Зареждане на електромобили от трифазни контакти

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #33984
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Започвам тази тема след доста коментари по блога за дебюта на Рено ЗОИ в България, във връзка с трифазното зареждане.

    Първо, да уточня, че говорим за AC и трифазното зареждане без зарядна станция (устройство или поне контролна кутия) очевидно не е метод, който автопроизводителите поддържат (засега), с изключение на Tesla, за чийто Model S има оригинален CEE16 червен (и син) адаптер. Имаше инфо, че ще пускат и 32А червен, но в онлайн магазина им за Европа сега и 16А го няма. Ако нямаш 32А кабел/адаптер значи просто не можеш да се възползваш от второто бордово зарядно на колата.

    tesla_umc_adapteri.jpg

    Разликата между червен и син да я сведа до мощността – червените дават повече (например 22 кВт или 43 кВт, като за второто са дебелички кабелите и различен контакта – с по-дебели пинове). Ето ги червените:

    trifazni-shtepseli.jpg

    На 43 кВт (63А AC) може да се зарежда единствено първото поколение Renault ZOE. Сега може да се купи втора употреба, а нов ZOE със старата система е само по поръчка, иначе вече минаха на вариант с 22 кВт бордово зарядно.

    CEE се използва в случая като стандартно наименование на кръглите трифазни контакти. У нас вероятно все още по-популярни са (седят си по инсталациите) старите 25A черни правоъгълни трифазни щепсели с 4 пина. Слагам ги на една картинка отдолу двата варианта, да се виждат.

    trifazni-kontakti.jpg

    Сините са много популярни от едно време още от къмпингите и караваните.

    Оттук вече минаваме на мощността. Най-популярни са 16А и 32А червените, които съответно дават 11 кВт и 22 кВт мощност на зареждане. Само три електромобила на пазара могат да се зареждат с подобни мощности (AC):

    • Renault ZOE
    • Tesla Model S (когато е оборудван с 2 бордови зарядни)
    • Smart ForTwo EV (когато е оборудван с 22 кВт бордово зарядно)[/i]

    Сред останалите най-мощно AC зареждане е възможно при BMW i3 – 7.4 кВт.

    Tesla Model S у нас е тестван многократно за трифазно зареждане и повечето собствениците са си направили комплект кабели с различни щепсели, за да могат да зареждат на повече места. Има дори кабел с червен към черен трифазен щепсел.

    trifazen_shtepsel_prehodnik_tesla_model_s.jpg

    Renault ZOE дето се вика току дойде в България и тепърва ще пробваме подобно зареждане.

    Следващото е – какво има налично на пазара. Много малко – засега съм намерил:

    Този (един единствен е, друго по мрежата не намирам) китайски кабел с Тип 2 <> CEE32, но странното е, че няма кутия с контролна електроника.

    type-2-62196-2-32amp.jpg

    Второто е това, което има такава контролна електроника, ELPA от Италия. Цената е около €900 с ДДС.

    evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.jpg

    За него е потвърдено за 6 електромобила:

      [li]Renault Zoe

    • Tesla Model S (single charger 10kW)
    • Tesla Model S (dual charger 20kW)
    • Smart For-Two ED (with optional 32amp)
    • BYD e6
    • Mercedes-Benz Classe B Electric
    • Mercedes-Benz Vito E-CELL

    И третото е мобилно, на швейцарската фирма Crohm:

    crOhm_EVSE1M40_Ladebox_3-2.jpg

    Сега за тока. Ако на обекта (гараж. паркинг, каквото и да е) имаш трифазен с мощност 20 кВт или повече ето примерно време за зареждане

    Tesla Molel S (двойно зарядно) – 4 часа
    Renault ZOE – 1 час

    Ако нямаш… сега съм в тази процедура да си прекарам кабел до главното табло на блока и после да поръчвам в ЧЕЗ нова партита с трифазен електромер. Съответно си трябва кабел поне 5х6 мм2, който ще прекарвам в моя случай.

    Като цяло е много добре да има човек кабел (адаптер) с червен трифазен контакт, защото си увеличава възможностите за зареждане на неподозирани места. Например повечето складови или производствени бази.

    И накрая – трябва да се четат внимателно потребителските ръководства на електромобилите. Ако пропуснеш нещо от сорта на това, че при определено зареждане, което компанията не поддържа нещо в електрическата система се повреди вследствие на кофти ток или някаква несъвместимост, може да не ти признаят гаранцията, ако нещо се повреди. Това не значи да не зареждаме с червени трифазни. Просто трябва да се проверява. Един добър начин повече хора да разбират какво се случва при отделните електромобили е да пълним тази тема с примери от конкретни тестове.

    #33986

    Лелее колко много неща си написал! Супер си, колко много неща ми се доизясниха. Сега виждам, че буксите за различните мощности са различни по големина. Демек ако искаш да зареждаш на 16 и на 32 червени, ти трябват 2 кабела, или преходник. Не много приятно наистина, но логично. Другото което е, при 16А наистина е 11КВ, формулата е 16*400*1.73, което ме навежда на мисълта, че може човека, който ми писа от МОЛ-а леко да ме е подвел с тези 7КВ. :silly:

    #33989
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Баси какво стана – написах блог за зареждането, който да е кратък и да приканва в тази тема да допълваме.

    Блогът обаче стана супер подробен – поне за момента е по-подробен от темата 😆

    Ей го тук.

    #33995

    Интересен преходник на братята китайци (тип2->cee), предполагам че има електроника наблъскана в самия плъг.
    Не съм разглобявал такъв, но не би било трудно и скъпо за реализиране. GWL, гледам че имат подобен подход с вграждане в j1772 плъг (сайта е http://ev-power.eu )

    #34003
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    В Тип 2 контакта, ако има нещо, обикновено е резистор. Да са вкарали нещо специално в този… не знам, но така или иначе този е единственият кабел без контролна кутия от този тип, който съм намерил досега.

    type2.jpg

    #34214
    Ivailo
    Member

    Здравейте, от днес притежавам Тесла с85 американско изпълнение ,закупих я от Дания ,но се оказа само със оригиналния кабел 12А220В и не можех да ползвам зарядните в Европа и се принудих да я докарам на автовоз.В Дания собственика имаше трифазен кабел с кутия за 380В но той не влизал в цената.Сега търся помощ как да си направя кабели за трифазен ток и за бързо зареждане на станция.В къщи разполагам с трифазен ток.И въпроса ми е може ли към оригиналния куплонг за колата с подходящи преходи да се включват трифазен кабел и бърз заряд?

    #34218
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    Пиша и тук, като и в другата тема – този блог в темата тук може да ти помогне, но като се видим давам допълнително рамо.

    #37303

    Ехее колко сте писали последните дни по форума – баш като ме няма нали 🙂 Аз пък реших да допълня тук с една снимка, на която се виждат пак нагледно няколко стандарта. Това табло не е за зареждане на електромобили, но би могло да бъде:

    IMG_5210.JPG

    Снимката е правена в Барселона – Poble Espanyol

    #37326

    Аз имам въпрос за трифазните контакти. Щепсел червен СЕЕ32 с винт (IP67) може ли физически да се пъхне в контакт който си е само с капачка (IP44)? Като на снимките

    Изглежда като да може, но дали?

    Attachments:
    • 70252-6_Phasenwender_Stecker_32A_5p_IP66_IP67.JPG
    • 1152-6_Wanddose_16A_IP67.JPG
    • 125-6_Wandsteckdose_32A_5p.JPG
    #37343
    martin@ecars.bg
    Keymaster

    [quote=”cokey” post=3076]Аз имам въпрос за трифазните контакти. Щепсел червен СЕЕ32 с винт (IP67) може ли физически да се пъхне в контакт който си е само с капачка (IP44)? Като на снимките

    Изглежда като да може, но дали?[/quote]

    Може, тези с винтовете, като на снимката.

    Връзка с винт<>без винт трябва също да става, но се губи IP-то.

    CEE_400V_16A_6h_IP67_Stecker_und_Kupplung_2012_01_27.jpg

    #37348

    Да, винт с винт е ясно. Винт към без-винт също ясно че ще загуби IP, но не съм сигурен дали ще влезе…

    Май трябва да мина през магазин и да пробвам просто

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.