Тук ‘шумни’ електромобили, там тихи…
На този етап в България все още няма как да има някакви мнения по въпроса с безшумността на електромобилите, просто защото няма електромобили по улиците, за да ги ‘чуваме колко са тихи’. Няколкото Peugeot iOn и Citroen C-Zero са твърде миниатюрно изключение, което няма как да провокира сериозно количество мнения. По време на ‘запознанството’ ни с малкото електрическо Pegueot iOn на Глобул попитахме дали колата издава някакви предупредителни звуци, които да я направят ‘чуваема’ за пешеходците, но като цяло освен шума от гумите и евентуално тихото свистене на електромотора, колите задвижвани с батерии са непознато безмълвни за всички нас, свикнали с познатата песен на колите с ДВГ…
Настоящата липса на електромобили у нас е разбира се е само временна и колкото и бавно да се движат нещата, този тип коли ще започнат рано или късно да навлизат и на нашия пазар. Това, което дотогава можем да правим в eCars.bg, е да следим всички възможни тенденции, решаването на различни проблеми, свързани с електромобилните технологии и развитието на регулаторните режими за електрическата мобилност в отделните държави.
На 7 юли NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) в САЩ публикува изявление за процеса на изготвяне на закон от 2010 г. – Pedestrian Safety Enhancement Act. Този закон задължава NHTSA да проучи дали тихите коли са по-опасни, дали да се въведе изискване електрическите коли да имитират някакъв шум и да се формулира регулация, ако такъв шум е необходим. От другата страна на океана обаче, публикуван в лондонския Independant има статия за доклад, който твърди, че британското правителство е отхвърлило искания за добавяне на изкуствено предупреждение към електрическите коли.
В САЩ застъпници за слепите хора започнаха да разпространяват съмнителен аргумент преди около две години, според който електрическите коли са по-опасни, защото са по-тихи. Твърденията са, че слепите хора са изложени на по-голям риск, защото могат да разчитат само на слуха си, за да долавят и избягват приближаващи се превозни средства. Изглежда като правдоподобно разумен аргумент, но във всеки божи ден пешеходци и велосипедисти биват убивани от ‘шумни’ коли. Това е толкова рутинно, че почти не се смята за новина и в резултат вероятно въобще не обръщаме внимание на тези смъртни случаи. Очевидно е, че след като конвенционалните коли са честа причина за смъртта на пешеходци и велосипедисти, проблемът не е в наличието или липсата на шум.
Може да и има, а може и да няма допълнителна опасност за слепите хора от електрическите коли, но трябва да обмисляме проблема с шумовото замърсяване. Градовете са шумни места и допълнителният шум предизвиква различни здравни проблеми (wikipedia: “Шумовото замърсяване може да предизвика раздразнение и агресия, хипертония, високи нива на стрес, загуба на слух, нарушаване на съня и други вредни ефекти”).
Електрическите коли предлагат решение за този невероятен проблем с шума. Това, което подкрепящите добавянето на шум към електромобилите всъщност правят, е да саботират шанса електрическите коли да спомогнат за намаляване на шумовото замърсяване.
Проучването на NHTSA е “нормотворчески” процес, при който ще “създадат стандарт, изискващ електрическите и хибридните коли да бъдат оборудвани със система за предупреждение на пешеходци” за определени обстоятелства. Идеята е да се помогне на “хората с увредено зрение” и други пешеходци, да долавят присъствието, посоката, местоположението и функционирането на такива превозни средства.
Статията в The Independant е написана в подкрепа на позицията, че тихите коли са опасни за незрящите и трябва да генерират шум. В нея се говори за проучване, поръчано от британското транспортно министерство, като предупреждение, “че е нужно ‘внимателно обмисляне’ на ‘предизвикателната’ идея за добавяне на изкуствени звуци, защото има риск такова решение да се окаже незначително на фона на общия шум” и че макар да има потенциален риск “понастоящем проблемът е много малък”.
Проблемът се задълбочава и от все по-тихите бензинови и дизелови коли. Днешните модели не са шумните зверове от миналото, с намаляващите нивото на шумово замърсяване автопроизводители. Иначе казано чудно е защо този Pedestrian Safety Enhancement Act е насочен само към хибридите или електрическите коли, вместо изцяло към тихите коли.
Макар да е много вероятно слепите хора да са изложени на по-голям риск, изложената от британското правителство позиция изглежда доста балансирана. Колко сериозен проблем е това? С други думи, колко слепи пешеходци биват наранявани днес? Какъв е реалният риск, като се има предвид, че пешеходци биват постоянно убивани от ‘шумни’ коли? Какво ще бъде цялостното подобрение в намаляване на шума? Ако проблемът всъщност е много малък, а ползата от намаляване на шума е потенциално много голяма, тогава няма ли да е грешка да ‘оборудваме’ електрическите коли с шум?
[Източник: Examiner]
Leave a Reply