Просто и лесно за възприемане: електромобили а-ла-Apple!
Защо батериите от мобилните устройства са точното решение за електрическата мобилност?
Наскоро попаднах на статия, от която разбрах за интересно проучване, посветено на нуждата от електрифициране на превозни средства и предимствата на електромобилите спрямо конкурентните технологии. В изследването намерих и доста точен и безпристрастен анализ на слабото темпо, с което електрическата мобилност се разгръща, най-вече заради текущите технологични възможности на батериите. Всъщност, заради не особено правилния подход за тяхното разработване и пазарна реализация. Една посока вече се оформя като “вярна” – но тя не няма нищо общо с колите…
Авторите на този подробен аналитичен материал, Йин и Степ говорят за нещо, което ни засяга пряко. Нас в eCars.bg и всички, които намират конкретни ползи от нашата работа. Става дума за това кой е най-добрият начин за насърчаване разработването на по-усъвършенствани технологии за батерии. Защото това е една важна част от усилията за популяризиране на електрическата мобилност. А точно с това популяризиране сме се заели.
Йин и Степ обсъждат нещо, което наричат неокейнсиански подход, както и нео-класическия икономически подход за манипулиране на пазара с ценови сигнали от типа на налагане на такси за замърсяване, като начини за акцентиране върху нуждата от по-скоростно развитие на батерийните технологии. Но вместо тези методи, те подкрепят една задаваща се доктрина на новаторската икономика:
Прилагане на новаторски действия и подкрепа за сложни новаторски системи чрез набор от политически инструменти с цел придвижване на икономиката в стратегическо направление.
Само че новаторството въобще не е нещо ново, нали? И като говорим за батерии (и за да се развият значително технологиите в това направление, толкова, че да се стигне до много по-мащабно възприемане на електромобилите отколкото сега), е нужен реален, съществуващ пазар за усъвършенствани технологии. Това е важно, защото с повече реални приложения, много повече хора ще бъдат склонни да тестват, а точно тези тестове са ключови за бързи технологични подобрения. Усеща ли се вече аналогията с мобилните телефони?
В автомобилния свят циклите за разработка на продукт отнемат понякога и повече от едно десетилетие. Но това е прекалено дълго за новаторска компания, която се опитва да наложи нов продукт и в същото време се нуждае от свежи парични постъпления, за да поддържа и развива своята дейност. Идеята на електромобилите е да ни освободят от петролната зависимост, да намалят значително транспортните ни разходи и вредното влияние върху околната среда (тези неща може да са и в обратен ред). Но се оказва, че автомобилната индустрия не е подходящо поле за тестове с батерии точно заради продължителността на циклите на развитие на продукти. И затова за съжаление вече не са една и две новаторските компании, които тръгнаха по този път и само след няколко години фалираха.
В някои от моите дейности, например, имам пет годишен опит. В други по-малко, като в заниманията ми с електрическата мобилност. От друга страна, повечето от старите авто компании са на по стотина години. Преминали са през две световни войни и безброй цикли на развитие – спад и възход. Там с поколения са се натрупвали знания и опит, които сега новите компании не притежават. Чудесно е да си новатор, но има голяма значение дали си наясно със старите постулати и как се движат нещата в света. Защо казвам това? Вижте какъв е подходът на GM. В Ampera/Volt са събрани в едно вече отработени “елементи” – дори батерията е по технология, използвана преди години в потребителската електроника. Тези коли обаче са майсторско (и сложно) комбиниране на множество утвърдени технологии. И в случая с батерията, GM не си прави експерименти – изработва я LG Chem, компания с дългогодишен опит в производството на потребителска електроника – не на коли!!!.
Може и да не мога да си позволя Ampera, но тази кола ме научи на нещо. Колко съм неефективен в използването. Свикнали сме да разчитаме на колата си за всичко. Включително да пътуване на по-големи разстояния с едно зареждане. Когато си мисля за покупка на електромобил, все се оправдавам, че може и да почакам още, докато батериите започнат да осигуряват повече пробег – 300-400 км, да речем. За да мога, когато ми се прииска, да използвам електромобила си и за дълги пътувания. Но колкото и да отбягвах темата в съзнанието си, в един момент истината надделя – да му се не види, аз почти не използвам сегашната си кола извън града. Имам една почивка годишно, ходя веднъж дваж на екскурзия или по работа извън София (“която не е България“, както казва майката на моя кум ). ОК, много хора не са като мен – пътуват повече. Но не чак толкова много. И след статията Кой електромобил харчи най-много, от която става ясно, че колкото и да е странно 85 кВтч варианта на Tesla Model S е най-неефективният електромобил, си признах, че и малкият пробег, както и удължаването са смислени неща. С други думи, отне ми време да призная, че множество хора, посветили много от времето си на разработване на тези продукти са мислили интензивно по всичките тези въпроси, консултирали са се със статистиката и не случайно са решили, че ще стартират с точно такива продукти, каквито ни предлагат.
Затова е важно усилията при батериите да са насочени към съкращаване на развойните цикли и към създаване на пазар, на който новите технологии могат да намерят бързо приложение. Това е важно, за да има бърза възвращаемост на инвестициите, нали?
Защо по пътя на Apple? В света на потребителската електроника тестовите цикли и налагането на нови технологии отнема три четири години. Това е няколко пъти по-бързо от циклите в автоиндустрията. Съответно, на всяко поколение батерии в авто индустрията се падат три или четири нови поколения при мобилните приложения. И батерията на кой електромобил сега осигурява най-голям пробег? Тази с капацитет 85 кВтч на Tesla Model S. А тя е много проста – съставена е от хиляди батерии като тези на лаптопите. Ето това е прилагане на модела на Apple. Tesla не само разполага с бившия маркетинг шеф на компютърния гигант и не само купува бивши магазини на Apple; компанията активно прилага точно този подход – използване на доказани технологии от мобилните приложения. И още нещо – новата Supercharger мрежа за зареждане – не само соларно зареждане, ами и с капацитет до 120 кВ. При това много просто – зарядните устройства на станциите включват 12 от зарядните устройства, които има и в самия Model S! Напомня ли на компютърните клъстъри и сървъри? Евтино решение за много мощност, без да се налага изработване на скъпи и сложни бързи зарядни станции!
В обобщение, пътят накрая ще отведе до автоиндустрията като цяло, но горните доказателства показват, че засега успехът минава през мобилните приложения. Просто е по-умно да се използват работещи решения, които много по-лесно и бързо стигат до пазара. Тоест, да ги разберем без особени усилия, предвид това колко сме консервативни, хората, за масово възприемане на нови неща. И усилията на всички, от блогове като eCars.bg, до правителствата, трябва да са насочени към популяризиране прилагането на работещите технологии при електромобилите. Така ще ги възприемем много по-бързо, като в същото време не спираме да подобряваме производителността, но по ефективен и изискващ по-малко време и усилия начин.
Това ли е верният път и според теб? Можеш да споделиш в коментарите отдолу .
Leave a Reply