Какво трябва да стане, за да не караш “мръсен” електромобил
Използваме електричеството за захранване на безброй уреди, инсталации, устройства и системи. Буквално за всичко. Сега полека започваме да го използваме и за зареждане на превозни средства, които понастоящем се задвижват с течни горива и произвеждат въглеродни емисии при задвижването си. Електромобилите не изхвърлят в атмосферата такива при своето движение, но не така седят нещата при източника на електроенергия – електроцентралите. Затова е важно да знаем точното количество CO2 емисии в електроенергията, с която всеки път зареждаме батериите на електромобилите и да се стремим постоянно да го намаляваме, за да не се окажат електрическите превозни средства “по-мръсни” от задвижваните с ДВГ…
В нашата подробна статия за конвертирания до електромобил от A1 Eco Nissan Micra и първата фотоволтаична станция за зареждане на електромобили в България има техническа информация за проведените преди и след конверсията тестове. Спестени вредни емисии, разход на енергия, горивна ефективност и други, извършени съвместно от A1 Eco и БИЕС ЕООД. Следващата стъпка е изчисляване на вредните емисии на изминат километър за едно зареждане с произведена от различни централи в България електроенергия. И не на последно място – сериозно развитие на възобновяемия сектор, защото възобновяемите източници на електроенергия имат много по-малък въглероден отпечатък.
Идеален пример за разликата в чистотата на произвежданата електроенергия, с която съответно се зареждат електромобили, е проведен в Япония с новия Prius зареждаем хибрид. След тримесечен тест с Toyota Prius plug-in hybrid, проведен от японска организация на име Automotive Server Response, е направено заключението, че в електрически режим зареждаемият Prus е по-природосъобразен от стандартния Prius хибрид. Но при отчитане на източника на електроенергия общите емисии варират в големи граници и реално в някои части на Япония е по-лошо да караш електромобил, отколкото икономичен конвенционален автомобил.
От януари 2012 Toyota стартира продажбите на зареждаемия Prius, а търсенето на такава опция (за зареждане на най-известния хибрид в света) беше стигнало дотам, че американска компания разработи устройство, чрез което зареждането на батерията на стандартния Prius стана възможно. Сега след като вече официалната зареждаема версия е налице, в Япония направиха продължителен тест, по време на който са изминати общо 3756 км, за което са изразходвани 117 литра бензин и 220 кВтч електричество, а това се равнява на впечатляващите само 3.1 литра на 100 км. Според японската база данни за разход на гориво eNenpi, стандартният Prius изразходва 172.77 литра за същото разстояние, което прави 4,6 л/100 км разход. С тази информация, екип на Response изчислява еквивалентните CO2 емисии, за да сравни двата Prius модела в екологична перспектива.
Общи CO2 изчисления за зареждаемия хибрид:
Зареждаемият Prius е генерирал 271.4 кг CO2 (2360 гр/литър). Консумираното електричество е преизчислено с последните налични данни от японското министерство на околната среда. Националният CO2/кВтч коефициент е изчислен от енергийния микс от 9 от 10 японски електроцентрали (освен Okinawa Electric Power). През 2010 г., при производството на 1 кВтч електричество са генерирани 422 гр CO2 емисии, с което зареждаемият хибрид генерира допълнително 92.8 кг CO2 в електрически режим. Като цяло, зареждаемият Prius генерира директно и индиректно 96.9 гр/км. За сравнение, изцяло електрическите модели генерират емисии само индиректно.
Сравнителни CO2 емисии за зареждаемия срещу стандартния хибриден модел
Зареждаемият Prius е изминал 2543 км на бензин, за което са изразходвани 117 литра гориво и съответно 107.7 г/км CO2. В изцяло електрически режим новият Prius е изминал 1213 км, което дава средно 76.5 гр CO2. Това прави 32% от изминатото разстояние на електроенергия, което е доста по-малко от 42.6%, които би трябвало да бъдат изминавани в електрически режим от повечето потребители.
Според последните данни на eNenpi, стандартният Prius модел генерира 106.7 гр/км за същото разстояние. При сравняване на тази стойност със средните CO2 емисии (директно и индиректно генерирани в размер на 96.9 гр/км) на зареждаемия Prius, последният показва само 9.2% подобрение на показателя. Това, разбира се, варира според нивото на CO2 емисии при производството на електроенергия..
Големи разлики в CO2/кВтч коефициента между различните електроцентрали
В зависимост от различните производители на електричество в Япония, CO2 емисиите варират в широки граници:
- Kansai Electric Power – 311 гр CO2/км
- Shikoku Electric Power – 326 гр CO2/км
- Hokkaido – 353 гр CO2/км
- Okinawa – 935 гр CO2/км
Всички тези данни показват колко важна е чистотата на произвежданата електроенергия предвид престоящото разпространение на електромобилите. Има го и момента, че дори да е “мръсен” тока, емисиите се генерират далеч от населени места, което подобрява качеството на въздуха в тях, но CO2 емисиите все така биват изхвърлени в атмосферата, а най-голяма част от тях попада в океаните, където се абсорбира много бавно.
Когато си купуваме кола обикновено не мислим за всички тези неща, но те са много по-важни, отколкото предполагаме. И това, което правим сега, ще се отрази на живота на хората след 20-30 години. За щастие се полагат огромни усилия за подобряване на технологии и методи на употреба, а нашата задача е да ви осигуряваме информация за тези усилия.
eCars.bg
[Източник: cars21]
Leave a Reply