“Избиване” на електромобил – кога точно става това?

koga_izliza_smetkata_s_elektromobil

“Избиване” на електромобил – кога точно става това?

koga_izliza_smetkata_s_elektromobil

Темата, която (ще) ни вълнува масово – колко време след покупката ще “избиваме” електромобила?

В началото на лятото, когато в салона на Дженеръс Ауто на бул. България за първи път изложиха Opel Ampera, дочух един интересен разговор. Бях в салона, за да видя колата и да уговорим тест драйв по-късно и докато обикалях колата, нямаше как да не чуя какво един “колега в оглеждането” казваше на някой по телефона. “Това е колата за тебе! Харчи 1.6 на сто”

Става дума за неточно рекламирания разход на Ampera, и тези 1.6 (или близо 2 литра на сто) са всъщност еквивалент на бензинов разход, но тук идеята е друга – от разговора ми стана ясно, че човекът дори не е разбрал, че седи до електромобил, но магическият ултра нисък разход го беше запленил – такива сме си, търсим евтино, малко харчещо и по-възможност много комфортно. И честно казано, не рядко го получаваме с вече тоновете примамливи предложения за конвенционални коли на ниски цени, пълни с екстри и с “горящи” малко.

И, хоп, ето ти електромобили. ОК, ама много скъпи още. И защото са по-скъпи, първата ни работа обикновено е да ги сравним с подобни бензинови или дизелови модели, за да видим кога във времето ще се изравни инвестицията (ще избием по-високата цена). Това е нормално, електромобилът е продукт и като всички продукти е обект на сравнения, защото ако не всички, повечето от нас гледат да им излезе сметката. А тя излиза и с електромобил и сега ще ти разкажа точно как, с доказателства Wink.

Историята е за най-големия шотландски електромобилен проект (досега), който доказва, че електрическите коли са абсолютно резонно решение за кратки пътувания, чрез сравнение между ЕПС и ДВГ модели след пробег от 65,000 км, когато електромобилът става по-евтин.

В хода на проекта са направени детайни тестове на пет електромобила, със събиране на данни от всяко пътуване, направено с тях в продължение на 12 месеца. С първоначално финансиране от ?25,000 (€31,147) от {tooltip}SEStran{end-link}South East Scotland Transport Partnership{end-tooltip} и допълнителен принос от Midlothian Council, проектът е стартиран през август 2011 и след една година са регистрирани положителни резултати:

  • Изминати почти 30,000 км без повреди;
  • Цена за зареждане около €785 за цяла година, сравнено с почти €3,800 за зареждане с гориво на подобна конвенционална кола за изминаване на същото разстояние.

Общият анализ на всички събрани от тестовете данни показва, че цената на електромобил се изравнява с тази на подобен автомобил след около 65,000 км пробег (на база засеченото за 30,000 км), и това е само половината от разстоянието, което очаквали при старта на проекта. Във време това означава “избиване” за около две години и два месеца, за което допринася поевтиняването на технологиите.

За колите и следващия етап

Тестовете се правят с Mitsubishi i-MiEV, а успешното развитие на проекта очевидно е повод за нови планове – следващият етап ще включва до 15 електромобила (с добавяне на Nissan LEAF към проекта), с цел да се отговори на следните въпроси:

  • Какви разстояния ще изминават колите с едно зареждане?
  • Има ли достатъчно зарядни точки?
  • Можеш ли (и как) да компенсираш по-високата първоначална цена?

Всичките тези въпроси са много актуални, защото едно е еуфорията да притежаваш електромобил и съвсем друго да правиш точна сметка за нещата. Това е важно! Така го приемаме ние в eCars.bg и затова постепенно събираме ценна и полезна информация, с която да ти помагаме да си направиш добре сметката за електромобил. И, разбира се, определено ни интересува какво мислиш по въпроса, което може да ни кажеш в коментарите отдолу.

[От: cars21]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *