Continental е-гуми, е-мотори, е-системи… я направо цял електромобил

continental_elektromobil_renault

Continental е-гуми, е-мотори, е-системи… я направо цял електромобил

continental_elektromobil_renault

Някои винаги са в крак с новите тенденции. Други пък направо ги изпреварват или се подготвят за тях години по-рано. Дори да се налага да се преориентират. Вероятно свързваш Continental най-вече с производство на гуми, но компанията има още много работни направления. Доста от тежките големи камиони, които ежедневно доставят различни продукти, са оборудвани с въздушни възглавници на Continental, например. ОК, те са гумени, има връзка… Но компоненти за електромобилни системи? Виж това е друго нещо и Conti вече предлага толкова много различни елементи за вграждане в електромобили, че реши да използва около 40 от тях, за да ги демонстрира в собствен електромобил…

Става дума за професионална конверсия на Renault Megane, използван като донор за изработването на електромобил с демонстрационни цели, в който Continental монтира свои собствени разработки като електромотор, силова електроника, сензорен екран с контролна система, периферни устройства за електро задвижващата система и зареждането, специални Conti.eContact гуми за електромобили, та дори и батерия.

Наистина, това е само демо прототип, но интересното е, че повечето от вградените елементи са или готови за производство или вече са на поточната линия. Изглежда Continental има всичко нужно за правенето на електро коли и за нас е изумително да виждаме как компанията се ориентира много сериозно към развитието на електрическата мобилност. Това е много показателно, защото големи концерни като Continental обикновено обмислят много внимателно дългосрочната си политика.

Електромотор

Самият прототип си е напълно функциониращ и вече дори има навъртяни 10,000 тестови километра, след близо шестте месеца, нужни за изработването му. Задвижването е поверено на синхронен електромотор, който всъщност Renault вече използва за своите серийни електромобили Fluence Z.E. и Kangoo Z.E., с мощност 70 кВ и максимален въртящ момент от 226 Нм. С него демо колата ускорява от 0-100 км/ч за 11.9 секунди. Не е “спортно,” но не това е целта, а в момента Continental е единствената компания, която произвежда масово {tooltip}външни магнитни синхронни електромотори{end-link}Този тип DC електромотори използва електромагнит за захранване на статора, с два източника на захранване: един за статора, и един за ротора.{end-tooltip} в автоиндустрията.

continental_elektromobil_renault_meganeВместо Renault, лепенка Continental… за про електромобилна конверсия

Електромоторът е свързан с интегрирана едностепенна трансмисия и диференциал с вградена силова електроника и контролер. Интересното в този модул е, че дори с вграден DC/DC конвертор, той има около 30 процента по-малък обем от предишния вариант, което го прави един от най-компактните на пазара. Това пък би дало на всеки автомобилен дизайнер, който реши да използва агрегата, повече място, като същевременно намалява общото тегло и увеличава пробега на разработваното превозно средство. Централното контролно устройство – мозъкът на електромобила – е вариант на друг масово произвеждан контролер за двигател и не само контролира задвижващия механизъм, но също така и температурата, енергията и зареждането.

Батерия

Литиево-йонният акумулаторен модул включва вградена система за управление, защитна електроника, новаторски сензор за удари evSAT, както и течно охлаждане – всичко това с тегло само 154 килограма, което позволява монтирането на системата в сандвич-под, без загуба на пространство. Няма никаква промяна в обема на багажника или в интериора на преоборудвания Renault Megane. Батерията има номинален волтаж от 355 волта или 18 кВтч, достатъчни за стандартния за момента пробег от около 150 км. Зареждането става с бордово зарядно устройство с модулен дизайн, чийто обем може да се променя. Разработено е за електро коли и зареждаеми хибриди, а високият капацитет от 10 кВ означава, че батерията може да се зареди само за два часа и половина. Говорим за нормално зареждане и казваме “само”, защото за същата операция при Nissan LEAF, например, са нужни 6 часа. Това ще се промени, когато с модел 2013 LEAF бъде оборудван стандартно с 6.6 кВ бордово зарядно.

Активен педал за ускорение

Друго новаторско чудо в електромобилния прототип на Conti е активният педал за ускорение {tooltip}AFFP{end-link}Accelerator Force Feedback Pedal{end-tooltip} – първият в света активен педал в масово производство. В зависимост от избраната програма/настройка на шофиране, може да се избира различна точка на натиск в педала, за максимално ефективно шофиране. Но това не е всичко, защото същевременно има възможност и за увеличаване на “съпротивлението” на педала в зависимост от наличния в батерията заряд. Това е “предупреждение” за намаляващия пробег и съответно необходимостта от по-икономично шофиране. За щастие  AFFP може да се използва и при коли с ДВГ, където мнозина имат нужда от напомняне, че трябва да карат по-пестеливо.

И за да е електромобилът на Continental наистина една малко чудо на техниката, инженерите на компанията са интегрирали различните електрически компоненти в колата по такъв начин, че са спестили няколко десетки метра високоволтови кабели и доста специализирани конектори, в сравнение с други електромобили. Това е довело до значително намаляване както на стойността на конверсията, така и на общото тегло на прототипа.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *