Руската електро Лада, с американско управление на батерията

bms_upravlenie_bateria_elithion_elektricheska_lada

Руската електро Лада, с американско управление на батерията

bms_upravlenie_bateria_elithion_elektricheska_lada

Този модул ще управлява батерията на електрическата Лада – Снимка: Elithion

При това подходящо за големи батерии с до 256 клетки…

Признаваме си, любопитството ни гложди силно – чудим се какъв ще е интересът към бъдещата електрическа Лада у нас, когато започнат продажбите? Има ли достатъчно хора, които ще се върнат с удоволствие към доминиращата някога нашите пътища авто марка? Като се има предвид как се развиха нещата в последните 20 години, разбира се. Защото те промениха значително представите ни за възможностите на автомобила. А и още нещо – с добавянето на не-руски компоненти, ще се промени ли по някакъв начин отношението към Лада? Преди много години имаше едни кръгли фарове на един Москвич, дето не бяха правени в Русия – на тях пишеше General Electric, та определено не говорим за първите американски части в руска кола, но пък сега нещата са съвсем различни и по-напреднали в технологично отношение…

Вижда се, че към електромобилите се подхожда сериозно. Никоя сериозна компания не си и помисля, че може да предлага електрически модели без управление на батерията. То, вероятно, би било като да спестиш компютър за управление на двигателя в съвременен бензинов или дизелов автомобил…

Вчера пътувахме до Боровец. По пътя от Самоков нагоре както обикновено отстрани има спрели коли, на чиито капаци има чували с картофи. Стари ладички, москвичи, тук там някой голф двойка. И сега като пишем за това, че новата електро Лада ще си има американско управление на батерията, си мислим колко са се променили нещата.

То ще е от базираната в Колорадо Elithion, която е изпратила Lithiumate Pro литиево-йонни системи за управление на батерии до така познатия ни завод АвтоВаз – цели 110 модула и 10,000 клетъчни платки. Lithiumate Pro BMS поддържа всички видове клетки – призматични, малки и големи цилиндрични, джоб (калъф) – и е предназначена за литиево-йонна химия със среден волтаж:

  • Lithium iron phosphate (LFP): LiFePO4, LiFeYPO4
  • Lithium cobalt oxide (LCO): LiCoO2
  • Lithium manganese oxide (LMO): LiMn2O4
  • Lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC): LiNiMnCoO2
  • Lithium nickel cobalt aluminium oxide (NCA): LiNiCoAlO2

На своя сайт Elithion пише, че от АвтоВаз са избрали Lithiumate Pro BMS заради неговата производителност, лесен монтаж и атрактивна цена. Не разполагаме с информация за договорената цена, но от Elithion казват още, че друга причина руската компания да избере системата им е способността им да произвеждат бързо големи количества, както и заради нивото на техническа експертиза и поддръжката, която предлагат. О, ще бъде чудесно да са нужни големи количества такива системи – това би означавало много продажби на електромобили!

Всъщност, това е първата конкретна техническа информация за новата електро Лада, след като преди време беше обявено, че първите бройки ще бъдат изпробвани като таксита в ставрополска област. Само можем да си представим колко трудно е да създадеш електромобил от нулата (като Nissan LEAF, Opel Ampera или Tesla Model S) от малкия брой налични такива, което е причина много от автопроизводителите да правят нещо като “заводска конверсия”. Такъв е случаят и в АвтоВаз – ЕЛ ЛАДА е на базата на Калина, с максимална скорост от 130 км/ч (едва ли ще е добре да се пробва, особено за дълги периоди от време), както и стандартен за сегашното технологично ниво на батериите пробег от около 150 км, за чието постигане най-вероятно ще е нужно доста икономично шофиране. Ако не друго, с електро кола сте независими от петрола – може да си я зареждате и от стандартен заземен битов контакт, колкото и да е смешно, дори от балкона Laughing.

{youtube}MPiSvoD6jMM{/youtube}

И накрая, малко в стил прес съобщение, да ви разкажем малко за избраника на руснаците.

Elithion разработва, произвежда и продава системи за управление на батерии, големи литиево-йонни тягови модули и литиево-йонни модули за големи, стационарни батерийни инсталации за автомобилната промишленост, сервизни превозни средства, морски уреди, захранващи устройства и телекомуникационни системи. Фю, това са много приложения и сега става ясно, че изборът на АвтоВаз, разбира се, съвсем не е случаен. Elithion, обаче, е изключително млада компания – основана е през 2008 г. от Давид Андреа (автор на клигата “Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs“) и е една от първите компании, които предложиха BMS за литиево-йонни батерии “на едро”. Да, предвид наличието на огромен брой установени компании, успехът на новака е забележителен.

Очевидно, бидейки и автор на книга по специалността, Андреа има нужните знания и умения да превърне начинанието си в успех и сега остава само да видим дали електрическата Лада ще се продава добре, предвид факта, че поне според първоначалната информация (за нещо от сорта на €25,000), ще е по-висока от тази на Renault ZOE, например…

Какво мислите по въпроса?

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *