500 кВт DC зареждане с нови кабели от Швейцария
Едното продължава да изпреварва с много другото – зарядните станции и някои техни компоненти са тествани и готови за много мощно зареждане, но електромобилните батерии все още не поддържат такива силни натоварвания.
350 кВт DC устройства вече има инсталирани на не малко места по света. Първият електромобил, който трябваше да поддържа такава мощност на зареждане, е Porsche Taycan. Компанията обаче реши да заложи на максимум от 270 кВт за начало, като този максимум не може да се поддържа продължително време в зарядната сесия.
Това е възможно заради новата 800V архитектура на Taycan, която на този етап не е приложена от друг автопроизводител. Tesla Model 3 скочи на 250 кВт зареждане, което определено е бързо. И сега, швейцарската компания Huber+Suhner представя нов кабел с течно охлаждане, който поддържа продължително зареждане с ток 500А и напрежение 1000V дори при температури до 50°C. Това прави възможно зареждане с мощност 500 кВт.
Системата се нарича RADOX HPC500 и е с нов подобрен клас на защита IP67 и контактни шифтове с по-дълъг живот. Самият кабел е по-гъвкав и щепселът е с 20% по-лек от настоящите модели.
От описанието на RADOX HPC500 системата може да се заключи, че подобренията са възможни до голяма степен заради допълнителен 24V охладител, който повишава охладителния капацитет, а това от своя страна намалява оперативната температура на кабела.
Като инсталатори на зарядни станции, включително и на DC устройства, следващото ни харесва особено много. Новата система е пригодена за директно вграждане във вече монтирани DC зарядни станции. В България все още имаме само 50 кВт устройства и това ще се промени още през тази година с монтиране на по-мощни макар че все още не очакваме 350 кВт зарядни станции.
Възможността да вградиш такъв нов кабел в монтирана зарядна станция е отлична, но в момента няма инсталирани модели с мощност по-висока от 350 кВт, освен тези за електробуси, каквито вече има и над 500 кВт мощност.
Hypercharger станциите, които предлагаме, например, са с модулна технология – в един корпус се монтират до 4 модула с 75 кВт мощност, за общо 300 кВт. ABB, Efacec и други предлагат 350 кВт решения. Но това е настоящият максимум. Ако в момента монтираш новия кабел на 350 кВт станция, няма как да се възползваш от максималната му мощност.
Затова в началото писах “някои техни компоненти” защото самите DC зарядни станции не са готови цялостно за 500 кВт решение. Това, обаче, ще стане много по-бързо отколкото батериите ще могат да поемат толкова ток.
В перспектива, след няколко години (например 3-4) може да имаме повече електромобили, които поддържат 250 и дори 350 кВт зареждане. До 500 кВт на ниво батерии, обаче, не мога да прогнозирам кога ще стигнем. Доколкото вече можем да правим прогнози за нещо.
Leave a Reply