От 20 кинта на ден с V6, до толкова на месец с електромобил

razhod-benzin-tok-sravnenie

От 20 кинта на ден с V6, до толкова на месец с електромобил

razhod-benzin-tok-sravnenie

В този блог: ОК, може и да е малко повече, но и 30 ще са ми като глътка ароматно кафе, като говорим за цял месец каране на електромобил.

Днес ми се наложи да мръдна до Младост. Тръгнах от Борово, през центъра да оставя младежа на даскало и газ на изток. През Дружба, после обиколка на Младост-ите, а там сега си е предизвикателство с този нов път, дето го правят. И когато се прибрах с клюмнала наляво стрелка на бензина, отново се замислих за огромната разликата между ДВГ колите и електромобилите…

Сметката, която ще направя след малко не важи за всички (случаи). Нито път трябва да гледаме нещата само откъм сметки. Но слушайки по радиото как най-пестеливи били словаците, чехите и австрийците (редовно влагали в сметки), мисълта ми неусетно включи виртуалния калкулатор в мен.

Направих днешната обиколка по изключително неефективен начин – с моя Chevrolet миниван с V6 двигател, сам. Опитвам се да го карам икономично и по принцип не съм по бързото каране, ама градско си дърпа поне 12 на сто. Поне така пише на екрана, хем че сигурно отива и на 13 понякога. Не карам много, но 20 лв като сипеш на такава кола и една по-голяма обиколка като днешната, за 65 км и отиват.

Тези 65 км ми напомнят автоматично за Opel Ampera. Толкова карахме на ток при нашия тест миналата година и ни оставаха петнайсетина процента резерва. Но да го заковем на 65 км пробег с един заряд на батерията. Нейният използваем капацитет е 10.4 кВтч и ако приемем, че толкова ще заредиш нощес, за 65 км пробег разходът ти излиза грубо 10кВтч Х 0.15 ст/кВтч = 1.5 лв.

Значи на бензин съм с 20 лв, а на ток е 1.5 лв за едно и също разстояние! Съответно, ако карам така, за 20 работни дни ми трябват 400 лв за бензин. С електро колата ще са 20 Х 1.5 = 30 лв.

Сметката може да е надолу, може и да е нагоре. Тази на ток обаче е несравнимо по-ниска като разход за шофиране. ОК, има дизелчета дето сръбват само по 4-5 на сто. Само пусто да не цапаха толкоз Confused. Те са евтини само за нечий джоб (като не броим ремонтите). На останалите ни излизат прескъпо на дробовете.

То си е още далеч от масово. Цените са им доста по-високи на електро колите, а далеч не всеки има гараж да си зарежда през нощта удобно. Но е чудесно, че вече ги има и има даваме здраво рамо откъм популяризиране, щот са много готини за каране и само като се сетиш, че шофирайки дори печелиш енергия (с регенериране) усмивката ти става още по-широка.

Затова си го пазя вана, пазя и стария бенц, защото ще им дойде време за конверсия. Чудя се какво ли ще им е с ток в жилите Laughing.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *