Не са само батериите, цялата система е скъпа

renault zoe sistema

Не са само батериите, цялата система е скъпа

renault zoe sistema

Дори цените на батериите да паднат наполовина, това няма да свали драстично цените на електромобилите. Защото…

…батерията се възприема като най-важната и скъпа част от задвижващата система на един електромобил. Но другата важна част е тази, която я контролира…

Миналия уикенд прекарахме навън. С електромобили, приятели и много, много хора, които дойдоха да тестват Renault Twizy и Kangoo Z.E. На такива събития винаги има много коментари за технологиите и цените на електромобилите. Ето едно мнение:

“Добре де, има един електромотор и батерия, плюс задвижващия механизъм, не виждам на какво отгоре ми искат тия пари?”, чудеше се укорително скептично настроен мъж на средна възраст.

“Има и едно такова нещо като високоволтов модул за управление и система за контрол на батерията”, отвръщаме.

Цената все така си се виждаше убийствена на човека, но ето какво казват по-доверени източници поне по въпроса с батериите:

Имаме вътрешна цел да слезем поне с фактор по две надолу до 2020. Много положително съм настроен, че това ще се случи.

  Прабхакар Патил, ИД на LG Chem Power Inc.

Такова мнение е изказал г-н Патил пред Wall Street Journal и с позицията му в такава голяма компания за производство на батерии “ще да си е патил” – има опит с нещата, с други думи.

Цените на батериите падат, но тези на електромобилите…

Думите на Патил галят ухото. Наполовина по-ниски цени до 5-6 години е супер новина. Но да се върнем на системите за контрол на батериите.

Те също са доста скъпи. Всеки производител прави своя сложна система, а стандартизация засега липсва. Така, различни автопроизводители могат да използват идентични батерии, но контролните модули и системи са “друга бира”. Цените им е малко вероятно да паднат като тези на батериите, а освен това за производството им са нужни доста ресурси и време. “Силата е нищо, без контрол”, както казват в Pirelli

Според Браян Кеслър от Power Solutions, поделение на Johnson Controls Inc., “истинският проблем е общата цена на системата”. Неговият анализ показва, че дори цените на батериите да паднат драстично, тези на електромобилите като цяло ще спадат много по-бавно. Най-вече поради факта, че ще е нужно доста време за приемане на международни стандарти в сферата.

Купуват ги и скъпи

Естествено, че е въпрос на пари. Ето, Tesla Model S върви по 80, 90, 100 хил. Евро и въпреки това е най-продаваната кола (не само електромобил) в Норвегия. Че и Дания се присъедини през септември. Много са им високи доходите, наистина, могат да си го позволят. Идеята е, че дори и толкова скъпа технологията е много търсена, просто защото, в случая с Model S, е нещо невероятно.

Цените все пак ще падат. Има прилична доза подплатен оптимизъм, че това ще се случва. И то ще е пак най-вече заради Tesla. Малкият калифорнийски производител, който вече е с над $22 милиарда пазарна капитализация и вече не е толкова малък, провокира големите гиганти да се размърдат. Ето, стана известно, че GM разработва електромобил, който да конкурира очаквания след около 3 години на пазара Model E.

И BMW влезе в играта. Компактният i3 също не е евтин и то е заради уникалната му система и карбонова структура. Отново, цялостната електромобилна технология е далеч отвъд простото възприятие за електромотор, батерия и няколко кабела. Нека не звучи, че ги жалим производителите и оправдаваме високите цени. Трябва обаче да отчитаме сложността на системите и времето необходимо за развитието им. Защо никой не говори за електромотори? Защото са навсякъде около нас от 100 години и са развита и надеждна технология. И на другите компоненти им трябва време. Дано конкуренцията да го скъси :).

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *