Инфо бюлетин 4 по проект ‘Електрическа мобилност за Исперих’
Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони.
Информационен бюлетин 4 към проект “Електрическа мобилност за Исперих”
Проектът се изпълнява по “Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони”…
Проект “Електрическа мобилност за Исперих”
Пилотен проект за промоция на новите нисковъглеродни технологии, приложими в електрическите превозни средства и ползите от тях за опазване на околната среда по договор за финансово подпомагане № 40/3/710416/2014 от 13.03.2014г.
Изпълнител: СНЦ “Електромобили за регионите – Исперих”
Тема на бюлетина: Младежите, администрацията и бизнесът в община Исперих да добият първоначална представа за електрическите превозни средства и електрическата мобилност.
Информационен бюлетин 4
КАК РАБОТЯТ И КАК СЕ ЗАРЕЖДАТ ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ
Електрическите коли не отделят въглеродни емисии в атмосферата по време на движение, намаляват зависимостта от петрола и са по-евтини за експлоатация, поради доста по-малкия брой системи и агрегати, с които са оборудвани. Разбира се, в процеса на производство на електричество електроцентралите генерират вредни емисии, но дори с ‘мръсен’ ток електромобилите намаляват общото количество вредни газове в атмосферата. На помощ в това направление вече идват и възобновяемите енергоизточници, които допълват естествено предназначението на електрическите превозни средства, осигурявайки електроенергия, без замърсяване на околната среда.
И така…
Как работи
Електрическите коли се задвижват от електромотори, които черпят (преобразувана от контролери) електроенергия от монтирана на борда батерия. Както и при конвенционалните коли, разполагате с педал за ускорение и спирачен педал. Различното при шофиране на електромобил е, че при отпускане на педала за ускорение колата започва да намалява с помощта на своята система за рекупериране. При този процес всичката генерирана енергия се улавя и съхранява обратно в батерията.
Електромоторът задвижва колелата чрез редуктор или трансмисия. Повечето сегашни масови електромобили разполагат с едностепенна скоростна кутия/редуктор и ускорението е плавно, без смяна на предавки. Вече се разработват две и три-степенни трансмисии за подобряване на ефективността. За разлика от двигателите с вътрешно горене електромоторите разполагат с пълния си въртящ момент от нулеви обороти, което способства за бързо и безшумно ускорение.
Как се зарежда
Вариантите за зареждане на електрически превозни средства са няколко. Най-лесно е да заредите своя електромобил (кола, велосипед, мотор и т.н.) от стандартен Евро (Шуко) кабел. Други варианти са зареждане от домашно зарядно устройство монтирано от квалифициране техник или от специализиране обществена (или частна) зарядна станция за електромобили.
Общественото зареждане пък става чрез включване на електромобила към зарядна станция (електро колонка), монтирана на улица, паркинг, търговски обект и т.н., от сертифицирана организация. През 2011 г. екип на А1 Еко монтира в София фотоволтаична станция за безплатно зареждане с електроенергия. Зарядна станция на А1 Еко има и в центъра на Исперих, а последният монтаж на компанията е на общинска зарядна станция за електромобили в Бургас.
Стандартното (бавно) зареждане на електромобилите отнема около 6-8 часа и е най-удобно нощно време, когато натоварването върху електро мрежата е по-малко и цената на електроенергията е по-ниска. На този етап от развитите на технологиите това е методът, който най-много щади батериите и се препоръчва поради горните предимства. Наистина, става бавно, но точно затова се препоръчва нощно време, когато едва ли ще бързате толкова, а на сутринта ще намерите колата си заредена. Всеки притежател на електромобил много бързо усеща предимството да тръгва (самостоятелно) зареден сутрин, без притеснения от чакане по бензиностанции, което често води и до закъснения за работа
Вече има и вариант за бързо зареждане, възможен само на обществени бързи зарядни станции (400 V), на които може да заредите батерията на своя електромобил до 80% в рамките на 30 минути. Обикновено идеята е бързото зареждане да се използва за малки ‘допълвания’.
С това вариантите за зареждане на електромобили определено не се изчерпват. Множество компании работят по разработване на системи за безжично зареждане, а гиганти като Google и Facebook дори участват в консорциум, разработващ стандарти за безжичен пренос на енергия. Индукционното, както се нарича още, зареждане представлява пренос на електроенергия между предавател, обикновено вграден в пътната настилка или монтиран върху нея, и приемник в самия електромобил, който преобразува получената чрез тази електромагнитна индукция електроенергия и я зарежда в батерията. Няма кабели – просто паркирате на обозначено място, плъзвате карта по четец или активирате функцията през мобилния си телефон и батерията на вашия електромобил започва да се зарежда, докато вие пазарувате в мола, разхождате се или обядвате. По всяко време имате информация за количеството заредена електроенергия, отново чрез мобилното приложение, и може да прекратите или подновите процеса от разстояние когато желаете.
За повече информация:
СНЦ „Електромобили за регионите – Исперих”
Румен Иванов: a1rumenivanov@yahoo.com
Мартин Хаджистойков: martin@ecars.bg
Теодор Иванов: a1teodorivanov@gmail.com
Настоящото издание е реализирано с финансовата подкрепа на:
ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2007-2013 Г. СТРАТЕГИЯ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ НА МЕСТНА ИНИЦИАТИВНА ГРУПА ИСПЕРИХ ПО МЯРКА 7.1 “НАПРЕД КЪМ НАСЛЕДСТВОТО – ТЕРИТОРИЯТА ИСПЕРИХ НИ ОБЕДИНЯВА”
Leave a Reply