Бумът на е-колите – предизвикателство за електро компаниите в Европа
Широко разпространение на електромобилите в Европа ще принуди производителите и доставчиците на електроенергия да направят огромни инвестиции в интелигентни разпределителни системи в следващото десетилетие, за да се предотвратят спирания на електричеството и аварии.
В Англия се очаква електромобилите да съставляват около 60% от автопарка до 2030 г. Това е записано в доклад от понеделник на Комитета за климатични промени на Великобритания, наречен Анализ на възобновяемата енергия…
В същото време, разпределителните дружества ще трябва да ремонтират и разширят мрежите, за да ги подготвят за увеличаващия се дял на променлива възобновяема енергия в общия енергиен микс.
Двете промени ще изискват такива сериозни адаптации, които се правят веднъж на едно поколение, според Марк Де Вит, вицепрезидент по проучванията и нововъведенията на френската компания GDF Suez.
“Ако имате 50 или повече процента възобновяема енергия в мрежата и в същото време голям брой електрически коли за зареждане, мрежата ще се нуждае от усъвършенствани напреднали системи за измерване и ние ще трябва да разработим и внедрим такива скоро”, коментира Марк.
Франция няма да почувства особено напрежение, защото вече произвежда около 80% от своята енергия с помощта на атомни реактори с ниски въглеродни емисии.
Според някои анализатори една електрическа кола консумира на година същото количество електроенергия като едно домакинство. Членове на консултативния съвет на NG Utilities Europe, група дружества, които работят по предизвикателства от промените в разпределението на електроенергията твърдят, че рязкото увеличаване в търсенето ще принуди производителите на електроенергия да въведат т. нар. системи за интелигентно измерване, за да се справят в новите условия.
“Повечето хора ще зареждат колите си, когато се приберат от работа и това ще става в рамките на пиковото потребление, което ще увеличи натоварването на мрежата”, коментира Йенс Якобсон, вицепрезидент по разпределението в датската Dong.
Някои мрежи може да се затруднят в доставянето на достатъчно енергия, ако шофьорите включват за зареждане милиони коли по едно и също време, особено в пиковите часове от 08:00 до 20:00 в работни дни.
“Най-добрият вариант е усъвършенствана система за измерване да контролира автоматично зареждането на електромобили, за предпочитане в часовете с по-малко натоварване”, добавя Якобсон.
Справяне с възобновяемата енергия.
Пред следващото десетилетие електроразпределителните дружества ще трябва да се справят и с увеличаващия се дял на възобновяеми доставки.
Вятърът и слънцето не могат да бъдат контролирани, което ще принуждава компаниите да приемат нежелани доставки извън пиковите часове и недостатъчни в часовете с най-голямо потребление.
Тъй като няма ефективна система за съхранение на електричество, сега компаниите работят върху съхраняване на студен и горещ въздух за загряване и охлаждане.
“Ще ни бъдат необходими ефективни начини за съхранение на топло и студено, за да елиминираме нуждата от загряване за производство на електроенергия”, твърди Де Вите.
“Ако успеем с това, нашите системи ще бъдат много по-балансирани и ще могат да се справят с колебанията от доставките на възобновяема енергия”, добавя той.
Някои европейски правителства също търсят усъвършенствани варианти за разпределение, които ще помогнат на големите оператори да поемат риска от колебанията на едровите цени.
Интелигентните потребители могат да намалят своите сметки за електроенергия, като настроят потреблението си към спадовете и възходите на едровия пазар и като продават излишната енергия, която генерират.
“Макар да предпочитаме цялостно разпространение на електронни електромери … такова решение вероятно би покрило до 90% от консумацията по отношение на общото потребление на електроенергия”, смята Симоне Киапи, вицепрезидент по електронни измервания в германската E.ON.
Освен нужните огромни инвестиции, електро компаниите трябва да се справят и с растящите цени на горивата и не променящите се цени на енергията.
Много банки виждат европейския енергиен сектор като неатрактивен пазар за инвеститори и следователно за електрическите компании може да се окаже трудно да си осигурят финансиране с милиардите Евро, които са им нужни за смяна на системите.
[Източник: Reuters]
Leave a Reply