Какво знаете и какво не знаете за електромобилите?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #16420
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Широка тема с много възможни въпроси.

    Споделяйте кой каквото знае и иска да сподели и питайте за всичко, което ви интересува.

    #16441
    haberko
    Member

    Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли :
    1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв струва – 2000 лв.
    2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника ( без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
    10 000 лв ще стигнат да си ги закупите) , за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
    3. Ел двигател 120VDC 15kW струва около – 2000 лв
    4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии..
    5. Контролер по избор – 2000 лв.
    6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена
    т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н.
    – 2000 лв минимум.
    До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-морбила и ще спасявате околната среда!
    Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по нататъшните разходи по е-мобила.
    Приемаме ,че си го карате гордо по 25 дена в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години !
    1. 25 заряда на батерията в месец – 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите – 480 лв.
    2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил ,че не изкарват повече от 2 години т.е. след само 2 години сте дадете още – 2000 лв.
    3. Поради факта ,че аз съм електро инженер и работя като такъв ( а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница ) мога смело да заявя че за тези 2 години електрониката сте се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. ( това е в случай че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер е гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
    По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
    на -10 градуса работят на половина”.
    Моя извод е че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
    Иначе казано ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разхода за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко стпува.
    ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.

    #16448
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Ммм, може би е малко по-подходяща за раздел Конверсии темата, макар че и тук може да остане, защото е от типа Знаехте ли, че (е по-добре да си карате на газ, отколкото да се занимавате с електромобили :whistle: )

    #16497
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Ммм, може би е малко по-подходяща за раздел Конверсии темата, макар че и тук може да остане, защото е от типа Знаехте ли, че (е по-добре да си карате на газ, отколкото да се занимавате с електромобили :whistle: )

    #16455

    [quote=”haberko” post=10]Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли :
    1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв струва – 2000 лв.
    2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника ( без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
    10 000 лв ще стигнат да си ги закупите) , за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
    3. Ел двигател 120VDC 15kW струва около – 2000 лв
    4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии..
    5. Контролер по избор – 2000 лв.
    6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена
    т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н.
    – 2000 лв минимум.
    До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-морбила и ще спасявате околната среда!
    Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по нататъшните разходи по е-мобила.
    Приемаме ,че си го карате гордо по 25 дена в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години !
    1. 25 заряда на батерията в месец – 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите – 480 лв.
    2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил ,че не изкарват повече от 2 години т.е. след само 2 години сте дадете още – 2000 лв.
    3. Поради факта ,че аз съм електро инженер и работя като такъв ( а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница ) мога смело да заявя че за тези 2 години електрониката сте се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. ( това е в случай че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер е гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
    По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
    на -10 градуса работят на половина”.
    Моя извод е че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
    Иначе казано ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разхода за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко стпува.
    ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.[/quote]

    Да пробвам и аз:

    1. Автомобили втора ръка бол- за малко повече може да се вземе автомобил, който не ми е набор и ще може да служи дълго време. Пример : Донор
    2. Нов такъв може да се намери за приблизително 25000лв
    3. Една хубава и надеждна инсталация с хубав електромотор, бързо зарядно, батерии от тези, които са х 5 излиза около 30 000лв
    4. При избор на система от т.3 без проблем се получава гаранция от минимум 2 години. Батерии от типа х 5 имат много по-дълъг живот от оловно- цинковите.
    5. При съпоставка на т.1 и т.2 се получава 35700лв срещу 25000лв
    6. Експлоатационните разходи при т.1 – 25 заряда на батерията в месец – 8kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 40 лв/месец. За 2 години ще похарчите – 960 лв. и пробег 48000км
    7. Експлоатационните разходи при т.2 – 5,2л/100км градско каране и цена на дизел- 2,60лв = 12980лв за 2 години
    8. Към разходите в т.7 е желателно да се добавят тези за смяна на консумативи като масло, филтри, ремъци и други, но в тази справка можем да ги пропуснем за да не усложняваме сметката.
    9. При актуализиране на т.5 получаваме една груба сметка 35700+ 960 срещу 25000+12980 или 36660 срещу 37980

    Заключение 1. В следствие на използувания подход е-мобилът води не само имуществени ползи, но и екологични такива поради спестяването на количество вредни газове равно на 5760кг
    Заключение 2. В зависимост от отправните данни и хипотези, всяка съпоставка може да изведе резултати които не са абсолютни.
    Заключение 3. Взимайки под внимание двете съпоставки може да се твърди и докаже със съответните изчисления, че най- екологичен и икономичен начин на придвижване би бил посредством двуколесни ПС от тип велосипеди.

    B)

    #16505

    [quote=”haberko” post=10]Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли :
    1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв струва – 2000 лв.
    2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника ( без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
    10 000 лв ще стигнат да си ги закупите) , за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
    3. Ел двигател 120VDC 15kW струва около – 2000 лв
    4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии..
    5. Контролер по избор – 2000 лв.
    6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена
    т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н.
    – 2000 лв минимум.
    До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-морбила и ще спасявате околната среда!
    Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по нататъшните разходи по е-мобила.
    Приемаме ,че си го карате гордо по 25 дена в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години !
    1. 25 заряда на батерията в месец – 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите – 480 лв.
    2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил ,че не изкарват повече от 2 години т.е. след само 2 години сте дадете още – 2000 лв.
    3. Поради факта ,че аз съм електро инженер и работя като такъв ( а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница ) мога смело да заявя че за тези 2 години електрониката сте се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. ( това е в случай че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер е гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
    По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
    на -10 градуса работят на половина”.
    Моя извод е че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
    Иначе казано ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разхода за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко стпува.
    ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.[/quote]

    Да пробвам и аз:

    1. Автомобили втора ръка бол- за малко повече може да се вземе автомобил, който не ми е набор и ще може да служи дълго време. Пример : Донор
    2. Нов такъв може да се намери за приблизително 25000лв
    3. Една хубава и надеждна инсталация с хубав електромотор, бързо зарядно, батерии от тези, които са х 5 излиза около 30 000лв
    4. При избор на система от т.3 без проблем се получава гаранция от минимум 2 години. Батерии от типа х 5 имат много по-дълъг живот от оловно- цинковите.
    5. При съпоставка на т.1 и т.2 се получава 35700лв срещу 25000лв
    6. Експлоатационните разходи при т.1 – 25 заряда на батерията в месец – 8kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 40 лв/месец. За 2 години ще похарчите – 960 лв. и пробег 48000км
    7. Експлоатационните разходи при т.2 – 5,2л/100км градско каране и цена на дизел- 2,60лв = 12980лв за 2 години
    8. Към разходите в т.7 е желателно да се добавят тези за смяна на консумативи като масло, филтри, ремъци и други, но в тази справка можем да ги пропуснем за да не усложняваме сметката.
    9. При актуализиране на т.5 получаваме една груба сметка 35700+ 960 срещу 25000+12980 или 36660 срещу 37980

    Заключение 1. В следствие на използувания подход е-мобилът води не само имуществени ползи, но и екологични такива поради спестяването на количество вредни газове равно на 5760кг
    Заключение 2. В зависимост от отправните данни и хипотези, всяка съпоставка може да изведе резултати които не са абсолютни.
    Заключение 3. Взимайки под внимание двете съпоставки може да се твърди и докаже със съответните изчисления, че най- екологичен и икономичен начин на придвижване би бил посредством двуколесни ПС от тип велосипеди.

    B)

    #16584

    Интересувам се по темата с електромобилите от поне 7 години и се радвам, че с времето е създаден сайт и дори общност. Радва ме факта, че има собственоръчно конвертирани електромобили в БГ и те явно не са толкова малко вече!
    Понеже преди всичко свързано с конверсията ( като батерий, контролери, двигатели и тнт ) беше скъпо удоволствие на богатите хора а напоследък се навъдиха доста производители от китай които предлагат евтини и качествение части и решения в тази насока, бих желал да споделя с вас информацията която надявам се да ви е полезна.

    От цялото ровене на мои колеги в нет-а (както и аз) , сме стигнали до изводите, че най-доброто и ефективно решение за електромобил е с ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛИ ВГРАДЕНИ В ГЛАВИНАТА НА КОЛЕЛОТО (джантата). По този начин се спестяват загубите от предаването на задвижването от централизиран мотор към гумите, както и редица други предимства които сами се досещате.
    В този вариант електромотора е в самото колело и в зависимост от решението на автомобила и гонената ефективност, мощност и баланс на теглото той може да бъде решен като електромобил с предно, задно или дори 4х4 задвижване.
    В момента разработваме вариант който се надяваме да е успешен а именно:
    Кола донор – Пежо 106 или Citroen Saxo – със запазено купе и окачване но примерно с повреден двигател…ефтин да е и сравнително добър 🙂
    Два електромотора KG295 или KG315 в задните главини на колелата.
    Ето и производителя на който сме се спряли за момента:

    http://www.evmotor.net/kg/eng/index.asp
    коментар: Фирмата е китайска но имат CE сертификат който е безкрайно важен за да може после автомобила след конверсията да мине Технотест и да бъде легален участник в движението, т.е всички използвани части трябва да имат CE сертификат. Същата фирма е в процес на ISO сертифициране в момента.
    цена на два електромотора + опаковка доставката до БГ в USD = 2650
    Контролер Kelly или Sevcon
    Хубаво Зарядно
    Батерий – http://3xe-electric-cars.com/index.php

    Още не сме правили сметка на това колко точно ще ни излезе конверсията но ще е от порядъка на 12-15 хил.лева като няма да има компромис с качеството на никой от използваните компоненти и ще се гони максимална ефективност и пробег около 120-150км, и максимална скоросто около 90км/ч – т.е 100% градски фирмен или частен автомобил.

    След като напреднем с конверсията и тестовете на автомобила след това, ще споделя повече 🙂

    П.П Ползата от електроавтомобилите е очеизвадна поради много фактори изредени от по-горните мнения. Хибридите са за плакнене на очичките НИ от петролните босове – уж нещо правим, обаче технологиите отдавна са се развили до момент в който ако ги нямаше петролните магнати които да ги спират. ОТ момента в който има Start/Stop система, тя абсолютно превъзхожда хибридите като икономичност и тнт…
    Ще пиша пак…

    Поздрави
    Александър

    #16592
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Упс, ей ти на чудесна работа :).

    Батерии от поляците гледам сте замислили, които предлагат електро голф – като пример де, те вариантите за конверсия много.

    За 150 км пробег ще се включите ли в 15,000 лв? За Техностест, да, важничко е да има СЕ сертификат.

    Хайде, пишете как се движат нещата в процес, че все пак не са толкова много конверсиите, но капка по капка вир става 😉

    #16601

    Ето едни поляци които конверсират и сервизират електромобили. Те са се специализирали предимно в Berlingo.
    Ние преговаряхме известно време с тях за две Берлингота – оригинални електрически произведени от Ситроен, като нас ни итересуваха без батерии защото тяхните имаха пробег към 70-80км което не е ОК за нас. Цената им беше 3500 Евро в полша на пробег от 45к и 75к км. Стори ни се много скъпо и не достатъчно качествено решение предвид тежестта на Berlingo-то в сравнение с 106-ца на Пежо или Саксо на Ситроен.
    За момента няма да купуваме батерии, само ще конвертираме колата и ще тестваме с оловни акумулатори за да видим как се държи 🙂
    А има и по-евтини варианти за качествени китайски батерий – ще ви дам инфо като привършим с тях преговорите 😉

    Ето и сайта на поляците за тези които се интересуват от по-горните Берлингота и поляци:
    http://www.electrique.pl/
    а ето и мейла им ако искате директна връзка:
    przemyslaw.mikosz@gmail.com – Przemyslaw Mikosz

    #16610
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Мдаа, пробегът… Така е, и аз искам повечко и 80 не ми стигат. Вероятно става дума за първите електрически Белинго варианти. €3,500 може би не е толкова зле дори без батериите, но ако не ви излиза сметката естествено, че ще търсите по-добър вариант. Много ми харесва това с търсенето на високо качество. Много 🙂

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.