Кога и на мен ще ми доставят бирата с електро камион?

elektricheski_kamion_brusa_komponenti

Кога и на мен ще ми доставят бирата с електро камион?

elektricheski_kamion_brusa_komponenti

Не си личи по нищо, но това е изцяло електрически камион (за доставка на бира)
В този блог: “Достави ми бира, така че да не разбера :)”

Под прозорците ми има магазин за хранителни стоки. Зареждат го всякакви доставчици, включително и с камиони. ОК, чак 18-тонни не са, но вдигат достатъчно шум. Знаеш как  е между сградите, все едно някой ти върти бормашина до ухото. Вибрации, шум, газове… А може да не е така. Може да е тихо и чисто, а се появи и реален вариант…

За швейцарската BRUSA в eCars.bg вече и ставало дума. За това BRUSA бързо зарядно, например. Наскоро се появи и информация, че компанията пуска серия 750V компоненти за електро системи, за която правим отделен блог, но ето го резултата от тази серия – камион на име E-FORCE, разработен заедно с EFORCE ONE AG и Designwerk GmbH. Предназначен е по-скоро за доставки на не особено дълги разстояния, но не е концепт – само до месец с по един такъв ще се оборудват швейцарската верига COOP и Feldschl?sschen – най-голямата пивоварна в страната. Бираджиите дори са заявили още електро камиони за следващата година. Но първо да тестват. Ето какво:

BRUSA компоненти на задвижващата система на E-FORCE електро камиона:

  • 2 x BRUSA HSM1-10.18.13 електромотора – 150 кВ (201 кс) и 305 Нм всеки;
  • 2 x BRUSA DMC534 инвертора
  • 2 x BRUSA NLG6 бордови бързи зарядни всяко по 22 кВ;
  • 1 x BRUSA BSC614-24V DC/DC конвертор за захранване на спомагателната 24-V система.

И сега за най-важния компонент: E-FORCE е базиран на IVECO Stralis шаси, на което са монтирани две 120 кВтч, 400V LiFePo4 батерии. Заедно с другите BRUSA компоненти, те дават сила за (електронно ограничена) максимална скорост от 87 км/ч.

elektricheski_kamion_brusa_komponenti-1

От  горната графика се вижда, че там, където батериите са там, където обикновено се намират резервоарите за гориво. Вижда се още и че са доста големи, направо са си като резервоари. Това е защото е нужна доста електроенергия – енергийната консумация е:

  • 60-90 кВтч/100км градско;
  • 80-110 кВтч/100км извънградско.

Да, нещата при електромобилите са обратно на тези при ДВГ превозните средства – разходът е по-голям на магистралата. Но средните показатели на горните стойности биха дали:

  • 75 кВтч/100км < 15 лв/100км
  • 95 кВтч/100км < 20 лв/100 км

Ммм, ако за тези пари сипваш гориво, значи в лошия случай (дневна тарифа и магистрален разход) се получава няма и 8 л/100 км гориво – ако някой знае за 18-тонен дизелов камион, който харчи толкова малко, да свирка (средният разход на Iveco Stralis 440, например, е около 29 л/100 км…). А в града, където тези камиони ще се използват повече, се получава и еквивалент на под 6л на сто…

Сравнението е грубо и може да не е уместно за някои, но нали все гледаме сметката. Електро камиони от типа на този, за който става дума в блога, засега ще са насочени предимно към регионални и градски доставки. Регионални вероятно свързваш с нужда от по-голям пробег и този на E-FORCE изглежда доста добре – около 300 км с едно зареждане. Нямам представа точно колко енергия може да се допълва, докато трае едно товарене, разтоварване, но ако това отнема час, ще е прилично количество. Иначе, ако батериите са изтощени, двете 22 кВ бордови зарядни на BRUSA ги пълнят догоре за около 6 часа – по-подходящо е за нощно време, а през деня да се кара на допълване.

Сега нали ни предстои ЕКО РАЛИ БЪЛГАРИЯ, в което ще се качваме с електромобили по магистрала Хемус към Правец, та се сещам за баирите. И затова ми звучи доста добре, че E-FORCE е изкачил успешно три пъти прохода Готард (2,106 м)m (6,909 ft). Сигурно е доста скъпа машина сега (не зная цените), но експлоатационните и техническите показатели са доста привлекателни – само като се направи една бърза сметка с икономията от еквивалента на над 20л/100 гориво, няма как да не искаш такъв камион.

Ще е чудесно да докарват бирата дори с по-малък от този камион и под моя, и твоя прозорец – очаквам с голямо желание този момент. Засега в България започваме с 20 електрически Kangoo на Спиди. Надявам се това да повлече крак и електро доставките бързо да станат популярни у нас.

[От: Green Car Congress]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *