600 км на ток с Chevy Spark – ти пък…

Електрически Chevrolet Spark от 2013-та - не е лошо

600 км на ток с Chevy Spark – ти пък…

Електрически Chevrolet Spark от 2013-та - не е лошо

Във вторник GM даде да се разбере, че изцяло електрическите коли са в близките й планове, което всъщност не е кой знае каква изненада. По изненадващ е техническият пропуск в представянето на новия електрически Chevrolet Spark, да, правилно прочетохте – изцяло електрически Chevrolet и то малък – който с цифрите 2013 след своето име следва да излезе на пазара през следващата година. За бързо прихванатия от читател на Green Car Reports и бързо (и хумористично) признат от GM ‘гаф’, метнете едно око на статията…

Първо да ви разкажем за ‘обявата’ на Chevrolet, откъдето анонсираха производството на изцяло електрическа версия на Chevrolet Spark мини колата под името Spark EV. Всъщност, продажбите може да стартират и през 2013 г., но и това ще стане ясно скоро, макар и само в избрани щати на САЩ и в определени държави по света. Ние имаме добри приятели в GM България и няма как да не ги ‘попритиснем да пропеят’ по въпроса, стига да знаят нещо на този етап. Връзка с шеговито адресирания ‘гаф’, за който стана дума в началото има новата нанофосфатна литиево-йонна батерия на A123 Systems, която ще захранва мини електро колата с електроенергия. Не, батерията си е абсолютно наред, става дума за друга грешка…

Още малко търпение до пикантерията, преди която ще ви напомним, че Chevrolet вече тества известни количества малки електромобили на в Азия, като например електрическия Beat в Индия, а подробности за количествата и цените за различните очакваме по-късно тази година.

Та, какво толкова е станало, та чак гаф. Всъщност става дума за снимка, на която се вижда една направо невероятна производителност, прихваната от зоркото око на читател на колегите от Green Gar Reports, който казва следното:

“Ако батерията наистина е 20 кВтч и колата ‘дава’ 30 км на кВтч, както е показано на снимката на арматурното табло, значи простото изчисление показва възможен пробег от около 600 км. Това би било невероятно. И вие ли виждате това?”

Ха, чудесия. Но ето за какво става дума. На една от първите снимки (отдолу) на бъдещия електрически Spark, които GM разпространи вчера, на таблото се виждат едни (макар и малко трудно) – Average 18 Mi/kWh. Иначе казано, човекът пита правилно ли заключава, че GM демонстрира прототип, способен да постигне 30 км/кВтч използваем капацитет на батерията, както е видно от снимките на таблото.

Не се вижда много, но пише 18 Mi/kWh - де да беше...

Не се вижда много, но пише 18 Mi/kWh – де да беше…

Това наистина би било забележително постижение, като се има предвид, че електромобилът с удължен пробег на GM, Chevrolet Volt, който се продава в САЩ от декември 2010 г. и чиято европейска версия Opel Ampera очакваме през юни 2012 г. в България, постига само от 4 до 6.5 км/кВтч. И другите големи автопроизводители се въртят около този показател и за момента май няма и 15 км/кВтч, та камо ли 30…

Да видим нещата, част от които не се виждат по принцип...

Да видим нещата, част от които не се виждат по принцип…

Така че пичовете от Green Car Reports врътнали едно [електронно] писъмце до GM, за да попитат дали си имаме някакъв супер пробив при батериите или просто става дума за недоглеждане при обявяването на модела.

Ето и отговора:

Докато всички останали спяха, ние успяхме да опровергаем Първия закон на термодинамиката, което ни позволи да минем от около 6 [км на] кВтч на 30. Вечният двигател определено е в полезрението ни, както и в продуктовото ни портфолио. Истинският отговор е, не. Графиката ни е грешна.

Роб Питърсън – GM

Ако не сте го разбрали от шеговития тон на г-н Питърсън, GM просто признава, че има грешка в изобразяването на показателя и [за съжаление] засега няма никаква революционна промяна в пробега. Има обаче нещо друго, което определено изглежда по-революционно и това е една концепция за електромобил на бъдещето на GM, за която ще ви разкажем в следващите редове.

Next-gen EN-V

GM смята да експериментира с пилотни програми в избрани мега градове по света със следващото поколение на своята {tooltip}EN-V{end-link}Electric Networked-Vehicle{end-tooltip} концепция, загатва Крис Пери, вицепрезидент по глобален маркетинг и стратегия в Chevrolet с думите:

До 2030 г., над 60 процента от осемте милиарда жители на планетата ще живеят в градски зони. Chevrolet EN-V е възможно решение за градския жител в глобален мащаб, особено на пазари, нуждаещи се повече от алтернативни транспортни варианти.

Демонстриран за първи път по време на Shanghai World Expo 2010, EN-V е разработен като природосъобразно превозно средство, което се придвижва лесно в трафика, паркира се безпроблемно, има високо ниво на безопасност и ниска консумация на енергия.

EN-V не генерира емисии при движението и се захранва с литиево-йонни батерии. Може да се презарежда от обикновен контакт и да изминава до 40 км с едно зареждане на батерията, което определено е приемлив пробег за повечето градски жители дневно.

Е, виждате ли се в такова превозно средство?

Е, виждате ли се в такова превозно средство?

Следващото поколение Chevrolet EN-V ще включва функции като климатична система, място за лични вещи и възможност за използване при всякакви атмосферни условия, запазвайки ключови характеристики на оригиналния EN-V, като нисък въглероден отпечатък и маневреност, както и електрическото задвижване и приличния дневен пробег.

Комбинацията на GPS с кола-с-кола комуникацията и технологии за определяне на разстоянието, ще позволява ръчно или автономно управление на EN-V. В автономен режим, EN-V ще дава възможност на хора, които нямат физически способности да управляват превозно средство, да се придвижват със собствен транспорт, а безжичните комуникации ще ви свързват с колеги и приятели, докато се возите в чудатото електро мини.

Способността на EN-V за комуникиране с други коли и с инфраструктурата може да спомогне значително за намаляване на броя на катастрофите и да направи намирането на място за паркиране по-лесна задача. Още по-интересна e функцията за облекчаване на трафика с автоматичен избор на най-бързия маршрут в зависимост от текущата трафик обстановка.

Според Крис Борони-Бърд от GM, “тази платформа с електрическо задвижване, безжична комуникации и GPS-базирана навигация има потенциала за внедряване и в други коли и може да се превърне във водещо направление по пътя към по-безопасни и чисти превозни средства на бъдещето.”

Ние се връщаме в настоящето, което ни призовава да разберем какво мислят в GM България по въпроса с електрическия Chevy Spark, макар да е абсолютно ясно, че електрическият фокус на местното представителство е изцяло насочен към предстоящия старт на продажбите на супер готиния Opel Ampera следващия юни. Стискайте палци това наистина да стане по график и ни кажете дали според вас след година-две ще имаме евтин електромобил в България под формата на Chevrolet Spark?

{youtube}qLEzv5TW_6E|580|440|1{/youtube}

eCars.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *