по продажбите на Tesla Motors Джордж Бланкършип.

В края на 2013 г. Motor Trend избра Tesla Model S за Кола на годината 2013. И сега електромобилът (в червено) е на корицата на януарския брой на списанието. С едно голямо (също червено) SHOCKER! Не зная за теб, но се чудя дали всъщност хората там (в екипа на списанието) не са слисани и приятно изненадани и от самите себе си, освен от колата. В момента тя е и на автосалона в Детройт, където на щанда на Tesla има и исполински макет на получената от MotorTrend награда. Все пак, да го карам безпристрастно, така ще съм честен и пред себе си, и пред теб…

Но защо да са слисани? Ами, за 60 години от как избират коли за награждаване, в Motor Trend никога не са посочвали електромобил за първенец, при това всичките 11 члена на журито. Засега съм виждал Model S само на снимки, но това, което не се вижда, а се усеща, е не по-малко интересно – моделът, по който компанията работи – салони в молове, онлайн продажби, доставка на колата до дома и… без посредници – Tesla Motors не работи с дилъри. А след интервюто с Джордж Бланкършип в Smart Planet точно преди Коледа и тези негови думи, които използвах за заглавие, ми стана още по-интересно…

Наистина, опитвам се да го разглеждам просто като потребител всичко това, което правят. И без това позалитам в положителна посока по тоя все още недостижим за европейците Model S, та по-добре да го подкарам чисто аналитическата. Че им е нетипичен за повечето хора модела на тез надъхани да променят света калифорнийци и ще иска време по-консервативните да го разберат.

Според някои корпоративни проучвания в края на 2012 г. има нещо като електромобилно охлаждане. Осъзнаване, ако щеш. Че няма да стане толкова бързо, колкото се очакваше. Балонът електромобил можел да се спука и още, и още. Всичко е възможно, варианти много, непредвидени ситуации, още повече. Сега знам само, че има набрана инерция. За мен това, че на пазара вече има 16 електро модела не е никак малко. Малко е, разбира се, това, че у нас има 2-3, и малко повече продажби. Но междувременно производителите поеха в посоката плъгин хибрид – по-лесно им е, ако щеш, че с тия ДВГ мощности развивани с десетилетия кой може да мине на електромотори и батерии за 1-2 години. Tungsram да не би да правят само светодиодни крушки, а от колко години вече я има технологията…

Не и Tesla. За тях е “по-лесно”. Да подкарат влака по-бързо. Защото от саото начало са го натоварили само с електромобили. То, лесно, обаче, грам не ще да им е – колкото и да се опитвам, няма да успея да си представя целия този кошмар около създаване и развиване на авто марка. Зная какво ми струва този малък блог ежедневно, а е капчица в морето…

Всичките големи производители, охотно или не, също правят електромобили. Е, не съвсем всички. Но повечето предпочитат да електрифицират съществуващи модели – къде къде по-лесно е да използваш готова платформа.

И ето ги Tesla Motors, с целия им този различен подход. В нашите молове постоянно има изложени за реклама коли точно като влезеш от главния вход, че да няма как да ги пропуснеш. Но магазин на втория етаж, в който вместо дрехи има кола? Шеметна работа, много искам да я видя. И тя си има обяснение:, , обяснява:

“Нашата цел е всеки да си тръгва от салоните ни с усмивка на лицето. Искам хората да харесат колата, не да им я продам.”

  Джордж Бланкършип, вицепрезидент по продажбите на Tesla Motors

В последните няколко години прочетох доста книги, преживях различни неща и още опитвам да осъзная колко по-добре се чувствам вече. Тези думи отгоре са много интересни и сега ми правят съвсем различно впечатление, чета ги по друг начин. Зная, че не обичаш да ти набутват нищо. И аз не обичам. Кой не се дразни от нескопосаните, дървеняшки реклами по нашите телевизии, “грачещите” от пошлост банери из нета или опитите на недодялани “търговци” да пробутат някакъв абсолютно ненужен “продукт”. И изведнъж, ето то го това много умело поведение на този гуру на продажбите. Човекът е бил 6 години в Apple, все пак. Майсторски казано – “Не те насилвам грам, искам само да се усмихнеш, като видиш какво сме направили; просто ела, виж, почувствай и научи повече”. Така ги интерпретирам аз неговите думи.

Всъщност, няма нужда да ги интерпретирам дори, защото самият Бланкършип допълва:

“Ние образоваме, не продаваме. Това са две различни неща. Ние не просто казваме на хората защо един електромобил е добра кола, но и защо може да е по-добра от този, която карат днес – не просто защото е по-добре за околната среда, но и заради багажния обем, ниската поддръжка или пък пълния въртящ момент от самия старт, който дава една супер различна динамика.”

Да речем, че искаш да си купиш кола, но (което е малко вероятно, но все пак) не си правил/а предварително проучване или просто обикаляш салоните на различни марки. Влизаш при някой дилър, харесваш си нещо и усмихнат (в устата) служител започва да ти разказва истории за колата. Нещо не ти пасва, правиш няколко крачки настрани към друг модел и за части от секундата той се оказва по-добър. След малко следващия и следващия и т.н. “Хайде, купи нещо”, крещи вътре в себе си човекът, който полага толкова много усилия да ти пробута нещо. Но за мен това е овехтял и нескопосан начин за реализиране на продажби. Точно заради “усилията”. Разбира се, в Tesla нямат благотворителни наклонности – целта им е да продават и печелят, но посрещането е различно – май тези хора знаят как да докосват души. Дали има по-важно нещо от това?

Сега Tesla Motors вече има и дистрибутивен център в Европа – до холандския Тилбург. Много по-скъпо ще се продава при нас Model S. Много. Направо не е за вярване. Няма как да са цените като в Америка, обаче. Трябва да се произвежда в Европа, за да няма транспортни разходи, мита и други добавки. Но завод се прави с много пари. В Tesla не са на този етап. Дето се вика тепърва стъпват на друг континент и не мога дори да се сетя колко предизвикателства имат пред себе си.

Едно от тях, разбира се, е закостенялото ни мислене. Миналата година Зелена светлина на БНТ1 направи едно кратко видео за Opel Ampera, в което участвах. След като приключихме със снимките операторът седна да види какво е. Ръчка, ръчка, “ама нещо не ускорява много бързо, не е като моето BMW (не помня с какъв мотор каза). Преди него кара репортерът, който някак повече смелост ли имаше, не знам, та в нормален режим ускори много по-бързо, отколкото операторът в спортен. Нейсе, под повърхността го има недоверието от електромобила и затова подходът на Tesla ми се вижда повече от логичен – ненатрапчиво да ти покажат, да ти обяснят, без да те натискат “да я купиш”. Когато бях в Мюнхен, в салона на Tesla, едно от момчетата ми каза, че клиент проучвал 2-3 години след първото си влизане при тях електрическия Roadster, преди да дойде и да го купи…

Или пък, един съсед, който реши да се похвали как пътувал до Атина и обратно с един резвроар нафра с любимия си Ford Transit Wink. Чудесно, обичам басните, но идеята е, че хората хвалят това, което харесват, склонни са да го подсилват и да вярват силно в него. Хм, кой може да ги вини? Удобно си е да можеш да пътуваш надалеч с едно зареждане. И аз го обичам това. По-добрият подход тук е не да убеждаваш с рогата напред, а просто да покажеш. В случая с Tesla, 20,000 предварителни резервации изглеждат като потвърждение, че този подход работи.

И това с Roadster е подходящо за завършек. По медийни събития и подобни изяви Бланкършип обича често да напомня, че “ние в Tesla правим невъзможни неща- така казваха повечето хора, че е невъзможно да успеем с Roadster, камо ли с Model S – но ние успяхме”.

Зная, че салон на Tesla едва ли ще имаме скоро в България. Не знам де, може и да има, но ако не това, поне няколко Model S очаквам да дойдат в България тази година. Би било чудесно най-после да пипна, както и ти или пък твоите приятели и всеки, който иска, електрическия седан. Да се повозя, да покарам, ако мога, че изписах толкова много за тази кола, подписах се с нея, анализ на модела на продажбите се опитах да направя, но ей на, още не съм я докоснал. Може пък нещо да не ми хареса, знае ли човек Laughing.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *