Инфо бюлетин 3 по проект ‘Електрическа мобилност за Исперих’

elektromobil

Инфо бюлетин 3 по проект ‘Електрическа мобилност за Исперих’

elektromobil

logo

Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони.

Информационен бюлетин 3 към проект “Електрическа мобилност за Исперих”

Проектът се изпълнява по “Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони”

Проект “Електрическа мобилност за Исперих”

Пилотен проект за промоция на новите нисковъглеродни технологии, приложими в електрическите превозни средства и ползите от тях за опазване на околната среда по договор за финансово подпомагане № 40/3/710416/2014 от 13.03.2014г.

Изпълнител: СНЦ “Електромобили за регионите – Исперих”

Тема на бюлетина: Младежите, администрацията и бизнесът в община Исперих да добият първоначална представа за електрическите превозни средства и електрическата мобилност.

Информационен бюлетин 3

ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ ЗА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ

Безопасни ли са електромобилите?

Електрическите превозни средства трябва да отговарят на същите законови изисквания и стандарти за безопасност като останалите автомобили. Първите съвременни масови електромобили, като Nissan LEAF и Opel Ampera, преминаха краш тестовете на различни сертифициращи компании с по пет звезди. С все още малкия брой електромобили по улиците в световен мащаб обаче ще е нужно допълнително време за натрупване на ценна статистика за безопасността. Това, което със сигурност можем да кажем е, че ако имате доверие на даден автопроизводител за произвежданите от него конвенционални модели, няма причина да се съмнявате и в нивото на безопасност за електрическите – изискванията са идентични и автомобилните компании ги спазват, без компромиси.

Ще ми даде ли ‘на късо’ електро колата, ако мина през по-дълбока вода?

Батериите на сегашните електрически коли, са много добре защитени, с автоматично изключване в аварийни ситуации. Както и при конвенционалните автомобили и при електромобилите не се препоръчва минаваме през дълбоки води. За да сте наясно с конкретните изисквания при определен електромобил, винаги четете потребителското ръководство преди употреба.

Безопасно ли е да се зарежда електромобил във влажно време?

Да, безопасно е да се зарежда във влажно време – обществените зарядни станции са защитени от влиянието на атмосферните условия. Влагозащитно зареждащо оборудване може да бъде инсталирано и в гаража ви, за което вашият доставчик ще може да ви даде допълнителни напътствия и препоръки.

Какъв е пробегът на електромобилите с едно зареждане?

Всеки електромобил има специфичен пробег, който се влияе от атмосферните условия и начина на шофиране. На този етап повечето масови електромобили на пазара изминават до около 150 км с едно зареждане на батерията, което покрива нуждите на повечето шофьори (според официални проучвания над 80% от европейците шофират по-малко от 100 км на ден). Изключение прави Tesla Model S с възможен пробег до 450-500 км.

Изтощава ли се батерията при използване на климатика, светлините и други аксесоари?

Да, до известна степен това влияе на пробега. Както и при конвенционалните превозни средства, използването на климатика влияе на разхода на енергия. Автопроизводителите вече прилагат интелигентни решения за допълнително намаляване на консумацията, като светодиодни предни и задни светлини и ефикасни климатични системи.

През зимата е препоръчително да използвате отоплението на седалките, вместо ‘парното’, а през лятото да охлаждате предварително колата докато е паркирана и се зарежда – което става и с мобилно приложение от разстояние – и по възможност да не отваряте прозорците по време на движение.

Къде мога да заредя електромобил в България?

Първата общинска станция за електромобили е монтирана в гр. Исперих от A1 Eco. Компанията е изградила и две фотоволтаични станции в София, както и стандартни в различни български градове. Има станции и на други оператори и потребители. Най-лесният начин да ги намирате включително от мобилния си телефон е като посетите първия локатор на зарядни станции за електромобили в България – ВсичкоТок.

Колко струва и как ще се заплаща зареждането?

При електромобилите типичното “колко харчи” има други измерения. Средно сегашните електромобили изразходват 15-20 кВтч електроенергия на 100 км. В повечето случаи зареждането им става нощем, когато тарифата е по-ниска и при цена от около 12 ст/кВтч електроенергия за изминаване на 100 км ще похарчите средно 2 лв. На дневна тарифа разходът може да нарасне до 3-4 лв/100 км, но сега разбирате каква голяма разлика има дори спрямо най-икономичните ‘дизели’. Различните оператори на зарядна инфраструктура обаче ще са свободни да определят сами цените за зареждане и те може да са по-високи. На този ранен етап от развитието на електрическата мобилност някои оператори на зарядна инфраструктура стимулират използването на електромобили, като временно предлагат безплатна електроенергия за зареждане.

Ако зареждате колата си у дома, цената на използваната електроенергия просто ще се отразява в сметката ви за електричество. Производителите на електромобили работят с електроразпределителните дружества, за да уточняват как да се инсталират умни зарядни устройства, така че да можете да избирате кога да зареждате колата си и по този начин да се възползвате от ниска тарифа (например нощната).

Обикновено заплащането на зареждане на обществена зарядна станция става с членска карта, която получавате от оператор, както и чрез мобилен, кредитна карта, ваучер и др.

Как и за колко време се зарежда електромобил?

Електромобилите са оборудвани с портове за зареждане, към които се свързват специални кабели със стандартизирани накрайници. Зареждането става с включване в стандартен контакт на електрическата мрежа или в специализирана зарядна станция (електро колонка). Стандартното зареждане отнема 4-8 часа, а вече има и бързи зарядни станции, които скъсяват времето за зареждане до 15-30 мин. Тестват се и технологии за безжично зареждане, при които вграден в електромобила приемник улавя електромагнитно поле, излъчвано от предавател.


 За повече информация:

СНЦ „Електромобили за регионите – Исперих”

Румен Иванов: a1rumenivanov@yahoo.com

Мартин Хаджистойков: martin@ecars.bg

Теодор Иванов: a1teodorivanov@gmail.com

Настоящото издание е реализирано с финансовата подкрепа на:

ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2007-2013 Г. СТРАТЕГИЯ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ НА МЕСТНА ИНИЦИАТИВНА ГРУПА ИСПЕРИХ ПО МЯРКА 7.1 “НАПРЕД КЪМ НАСЛЕДСТВОТО – ТЕРИТОРИЯТА ИСПЕРИХ НИ ОБЕДИНЯВА”

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *