Питанка за всички: Колко добре разбирате електромобилите?
Както си живеем така, хората, не е като да не откриваме нови и нови неща. Някои наистина нови, а други по-скоро “възкресени” предишни открития. Какви са ви, например, крушките у дома? Най-вероятно добрите стари “балонки”, които може да си купите и срещу 60 ст. Те уж вече не трябва да се произвеждат, тези с нажежаемата жичка, за да ги заменим с енергоспестяващи или светодиодни. ОК, такива, дето пестят енергията вече има на много места. Но LED крушките са все още скъпи, а и не помним да е имало особено координирано усилие от страна на администрацията или различни организации за ограмотяването ни в това отношение. Защото крушките ни са много и харчат много ток. Не ток, но бензин и дизел харчат в исполински размери и сегашните ни коли. Но както не сме особено наясно със светодиодните крушки, така и електромобилите, които да променят това (харчене на гориво) трябва да ни бъдат хубавичко обяснени. Поведението ни като потребители трябва да се промени, за да възприемем всичката тази нова енергийна ефективност и без бързи инвестиции, устойчива политика и фундаментална смяна на мисленето, развитието на електрическата мобилност може да се забави много или тя да остане трудно разбираема за дълго време…
Ще използвам себе си за пример. Обичам да карам (най-вече през уикендите) един вече стар Mercedes, който поддържам добре, но той си има (макар и най-малкия за модела) шестцилиндров бензинов двигател, за чието изхранване са нужни не малко пари. Често мисля как да го конвертирам до електрически. Не искам просто да му сложа газова уредба. Но има много въпроси, които си задавам. Както и пречки като все още солидните цени за конверсия. С други думи, не е просто като “решавам и правя”. А с вече година зад гърба си в опознаване на електромобилите и писане на материали за всичко свързано с тях, знам не малко и съм подготвен в много отношения. Всеки, който няма тази подготовка, обаче, и просто е чувал понятието електромобил, със сигурност има много по-голяма стена пред себе си. Точно за да направим тази стена по-лесна за изкачване или с времето да я премахнем изцяло създадохме eCars.bg и Elektromobili.bg и това, което търсим постоянно, са начини за улесняване на потребителското разбиране на електромобилите и тяхното по-лесно възприемане.
Може да се опитаме да направим няколко сравнения. В края на 80-те години Audi стовари на пазара своята TDi технология и промени завинаги разбирането за дизеловите коли. В края на 90-те едва ли не всички автопроизводители вече предлагаха икономични дизели, а след още 5-6 години нещата станаха доста ефективни, за да се стигне до съвременните високо технологични дизели, които се карат масово особено в Европа. И все пак бяха необходими години, като се има предвид, че нафтата е вариант на течно гориво, което под формата на бензин беше отдавна залегнало в нашите съзнания като ресурс за задвижване на колите ни. За светодиодните крушки вече казахме, нещата там също стават бавно. Мобилните телефони сега са буквално консуматив, но когато у нас се появиха първите мобифони, трябваха години, за да се стигне до ниски цени и масово потребление. На всичките тези неща сега гледаме нормално, но електромобилите предстои да извървят своя десетгодишен период и като знае човек, че са нужни десет години нещо да се развие, му се струват много. Така погледнато, дори през 2020 г. електромобилите вероятно все още ще са нишов пазар, макар че както не веднъж сме казвали, според нас конкуренцията ще се погрижи и те да не се окажат по-различно нещо от нововъведенията, за които говорим отгоре.
За да започнете по-добре да разбирате електрическата мобилност ще помогне добра координирана информационна политика, която да стимулира развитието с елементи като безплатно зареждане с възобновяема енергия на обществени места. За да стане това, обаче, трябва да има инвеститори, които да са готови да направят необходимите вложения и да изчакат дългия период на възвращаемост, докато се развитие пазара. Подкрепа за това развитие може да осигури и браншът, с тестване на нови бизнес модели като лизинг на електромобили. В момента електро коли се предлагат със стандартна продажба, продажба на колите и лизинг на батериите или чрез цялостен лизинг. Има и схеми за споделяне на електромобилите със заплащане като при някои услуги за мобилни телефони. За щастие в доста държави по света тези “мерки” вече се предприемат – има желание разбиране и у администрацията, и у бизнеса. А това разнообразие от варианти за придобиване определено помага за възприемане на електромобилите.
В ролята ни на източник на информация за електрическата мобилност за нас е важно да знаем колко добре разбирате електромобилите. Вероятно си задавате въпроси от типа на:
- Защо са толкова скъпи електромобилите?
- Технологията достатъчно надеждна ли е?
- Защо все още няма нито електромобили, нито електро колонки в България (с мини изключения)?
- Значи ли това, че има нещо “куцо в схемата”?
- Защо изминават само по 100-150 км с едно зареждане на батерията?
- Харчат по 2-3 лв/100 км, но при високата пазарна цена ще ми излиза ли сметката?
На всички тези въпроси сме отговаряли многократно в различни статии и материали в eCars.bg. Пределно ясно е, обаче, че нашият ангажимент е крайно недостатъчен. За електромобилите трябва да се пише много повече в големите медии и да има държавни и общински действия и кампании за тяхното популяризиране. Първоначално за използването им най-вече в населените места, предвид нивото на развитие на технологията, и постепенно с увеличаване на изцяло електрическия пробег приложението им да става все по-широко, като на конвенционалните коли.
Всъщност, ограмотяването за електромобилите освен от сайтове като eCars.bg и Elektromobili.bg идва най-вече от самите автопроизводители. Начело на електромобилната вълна сега са Nissan/Renault и GM, но германските авто концерни вече тестват своите първи модели, които ще излязат на пазара през 2013 г. По-интересни ли ще са ви електромобилите, ако може да си купите електрически Volkswagen, Mercedes, BMW или Toyota? Не игнорираме никоя от останалите известни марки, въпросът е принципен? Смятате ли, че електрически голф, например, ще направи понятието електрическа кола по-разбираемо за вас?
Сигурни сме също и че за по-добро разбиране ще ви помогнат инфо материали. Затова подготвяме такива за електромобилите и електрическата мобилност, които да предложим на различни ведомства за вътрешно и обществено разпространение. За силен инструмент в тази посока смятаме и планираната от нас Национална електромобилна обиколка на България, чиято интерактивна част на Elektromobili.bg вече подготвяме. Ако ви покажем електромобила и можете да го тествате и зададете въпроси, вероятно ще си отговорите бързо на повечето от горните въпроси. Нужна ни е подкрепата ви, обаче. Ако повече хора от вашето населено място имат желание турът да “ви навести”, бъдете активни в нашия форум, на нашата или други Facebook страници, за да разберем за това и да опитаме “да ви включим”.
За да не постигнем обратния ефект на още по-голямо объркване, обаче, са нужни координация и стандарти. Както и постоянно напомняне, че електромобилите всъщност имат един много по-важен аспект от евтиното придвижване. Те са екологично чисти и не произвеждат въглеродни емисии при своето движение. За да става това са нужни възобновяеми енергийни източници, които да генерират чиста енергия – ето, напомнихме ви за още един много важен аспект на електрическата мобилност. Към всичко това трябва да се прибавят и много необходимите действия от страна на електроразпределителните дружества, които да направят нужното за промяна в електро мрежите, изграждане на интелигентни мрежи и обучаване на потребителя за работа с тях, включително методи за зареждане на електромобили. Това е много важна стъпка към разбиране на електрическата мобилност, защото зареждането е основен параметър от използването на електромобила в неговия жизнен цикъл. Тук е и ролята на производителите на коли и устройства, които да предоставят детайлни ръководства за потребителя – ние, обаче, трябва да ги четем.
Вашето разбиране на електрическата мобилност би могло да се изрази в промяна на мисленето ви от “знаеш ли за тия пари какъв луксозен джип ще си купя”, до “с малка електро кола ще си върша същата работа, ще имам и много по-малък въглероден отпечатък” и др. Затова апелираме към вас да се информирате активно за електрическата мобилност на работно и социално ниво. Защото според различни проучвания нежеланието за покупка на електромобил у мнозина анкетирани до голяма степен идва от ниската информираност за икономическите ползи от покупката на електромобил и положителния ефект върху околната среда. Всички казваме “искам най-доброто за децата си”. Но изглежда лицемерно. Защото докато го искаме, тровим бъдещата им атмосфера с нашите стари, неподдържани и неефективни коли сега.
Leave a Reply