- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
March 18, 2014 at 10:54 am #25122Илиян ЗвездоброевMember
[quote=”eltransbg” post=935][quote=”mumojem” post=931]Иначе дърпат енергия от 12-волтовия акумулатор.[/quote]
A 12 волтовия акумулатор се зарежда от големия пакет батерии… :dry:[/quote]
… със някакъв DC/DC converter в който също има загуби…. 😆 ….March 18, 2014 at 11:58 am #25147Николай ИвановMemberМисля да си сложа дневни светлини, даже си купих едни, довечера ще кача снимка. Повече за красота, отколкото за енергоефективност. Може ли да ми помогнете къде и как да ги вържа, че да светят когато включа на контакт и да загасват при включване на фаровете? Може би някаква схема или рисунка?
March 18, 2014 at 1:02 pm #25171martin@ecars.bgKeymaster[quote=”eltransbg” post=935][quote=”mumojem” post=931]Иначе дърпат енергия от 12-волтовия акумулатор.[/quote]
A 12 волтовия акумулатор се зарежда от големия пакет батерии… :dry:[/quote]Точно такава е схемата :whistle:
March 20, 2014 at 8:23 am #25288Николай ИвановMemberДа се похваля – вчера изминах 105 км с едно зареждане. Относително равнинен път, поддържах скорост около 50 км/ч. При изкачванията 30-35 км/ч , стремях се към една чертичка на индикатора. Маршрута беше Бургас, село Тамарино, Ямболско и обратно до село Драчево, общ. Средец. Отне ми почти три часа, но Туизи се справи. Мисля, че това не е максимума, все пак температурата беше само 19 градуса, при по висока би трябвало пробега да се вдигне още повече. Също така си мисля че при правилен подбор на терен – старт от високо и спускане към морето ще направи още по-голям пробег с едно зареждане. В началото на пътуването показваше 82 км остатъчен пробег, после се качи на 88 км, но след като изминах над 20 км. Първата чертичка на батерията падна на 22 км от старта. После при пристигането в с. Тамарино показваше остатъчен пробег от 36 км, а имах за изминаване на връщане доста над 40 км. В края на пътуването откровено се влачих с около 20 км/час но все пак се добрах до контакта с 0% оставаща батерия. И нещо интересно – при остатък 1 км от батерията не може да изкачи по-сериозен наклон. Просто спира, не стига мощност. Наложи се да пусна разклонител 50 метра, до контакта, че е на един баир. Потвърдено – Туизи може да зарежда през обикновен 50 метров удължител от макара без проблем, макар че аз го държах само десетина минути, колкото да качи малко батерия и да вземе наклона.
March 20, 2014 at 8:23 am #25308Николай ИвановMemberДа се похваля – вчера изминах 105 км с едно зареждане. Относително равнинен път, поддържах скорост около 50 км/ч. При изкачванията 30-35 км/ч , стремях се към една чертичка на индикатора. Маршрута беше Бургас, село Тамарино, Ямболско и обратно до село Драчево, общ. Средец. Отне ми почти три часа, но Туизи се справи. Мисля, че това не е максимума, все пак температурата беше само 19 градуса, при по висока би трябвало пробега да се вдигне още повече. Също така си мисля че при правилен подбор на терен – старт от високо и спускане към морето ще направи още по-голям пробег с едно зареждане. В началото на пътуването показваше 82 км остатъчен пробег, после се качи на 88 км, но след като изминах над 20 км. Първата чертичка на батерията падна на 22 км от старта. После при пристигането в с. Тамарино показваше остатъчен пробег от 36 км, а имах за изминаване на връщане доста над 40 км. В края на пътуването откровено се влачих с около 20 км/час но все пак се добрах до контакта с 0% оставаща батерия. И нещо интересно – при остатък 1 км от батерията не може да изкачи по-сериозен наклон. Просто спира, не стига мощност. Наложи се да пусна разклонител 50 метра, до контакта, че е на един баир. Потвърдено – Туизи може да зарежда през обикновен 50 метров удължител от макара без проблем, макар че аз го държах само десетина минути, колкото да качи малко батерия и да вземе наклона.
March 20, 2014 at 10:11 am #25298Plamen PetrovMember[quote=”nio” post=953]Да се похваля – вчера изминах 105 км с едно зареждане. Относително равнинен път, поддържах скорост около 50 км/ч.[/quote]
Браво – 105км не са си малко 🙂
Но не я изтощавай толкова че започвам да страдам и да съчувствам на лития в батерията на Туизито ти 😛March 20, 2014 at 10:11 am #25320Plamen PetrovMember[quote=”nio” post=953]Да се похваля – вчера изминах 105 км с едно зареждане. Относително равнинен път, поддържах скорост около 50 км/ч.[/quote]
Браво – 105км не са си малко 🙂
Но не я изтощавай толкова че започвам да страдам и да съчувствам на лития в батерията на Туизито ти 😛March 20, 2014 at 11:08 am #25359Илиян ЗвездоброевMemberСупер рекорден пробег – браво. Незнам тука колегите да кажат каква трябва да е грижата за батерията.
Аз знам, че всички оловни, NiMH, NiCD батерии пък и другите, не трябва да се разреждат до дъно, или да се зареждат до дупка. Така се препоръчва поне. Естествено електромобила си има някаква защита за тези неща..
Чудех се как ли изчислява компютъра километрите, които ти остават – формулата явно е невероятно сложна.
Мисля, че преценява колко Квч има в батерията само по напрежението.
Например 120Волта – 7квч, 115волта – 5квч, 102волта – 1квч (тия числа си ги измислих ей сега 😛 ), мисълта ми е че според напрежението преценява колко енергия има, и след това според средния разход квч/км изчислява колко ти остава. Ако я настъпиш и се дигне разхода – преизчислява.
Та до колкото знам, когато батериите почнат да стареят тези показания почват да се разминават – примерно батерията е заредена до край, но напрежението не може да се дигне, или пък обратното – високо напрежение, пък малко енергия и пада бързо съответно. Този синдром го наблюдавам при фотоапарата ми :silly:
И се чудя дали след време компютъра ще почне да бърка в сметките.March 20, 2014 at 1:33 pm #25383martin@ecars.bgKeymasterСупер изпълнение, в което ключов момент играе такава важната граница от 30 км/ч. Миналата година на ЕКО ралито когато си говорихме с човека дето победи (има LEAF), каза, че особено нагоре е много важно да не се превишават 30 км/ч. Неговият рекорд с личния му LEAF е 220 км!!!
Това, разбира се, е сериозен дразнител за останалите шофьори, но ако се избере маршрут до някое село, както ти си направил, ето че се получава. Едната чертичка също е супер важна, въобще, идеално рекордче. Поздравления.
И аз се присъединявам към eltransbg в призива да не изтощаваш често батерията до 0 процента :).
March 20, 2014 at 3:54 pm #25408Николай ИвановMemberОбяснете ми за батерията. Моята цел е да ползвам автомобила така както би го ползвал обикновен, невеж в електромобилите потребител. Тя има 16 % резерв, и според книжката няма ограничения в зареждането или разреждането и. Освен това аз искам да видя дали и кога ще прояви признаци на стареене, за да се убедим в издръжливостта. Все пак има и 8 години гаранция. Затова така я ползвам 0-100%. Купувачите на такива коли масово ще зареждат догоре и ще карат до край, само и само да изтискат максимум пробег. Поне аз така мисля. Малко ще са потребителите, които ще пазят батерията и ще мислят за нея. Иначе не би трябвало и да бъде. Иначе насаждаме отново някакви ограничения пред електромобила, усложняваме му експлоатацията и т.н.
March 20, 2014 at 4:04 pm #25415martin@ecars.bgKeymasterНай-малкото ето ситуацията, в която си изпаднал – да дърпаш 50 метра кабел, за да заредиш малко, че да тръгне. С Туизи ОК, ама с електромобилите със специализирани щепсели като закъсаш някъде и няма зареждане. Затова най-добре да се кара до мин 10%, независимо от резерва в батерията – той е предвиден точно заради потребителското поведение, за да я защитят да не се скапе. За няколко години четене на отзиви по нета от цял свят по-скоро наблюдавам поведение на подготовка, пресмятане и планиране на зареждането. Вярно, че това са първите потребители, а не масовият шофьор, който сипва 10литра и кара, но все пак е такава статистиката. 10-90 е по-добре от 0-100, а най-добре е 20-80%. На лаптопите, например, има опция да си ограничиш зареждането до 50 или 80 процента, точно за да се пази батерията.
March 20, 2014 at 7:20 pm #25424Георги РусиновMember[quote=”firesword” post=958]Супер рекорден пробег – браво. Незнам тука колегите да кажат каква трябва да е грижата за батерията.
Аз знам, че всички оловни, NiMH, NiCD батерии пък и другите, не трябва да се разреждат до дъно, или да се зареждат до дупка. Така се препоръчва поне. Естествено електромобила си има някаква защита за тези неща..
Чудех се как ли изчислява компютъра километрите, които ти остават – формулата явно е невероятно сложна.
Мисля, че преценява колко Квч има в батерията само по напрежението.[/quote]Всички видове батерии си имат прагови напрежения, които не бива да преминават. Съществуват батерии, които не могат да се презаредят. Обикновено това са никеловите при презареждане с малки токове те обикновено отделят топлина и нищо повече. За всички останали, обаче, ако максимално допустимото напрежение бъде прехвърлено, настъпват разрушителни процеси и отделяне на топлина. При литиевите батерии това е много опасно.
Долната граница всъщност е по-опасна за батериите. При абсолютно всички видове батерии спада под долната граница дори за кратко води до необратими разрушителни процеси.
Всъщност прекрачването на горната граница е опасно от гледна точка на инцидентите, а прекрачването на долна е опасно за самата батерия, но не и за хората.
При никеловите клетки това е 1 волт на клетка или 0,8 волта краткотрайно.
От друга страна теорията казва, че всички батерии имат някакъв саморазряд. Литиевите, обаче (или поне по-качествените от тях), имат нищожен или дори нямат. При всички останали при престой напрежението пада, но при литиевите може да се покачи.
Литиевите батерии особено много се дънят при ниски температури. Те са идеални за съхранение, но не и за употреба. Батериите просто клякат твърде бързо.
Всъщност всяка една електроника, захранвана от литиева батерия има защита срещу двете граници или би трябвало да има. При литиевите батерии долната граница е между 30 и 40% от пълния капацитет на батерията. Т.е. когато Туизи спре, вътре в клетките има още минимум 30% ток. Но той не се използва, за да се пази батерията. Така че напълно безопасно и безвредно тя да се изпразва и зарежда докрай. При студено време е добре да се зарежда непосредствено преди тръгване, защото това загрява батерията и тя ще кара повече.
Туизи най-вероятно предсказва километрите по 3 фактора – напрежение, моментна консумация и отдаден до момента ток. Посредством мерене на напрежението и сравняване с консумацията, Туизи дава информация за времето, което остава. Преобразува го в километри според моментната скорост. При стойности на заряда близки до нулевата, щом се подаде газ, натоварването нараства, напрежението пада под допустимата граница и… колата спира.March 20, 2014 at 10:29 pm #25433Николай ИвановMemberВсъщност всяка една електроника, захранвана от литиева батерия има защита срещу двете граници или би трябвало да има. При литиевите батерии долната граница е между 30 и 40% от пълния капацитет на батерията. Т.е. когато Туизи спре, вътре в клетките има още минимум 30% ток. Но той не се използва, за да се пази батерията. Така че напълно безопасно и безвредно тя да се изпразва и зарежда докрай.
Имаме две различни мнения – да я пазим, и че няма нужда, тя заводски си е защитена. Кое от двете е вярно? Дайте повече мнения, факти, информация. Това е супер важна тема от гледна точка на обикновените потребители. Не на тези като нас, ентусиастите. Но според мен е много важно да бъде максимално осветлена. Все пак това са две затруднения при ежедневната експлоатация – от една страна да плануваш пътуване до остатък 20% от батерията, а от друга когато се зарежда да я дебнеш и да спреш зареждането при 80 %. Съгласете се , че е далеч по-удобно да я включиш вечерта и сутринта преди да тръгнеш да я изключиш. Електрониката трябва да се е погрижила за всичко друго. Но дали наистина е така?
March 20, 2014 at 10:43 pm #25444Николай ИвановMemberИзвинявам се, но не съм съгласен с изказаното мнение от администратора. При лаптопите батериите нямат ограничение, тъй като теглото е решаващ критерий. Освен това срокът на употреба на лаптопа е 3-5 години, след това той е морално остарял. Затова там няма защита за горната граница на зареждане. При автомобила не е така, иначе едва ли производителя щеше да даде 8 години гаранция. А при Тесла тази гаранция е комбинирана с огромен пробег – 600 хил.км, ако не греша. Това означава около 1200-1500 зареждания, което е близо до живота на една литиева батерия – 1000 цикъла на заряд-разряд. Предполагам, че благодарение на много добрата електроника на Тесла гаранцията им е оправдана. И те не препоръчват никакви ограничения при зареждане и разреждане на батерията, дори самият Мъск в едно интервю казва, че ако към автомобила се подаде неподходящ ток просто няма да започне зареждане. Зарежда ли, значи е безопасно за потребителя и батерията.
March 20, 2014 at 10:45 pm #25452Николай ИвановMemberСъщо един мой приятел, който понякога кара Туизи-то е на същото мнение и смята, че трябва да си го зареждаме до горе и да караме докато угасне. Съпругата ми е на същото мнение, настоява, че не е необходимо да насаждаме още едно ограничение в потребителите относно употребата на електромобили. А аз само искам да проверя така ли е на практика.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.