Вариант 1: Взимаш си маркова електро кола за €40000; 2 – споделяш я с други?
Точно в тези пакети за мобилност е новата визия на BMW за по-модерни предложения съобразно нашите променящи се нужди. На пръв поглед може и да звучи странно, но BMW не иска “само” да продава електрическия i3. Защото цялата “i” идея, която вече навършва пет години (да, “i” концепт беше показан за първи път през 2008-ма), е насочена към по-разнообразна мобилност за всеки от нас. Или поне за хората, които ще възприемат тази концепция. Ако си сред тях, в този блог може да намериш повече за новото предизвикателство…
Идеята
За BMW сега “голямата задача е тази година да стартираме Проект i – BMW i3”. Това казва Д-р Херберт Дийс, натоварен точно с проект в BMW. Той е убеден, че компанията ще започне да предлага първия си електромобил по план в края на 2013 г. Но в този Проект i има нещо отвъд самите електромобили – начинът, по който ще ги използваме като част от нашия постоянно променящ се живот.
Нещата са свързани – колкото голяма е за нас промяната да преминем на електромобили, толкова голямо е и предизвикателството за компании като BMW да ги произвеждат. С едно допълнение: пазарната реализация на i3 не е като на някой от досегашните модели на BMW. Не става дума за стандартната последователност производство->продажби – с новите ЕПС в уравнението влизат и неща като обучение, популяризиране, интензивни анализи и подобрения… Но и нещо ново – както BMW научи (и продължава) от своите Mini E, ActiveE и DriveNow тест програми – вече има не малко хора, които гледат на колите по различен начин.
За какво точно промяна у нас говорим?
“Утвърденият модел е да произвеждаме кола, да я продаваме на клиента и повече да не го безпокоим”, продължава Д-р Херберт. Ето и каква е идеята за промяна:
“Ние революционизираме това. Мислим така: ОК, може би нашият клиент не иска да си купува кола, но все така да може да кара BMW. Или просто да я използва от точка А до точка Б и след това да се прехвърли на друг вид транспорт. С нашата нова ‘i’ подмарка ние се фокусираме точно върху тези желания и това търсене на нови и гъвкави мобилни решения.”
Промяната. Дали в BMW предвиждат отсега някакви нови модели в нашето поведение? Задава ли се екологична промяна към по-ефективен начин на живот поне откъм мобилност? Защото ето какво имаме в момента: свръх авто производство, нереализирана продукция и закъсали авто компании, като следствие от намалената ни покупателна способност и пренасищането с возила от какъв ли не тип.
И тук става интересно – социалното споделяне в мрежата е абсолютен феномен, защо да не го прехвърлим и в мобилността? Промяната би била в това по-малко да купуваме новите електро коли, а просто да ги използваме максимално ефективно. Така че да са ни от полза винаги, когато имаме нужда от тях, но без “бремето” на личното притежание.
В заключение
Понятието личен автомобил едва ли ще умре скоро и дори въобще. Но с всичките тези неща, за които става дума в този блог, въпросът наистина е можем ли да се променим дотолкова, че да харесаме масово идеята за споделяне на коли. Имам предвид в България, разбира се. Защото колко българи ще си купят маркова компактна електро кола за €40,000? Не зная, но идеята, че мога и да не давам по 1,500 лв на месец за лизинг ми се струва доста привлекателна. Просто ще използвам електро кола за някакви маршрути все си взимам “лично такси”. Стигам донякъде и оттам се прехвърлям на (електро) автобус, да речем. Или просто изваждам от багажника сгъваемото (електро) колело, с което съм стигнал до паркинга, откъдето съм взел електромобила, и продължавам с него.
Остава само да видим какво ще ни предлагат в пакетите си за мобилност автопроизводителите. За тях ще са нужни модерни системи за обществен транспорт – направление, в което има много да работим в България. Да го направим! Така можем да стигнем до тази интересна промяна в живота ни с комбинацията “по-ефективно мислене + електромобили“.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply