Голям, луксозен SUV или малка електрическа кола? Ъммм…

Малък електрически SMART срещу голяма бензинова лапачка

Голям, луксозен SUV или малка електрическа кола? Ъммм…

Малък електрически SMART срещу голяма бензинова лапачка

Често разговорите за електрически коли или конверсии в сегашния пазарен вариант на нещата спират след обявяване на цената. Икономическият мотив е водещ, няма спор, важно е да преценяваме внимателно инвестициите си, защото с непремерени покупки лесно можем да ‘хапнем дървото’. Фучейки по магистралите и в населените места с вече остарелите си коли обаче без да знаем ядем дървета, макар и не директно, а като ги допринасяме за унищожаването и с изхвърляните от колите ни газове. Пролетта току пукна и всеки е навън, всеки иска да се разходи, да се порадва на слънчевите лъчи, на първите зелени пъпки по дърветата и… на чист въздух. Но точно преди да влезете в парка пред вас по улицата профучава като хала някой бързак, маркиращ обилно траекторията си с излизащото от ауспуховата тръба на колата му, макар и не задължително видимо, което безпомощно поглъщате с нещастен поглед. Има и друга алтернатива, както показва проучване на виенския технологичен институт…

В него се прави сравнение между големите луксозни SUV и малките електрически коли и по-скоро на ‘превключването’ от първите към вторите, с мотива че големите тежки ‘всъдеходи’ са изключително скъпи, неефективни в енергийно отношение и замърсяващи природата. И понеже много се говори за липсата на зарядна инфраструктура за електромобили като пречка за тяхното разпространение, други мащабни европейски проучвания показват, че средният ежедневен пробег на повечето европейски шофьори е под 80 км, което при сегашните възможности от около 150 км на повечето електро коли на пазара с едно зареждане, прави придвижването с тях безпроблемно. Иначе казано, липсата на мащабна зарядна инфраструктура не е фатална, защото битовото зареждане върши достатъчно работа.

У нас нещата не седят точно така, заради огромните ни жилищни комплекси – повечето българи не живеят в къщи или малки апартаментни комплекси, където битовото зареждане е достъпен вариант. Затова у нас обществена зарядна инфраструктура има повече смисъл, защото няма как да пускаме масово кабели за зареждане от балкони.

Да не изместваме темата, обаче. Ставаше дума за сравнително кратките пътувания и колко нужни са ни самоходните крепости, наречени SUV, за които харчим тонове пари и гориво. При средно 50 километра пробег на ден, глезотията да се возим ‘нависоко’ и ‘мощно’ ни излиза твърде скъпо и всички ние се самобичуваме, постоянно мрънкайки колко е мръсно, докато сами замърсяваме като полудели всичко около нас с емисиите, които колите ни генерират. Че не се чисти е отделна работа.

Наскоро колега посети Рим и с изненада установи, че там има тонове SMART и други подобни микро коли и преди да кажете нещо за тесните римски улички, у нас не се славим с кой знае колко широки, но кой ще ти кара SMART

Но като цяло проучването на виенчани заключава, че притежателите на средни и малки коли лесно биха направили прехода към малък електромобил, за постигане на много по-голяма ефективност. Най-малкото в градска среда, докато по основните пътища бъдат монтирани бързи зарядни станции, за да може с кратко презареждане да се изминават по-дълги разстояния и с електромобил.

eCars.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *