С електромобил –1500 км за 10 лв ‘на слънце’
Един от най-интересуващите всички нас параметри на електромобилите е цената за зареждане или иначе казано електрическият вариант на “колко ми харчи”. Е, ясно е, че (поне засега) придвижването на електроенергия е определено по-евтино от горивните варианти, но колко точно? И няма ли дори по-евтин вариант? При цена на електроенергията от около 15 ст/кВтч в България и 22 кВтч капацитет на батерия, осигуряваща 150 км пробег, сметката показва около 3.30 лв за 150 км или 2.20 лв за 100 км. Упс, това май е под литър на сто горивен еквивалент… Но, нали заговорихме за по-евтино, та има и такова… Да, както пише в заглавието – 1500 км с 10 лв вече са нещо от настоящето…
Тази информация добиваме от изнесен от British Gas доклад, според който всеки собственик на изцяло електрическа кола ще може да изминава по 1,000 мили само с малко над пет английски лири с помощта на слънчева енергия. Ние разбира се приравнихме цифрите към нашите мерни единици и пари, за да ви разкажем за това направо невероятно ‘разходче’. В настоящия момент у нас има само няколко регистрирани електромобила като електрическото Peugeot iOn на Глобул и макар да са все още твърде скъпи за нашия пазар (и не само) модели като електрическия Fluence Z.E. на Renault ще променят нещата с определено по-приемливи цени от 2012 г.
Ако при електро колите тенденцията ще е към спадане на цените, за течните горива едва ли можем да кажем същото. Затова, когато си купите електромобил и монтирате соларна система на покрива на гаража или къщата си, ще станете абсолютно независими в личен план от петролните горива и ще стигнете до тези 10 лв за 1500 км, за които говорят британците. Далеч не всеки разполага с гараж, камо ли с къща, но така или иначе начини за монтаж на соларни системи се намират и с разпространението им зареждането на електрически коли ще стане изключително евтино и абсолютно чисто.
Чували ли сте за актьора Робърт Люелин? Хм, ако не сте, вероятно няма и да чуете. Всъщност, не е в тази му роля. Превърнал се в тотален поддръжник на електромобилите, Робърт има щастието да се сдобие с инсталирана преди три месеца от British Gas соларна инсталация, след което има навъртени вече 4300 километра на своя изцяло електрически Nissan LEAF. Има ли по-ценно нещо от информацията, идваща директно от потребителя и в нашия случай статистиката показва, че благодарение на слънчевите панели, Робърт е генерирал достатъчно енергия, за осигуряване на 85% от заряда нужен му за изминаването на това разстояние. В резултат, разходът за тези над 4000 изминати километра е само частица от този, който Робърт щеше да направи с конвенционална кола с ДВГ. Уверете се сами от таблицата:
Сравнение на разходи за 1,600 км | |
---|---|
Тип превозно средство | Разход |
Кола с ДВГ | 340 лв |
Електрическа кола | 85 лв |
Слънчево зареждана ел. кола | 12 лв |
Цената за тази чудесия не е особено сладка – 2.52 kWp слънчевата инсталация на Робърт от British Gas струва има няма едни 25,000 лв, но със среден пробег от около 15,000 км на година всеки електромобилист може да спести близо 4,000 лв от гориво и с печалбата от генерираната обратно към мрежата електроенергия инсталацията се изплаща само за 4.5 години. Струва ви се много? Искате тази ниска цена, без тези разходи. Опасяваме се, че засега няма такъв ‘директен’ вариант…
Ето какво мисли по въпроса самия Робърт:
Аз съм супер фен на електрическите коли от години. С генерираната от слънцето електроенергия просто не мисля за цените на горивата. Използването на слънчевата енергия е невероятно ефикасен начин за заобикаляне на проблема с течните горива и аз съм изумен колко много енергия се генерира дори в нашето типично облачно английско време.
Е, у нас най-вероятно Българска фотоволтаична асоциация ще може да даде повече информация за подобни инициативи, още повече предвид факта, че наскоро се сдоби с чисто нов изцяло електрически Citroen C-Zero, в който имахме удоволствието да се повозим за една обиколка из София.
Друг вариант на нещата има при А1 Лимитед от Исперих. Момчетата са си направили слънчева инсталация да зареждат конвертираното до електромобил от тях Audi A2, в което също се возихме при посещението ни в града, макар че тогава енергията за задвижване на колата дойде от първата общинска електро колонка в България, монтирана в центъра на Исперих.
Супер интересно, супер независимо и, да, няма безплатен обяд, но с удоволствие можеш да му кажеш ‘чиста работа’ .
eCars.bg
Leave a Reply