Отказвам се от електромобил – бензинът стана само 2.70
Искам да си купя електромобил. Чакам търпеливо внос на нови модели у нас. Но днес изведнъж се оказа, че няма нужда да чакам и по-добре да се откажа и да продължа съвсем ефективно са си карам бензиновата кола. Излизам на пазар, със същата тази моя настояща кола, минавам покрай бензиностанция и какво да видя в движение – срещу литър бензин се мъдрят едни хубави 2.70. Леле, ама вчера беше 2.64! Протести? Проверки за картелни споразумения? Моля ви – тези неща нямат значение, ‘горивните роби’ няма къде да ходят – ще понасят всичко, безропотно…
Жена ми пита, “сигурен ли си”? “Да, видях добре”. Въпреки това на връщане ‘видимостта беше по-добра’ и шокът ни трясна отново и реално. Вече не смятам процентите вдигане – процентът на наглостта и станал хиперцент, защото не се измерва с нещо в рамките само на 100. Не веднъж сме го казвали – вместо да се жалваме, създадохме eCars.bg и Elektromobili.bg, за да популяризираме електрическата мобилност и да ускорим разпространението на електромобилите у нас, вместо само да се жалваме. Да вършим реална работа, вместо просто да се жалваме.
Съжалявам, ако съм ви подвел със заглавието. Не само че не се отказвам от електромобил, ами точно обратното. Отказвам се просто да чакам, а също така няма да си губя времето да плювам доставчиците на горива у нас. Вместо това ще си купя такъв от друга държава сега, за да не чакам още не знам колко време вносът у нас да стане реалност. И ще го използваме за всички събития, които организираме в eCars.bg и Elektromobili.bg, за да популяризираме електрическата мобилност. Като например Националната електромобилна обиколка, която планираме в началото на лятото.
Коя е първата възможност, за която се сещам? Ами, в Германия от април започват продажбите на Nissan LEAF. Да, ще си организирам покупка от там. Нашият технически партньор А1 Eco разполага с екип, който без проблем ще поддържа колата, ако се наложи някаква намеса. С други думи грам не се притеснявам в техническо отношение за поддръжката, защото у нас още няма официален внос и съответно гаранционна поддръжка. Зареждането в гараж също мога да правя, а все пак вече имаме, макар и малко електро колонки, поне в София.
А какво ще стане с бензиновата ми кола? Ами, и тя отива при A1 Eco – за професионална конверсия до електромобил като вече реализираните от екипа Audi A2 и Nissan Micra конверсии. Може да ми сложат един генератор за удължаване на пробега, да стане както при Opel Ampera/Chevy Volt или Fisker Karma.
Колко струва Nissan LEAF? Базовата цена (за Германия) е €36,990. Колко излиза конверсията? Да речем, около 20,000 лв? Скъпо ли е? Зависи как го гледаш. Ако го гледаш през призмата на горивния рекет, на мен ми изглежда ‘освобождаващо’. Пък все ще се справя някак, при това много по-независим и много ‘по-сам’.
Това е моят ‘аргумент за електромобила’. Не ви карам да зарежете колите си, защото бензинът и дизелът са скъпи. Знам, че сега няма масова алтернатива, която да позволява такива действия. Но който иска, намира начин !
Мартин Хаджистойков
Leave a Reply