Какви грижи мога да имам с електромобил (в България)?
Грижите са част от живота ни и вероятно мнозина от нас ще подхождат към електромобилите точно от този ъгъл – да се информират какви потенциални проблеми да очакват при тяхната употреба. От известно време не сме добавяли полезни предложения в Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА и ето повод да поизясним нещата с грижите…
Подреждаме нещата в последователност Възприемане, Зареждане, Пробег, Поддръжка, защото след две години активно участие в популяризиране на електрическата мобилност в България така виждаме да ги подреждат по важност повечето хора, чиито впечатления сме успели да съберем. Решаването на проблеми обикновено седи пред осигуряването на удоволствия, така че си е съвсем резонно да говорим за притесненията, предизвикани от непознаването на електромобилите.
Възприемане
Засега разбираемо това е първата и очаквано най-висока бариера. Като с всяко нещо, което още не познаваме, електромобилите трябва някак да се докажат, за да започнем да ги възприемаме, без уплахата от неизвестността. Тук на този етап общо взето се разделяме на два лагера – хора, които приемат (до голяма степен) безусловно електромобилите, без дори да знаят за всичките им предимства и такива, които или не знаят нищо за тях или малкото, което им е известно по-скоро ги прави скептици.
Как да се улесни възприемането на електромобилите? За първия тип хора е въпрос по-скоро на средства, наличност или информация за специфични детайли/възможности. За втория тип са нужни много повече усилия в информирането, но и в двата случая наличието на информация, но и на електромобили, ако щете само за демонстрации, е от основно значение.
В допълнение, скептиците са много по-склонни да преодоляват пречките във възприемането, ако научават за преживяванията на други хора, в случая с електромобили. Отзивите на другите са доказателството, което рекламите и програмите не са способни да постигнат, за да ни убедят в качествата на определен продукт или услуга. Затова се надяваме и насърчаваме всеки, който има възможност да споделя свои електромобилни преживявания – за възприемането на електромобилите едва ли има нещо по важно от предаването “от уста на уста”. Това смятаме за най-ефективен метод за преодоляване на тази грижа.
Зареждане
Ако възприемането е основна грижа, следващите три вероятно са нейните специфични разклонения за електромобилите. Решихме да поставим Зареждане преди Пробег по една проста причина: дори сегашният ограничен пробег на електромобилите от 100-150 км все пак е достатъчен за ежедневните нужди на повечето от нас. В същото време енергията е основната “грижа” за придвижване и ако приемем, че от етап Възприемане минаване към по-спефичитните грижи (или техническите способности), първо ще мислим за Зареждане.
Тук нещата отново се разделят на две – имам гараж и нямам гараж.
Ако използваш електромобил за лични цели и имаш гараж, грижата със зареждането ти е много по-малка. Трябва ти заземен контакт в гаража и си ОК – зареждаш най-вече нощем, на по-евтино, и всяка сутрин колата ти е пълна с енергия. Е, по-добре е да си имаш специализирана домашна зарядна станция. У нас на пазара такива още няма, но очакваме да започнат да предлагат такива паралелно с предлагането на електромобили.
Нямаш гараж? Е, това вече е електромобилна грижа. На улицата пред блока, където обикновено оставяш колата си, стига да намериш място, няма и скоро не се очертава да има зарядни станции за електромобили. Какво ти остава?
- Да зареждаш там, където работиш, ако има условия (монтирана станция или наличие на заземен контакт);
- Да зареждаш на обществена (общинска) зарядна станция (например на синя зона);
- Да зареждаш на паркинга на търговски обект;
- Да зареждаш на бърза зарядна станция (например на магистрала – засега нямаме такива зарядни у-ва у нас).
Намират се и други варианти за зареждане, но идеята е човек да е наясно с основните сегашни възможности, за да прецени доколко зареждането на електромобил в България може да е грижа.
Един интересен начин за увеличаване на възможностите намерихме в създаването на Национален заряден локатор, където всеки може да види къде има зарядни станции за електромобили в България. Идеята е дори още по-интересна и социална – може да се регистрирате като “доставчик” на ток, като посочите адреса си и предоставяте (при определени условия) на желаещи да заредят своя електромобил (дори само от заземен контект. Идеята е да си направим мрежа от ентусиасти, оператори и доставчици за цяла България, за да споделяме заряда и да улесняваме използването на електромобили. Освен това е и начин за създаване на нови приятелства и още куп чудесни неща!
Пробег
Да, със 100-150 км пробег за повечето електромобили, това може да е грижа за мнозина. С липса на бързи зарядни станции за електромобили (хм, те стандартните са ни няма и 20 за цялата страна), с които да допълниш за 20 минути, докато хапнеш на магистралата, засега електромобилите си остават коли за града. Изключение прави Tesla Model S, най-вече с 85 кВтч батерията, с която се минават и над 500 км. Чудесният електро седан на Tesla обаче е твърде скъп за повечето от нас – базовата цена за Европа е €72,600 с ДДС.
Как да преодолеем грижата с пробега тогава, в частност, в България? Първо, трябва да си даваме сметка за дневния си пробег. Това, че колата не събира за повече от 100-150 км не бива да ни е грижа, ако повече просто не ни е необходимо. Аналог тук е променения ни начин на зареждане на горива – високите цени масово ни принуждават да зареждаме по малко, колкото за 2-3 дена в града, да речем. ОК, не всички правят така, това е ясно. Но както показват отзивите на огромен брой от първите потребители на електромобили от различни държави, пробегът е абсолютно адекватен и не създава грижи. Особено като свикнеш да си планираш нещата, което е по силите на всеки…
Изключения, разбира се, има (закъсали без ток също), но те са толкова редки, а и въобще не са малко хората, които закъсват някъде без гориво. Ако пробегът на електромобила покрива до голяма степен ежедневните ви нужди, няма причина да разглеждате факта, че не е като на икономичен дизел, като грижа. Но помнете, че все пак пътуването на дълго с електромобил засега не е комфортно като с ДВГ кола.
Поддръжка
От използването на първите масови електромобили като Nissan LEAF, Chevrolet Volt или триото Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroen C-ZERO са минали само две-три години – нужни се още няколко години, за да се появи подробна статистика по темата. Засега отзивите показват, че поддръжката, както предполага самата система на електромобилите, е значително по-ограничена от тази на колите с ДВГ, най-вече заради липсата точно на двигател. Регенеративното спиране пък значително намалява износването на спирачната система, а ауспух въобще няма.
Наистина, дори от 2010-та, електромобилите са все още достатъчно нови, но в общи линии през първите години поддръжката се свежда до проверка на системи или подмяна на консумативи:
- Софтуер/силова електроника;
- Батерия;
- Климатик;
- Гуми;
- Чистачки.
В обобщение
Не е като да липсва каквато и да било поддръжка или пък електромобилите да са застраховани от проблеми. Те все пак са коли и изискват внимание и грижи. Точно затова е важно да се грижим за тях добре, за да не ни създават грижи, нали ?
Информирайте се добре за електромобилите от блоговете в Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА от всеки друг блог в eCars.bg или от източник, който ви допада – това ще ви помогне много за възприемането им, ще ви подготви за правилните начини и наличните места за зареждане, ще ви стимулира да планиране спрямо наличния пробег и да не занемарявате поддръжката, само защото електромобилите се нуждаят от много по-малко такава. Пожелаваме ви да си купите скоро електромобил и да се наслаждавате максимално на всичките му ползи!
А за нещата, което сме пропуснали да засегнем в този блог, ще бъде чудесно да отворите дискусия в коментарите отдолу или във форума. Ще е полезно за всички ни .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply