BMW и Mercedes спират car-sharing услуги в края на 2019 г.
След като отчете сериозни финансови загуби през 2017 г., BMW обедини своята услуга за споделяне на електромобили DriveNow с Car2Go версията на Mercedes, като съвместната компания беше наречена ShareNow.
При създаването на обединената ShareNow, Daimler и BMW обявиха, че ще инвестират $1.13 милиарда за разширяване на услугите за споделяне на електро коли и скутери, както и на необходимата за функциониране на мрежата зарядна инфраструктура. Сега, в края на 2019 г. двете компании обявиха, че прекратяват дейността си в Северна Америка поради “променливото състояние на глобалната мобилна индустрия.”
Новината идва и дни след като BlueIndy също прекрати дейността си заради изключително слаб интерес (180,000 пътувания в продължение на четири години от 11,000 абоната). BlueIndy беше собственост на френската Bollore Groupe, която стартира първата услуга за споделяне на коли в Париж през 2011 г., наречена Autolib. В онези години наблюдавах с голям интерес развитието на този вероятно труден за разбиране за времето си транспортен модел. Пусната твърде рано и съпътствана с постоянни технически проблеми и много вандализъм, Autolib фалира през 2018 г. Година по-късно френската компания се отказва от бизнеса със сподели коли и в щатите.
По-рано тази година, General Motors също прекрати дейността на своята Maven услуга за споделяне на електромобили в осем големи града в щатите, включително в Ню Йорк и Чикаго.
В Европа нещата са различни, но интересът към услугите за споделени коли в Западна Европа не е особено голям, което наложи BMW да спре да предлага DriveNow услугата в някои столици като Стокхолм. Прясното ми впечатление от Виена от края на декември 2019 г. е, че по-често виждах малките Car2Go Smart автомобили (не електромобили) паркирани отколкото в движение. За 5 дена в австрийската столица също така не видях нито една зарядна станция на улицата. Такива със сигурност има по места, но от многото обиколки из града не попаднах на нито една, което показва, че все още са голяма рядкост.
Първите опити за създаване на нещо ново често водят до слаби резултати, така че предстои да видим как ще се развива потенциалната втора вълна от услуги за споделяне на коли, при евентуално повишаване на интереса към такъв тип транспортни услуги.
Leave a Reply