Електромобилите – наркотикът на бъдещото ни ефективно развитие
Кога за последен път се возихте на влак или тролей? ОК, няма значение, просто исках да ви припомня, че електрическата мобилност всъщност отдавна е част от нашата реалност. Железниците и (макар и в много по-малка степен) превозни средства от обществения градски транспорт са масово средство за придвижване на огромен брой хора по цял свят. Липсва ни само личната електрическата мобилност. Хм, и товарният транспортен сектор е все още дълбоко подвластен на течните горива. У нас влаковете хич не са бързи като във Франция, например, но през следващия ЕС програмен период това може да се промени. Сега обаче е време да се задействаме и по отношение на електрическите коли, разбира се и лекотоварни и товарни превозни средства. Без да губим излишно време в изтъкване на техните предимства пред всичко що се движи с дизел или бензин – просто да действаме за максимално ефективно развитие, което да стимулира много повече оптимизацията и на технологиите, с които отдавна сме свикнали, както и различни аспекти от нашия живот…
На последната среща на {tooltip}БАЕПС{end-link}Българска Асоциация Електрически Превозни Средства{end-tooltip}, докато си говорехме стана сума и за хибридите. Изказах мнение, че те няма да се задържат дълго, но по-скоро имам предвид, че определени автопроизводители ще залагат и на тази технология, докато други, като Renault/Nissan алианса, действат най-вече в електрическа посока. Но не са ли хибридите всъщност точно прилагане на ефективни технологии при конвенционалните превозни средства в опита на производители за по-малко ‘загуби при превода’? Едно междинно стъпало, което да изкачим по-лесно по пътя към възприемане на електромобилите.
Какво друго полезно можем да вземем от електрическите коли и мотори (и не само де)? Не пренебрегвам велосипедите – там нещата са си достатъчно ефективни и полезни. На пазара вече от повече от година има няколко електромобила. Засега в общия случай те са ограничени от едни и същи недостатъци. Но точно тях можем да използваме за пример и да се опитаме да променим, например, начина си на шофиране в положителна посока. Максималната скорост е сравнително ниска, и без това не особено големият пробег с едно зареждане на батерията се влияе от не един и два фактора, а за капак на всичко трябва да зареждане и по цяла нощ. С други думи, за да използваме ефективно една електрическа кола трябва да направим известно количество компромиси. Юркането между светофарите, климатика на макс и карането със 130 по магистралата са все неща, които някак приемаме за нормални, но не спадат към добре отразяващите се на електромобила. Не ви приканвам да свиквате с ограничения и да си купите кола, която е ‘спъната’ в прекалено много отношения. Вместо това, може да се запитате дали натискането на педала до долу само защото някой се е изравнил с вас и опитва да ви задмине е нужно. Оставете му ‘победата’. С малки изключения, когато стигнете до следващия светофар ‘бързакът’ също ще е там на опашката, но изразходил излишно количество гориво, ‘обогатявайки’ допълнително и без това замърсения въздух.
Кофти е и да се потиш в гореща кола, признавам. Но можеш и да не използваш климатика в моменти, когато това е глезотия или просто наистина нямаш нужда от няколко градуса по-надолу. За да се застраховат, обаче, производители и разработчици все пак търсят решения за разглезения потребител и едно такова е технологията за затопляне/охлаждане на електромобили на германската Konvekta. И все пак, информирайте се добре за това как най-ефикасно да използвате своя електромобил, преди да посягате ненужно към познатите копчета. С новите технологии ще може да затопляте/охлаждате от разстояние купето, докато колата се зарежда – да, пак харчите енергия за тези ‘дейности’, но по време на зареждане и когато потеглите батерията ще е пълна. Така, през зимата ще влизате на топло и за да поддържате комфорта просто пускате отоплението на седалките, което за разлика от парното не ‘дърпа’ почти нищо от батерията. През лятото пък, ако включите колата да се зарежда докато сте паркирали на синя зона за час, петнайсетина минути преди да потеглите отново пращате една ‘iPhone депеша’ на своя електромобил и когато се настаните отново вътре ще ви бъде приятно хладно, при това без половината батерия е изхабена. Хайде, охладете си от разстояние сегашната кола по такъв начин, де…
Горните примери давам, за да покажа, че поне можем да се замисляме как точно използваме колите си и какво от новите ефективни чудесии в електромобилите можем да използваме, за да подобрим други неща в живота си. Ако не се занимавате със състезания по улиците, защото знаете, че това ще ви коства ценна енергия, всъщност си осигурявате и спокойствие и намалявате значително вероятността от произшествия. Въобще, ако анализирате своята ‘електромобилната пресметливост’, вероятно ще осъзнаете, че може да я прехвърлите в много други направления – да спирате единия радиатор в къщи, когато макар да е студено грее слънце, което ще компенсира по-слабото отопление. Или пък да използвате примера с по-бавното, но спокойно каране, в ежедневните житейски ситуации. Защо да се карате с някой излишно или да беснеете по нещо, което не става по вашия начин. Оставете до го да премине както уличния състезател и си подарете още една доза спокойствие.
Ами планираните зареждания или управлението на други функции на вашата електро кола? Не са ли повод за подреждане и на други неща в живота ви – ставането, пазаруването, разходките, работата…
Иначе казано, искате ли колата ви да е по-ефикасна от самите вас. Покажете й че и вие можете да бъдете оптимизирани и само ще спечелите от общото подобрение.
Не знам за вас, но макар да нямам (все още) електро кола, аз използвам всяка възможност за настройки и възприемане на някое от изброените в този блог неща и това ми се отразява много добре. За нула време електрическата кола се превърна в мой учител за това какво можем да постигнем, какво да не правим в бъдеще и как да станем по-добри хора. Остава само да започна да взимам уроци и ‘отвътре’ .
Leave a Reply