Nissan LEAF – живот на батерията и разходи за поддръжка
Първите собственици на Nissan LEAF в САЩ ще отбележат първата си завършена година на употреба на своите електромобили през декември тази година и макар пред тях да има още година на гарантирани километри по отношение на качествата на литиево-йонната батерия, някои уточнения внасят малко светлина по въпроса. Такива идват от вицепрезидента на Nissan по глобална маркетинг комуникация, Саймън Спроул, който разяснява, че батeрията на Nissan LEAF може да се нуждае от известна ‘рехабилитация’, но не и цялостна подмяна. Според Nissan, след пет години (или 100,000 км) употреба, батерията на LEAF все така ще разполага с най-малко 80 процента от оригиналния си капацитет от 24 кВтч, но ако показателят спадне под нивото от 80 процента, може да се подменят отделни модули, вместо целия пакет батерии. Ето и уточнението на г-н Спроул…
Около разходите за подмяна на батериите има много дебати, но е малко вероятно някой да се налага да си сменя цялата батерия. Обикновено ще е нужна подменяне на модули, а ние можем да отваряме батерията и да правим това. Много се говори онлайн за десетки хиляди долари или Евро за подмяна на цялата батерия, но реално нещата опират до смяна на отделни модули, а това ще се измерва със стотици, не с хиляди.
Колкото до стандартното притеснение, че ежедневното бързо (трифазно) зареждане ще намалява живота на батерията, Спроул пояснява:
IАко някой използва системата за бързо зареждане всеки ден, значи изминава повече от 300 км (дневно), което би означавало над 110,000 км годишно. Няма кой знае колко хора, които изминават над 100,000 км на година в която и да е кола, така че е малко вероятно някой да използва бързото зареждане всеки ден. Постоянният тежък цикъл на презареждане е екстремен и разработките ни са съобразени с екстремната употреба, но реалната ежедневна употреба далеч не е такава.
Всъщност, всичко това е много интересно и колкото по-грамотно използвате своя електромобил, когато се сдобиете с него, вероятно толкова по-добре ще ви се отплати той. Но всички знаем на какво подлагаме колите си ежедневно, а има и огромен брой хора, които не се интересуват какво има под предния капак, какви са технологиите и как трябва да се поддържат превозните средства. Затова в крайна сметка са сервизите. Управлението на батерията е ключов фактор за възприемането на електромобилите обаче, но като изключим електромобилите ентусиасти, едва ли има много хора, които биха искали да се занимават с поддръжка на батерия, просто защото дните на ровичкане на колите в задния двор и на тротоара вече са част от миналото. Всеки модерен притежател на електрическа кола би искал да знае, че неговия ангажимент е не по-голям от това да включи своя електромобил към електрическата мрежа, оставяйки останалото на електрониката на колата.
А с технологии, които ще са на разположение само след няколко години, батериите и други компоненти на електрическите коли ‘ще казват’ на собственика или на производителя за евентуални проблеми било то чрез мобилни приложения или Интернет връзка. От нас ще се иска само да закараме колата до оторизиран сервиз, а най-хубавото е, че с предварителното уведомяване проблеми или повреди ще могат да се избягват.
Затова, просто се информирайте в нормална степен предварително за начина на работа на батериите на електрическите коли, ако това ви интересува или просто следвайте няколко прости указания, с които ще подарите на своята електромобилна батерия малко повече живот.
[От: Autoblog Green]
Leave a Reply