ЕК препоръки за зарядни станции до 2020 – как стои България в схемата?
Колко електро колонки ни препоръчват, а колко ни трябват?
На 24-ти януари 2013, Европейската Комисия представи план с препоръки за развитие на алтернативния транспорт до 2020 г. В него има както параметри за различните типове газови инфраструктури, така и за електрическа мобилност. Много добре е да има разнообразие и без да пренебрегваме газовите системи, ще си разсъждаваме на по-подходяща за eCars.bg тема – зарядна инфраструктура за електромобили. Защото за нея ЕК направи точни препоръки, макар и много различни за отделните страни членки. В това число и България, разбира се, срещу чието име в списъка намираме 7,000 зарядни станции…
Преди да се върнем на България, я да видим какво казва Комисията за някои други държави. Така сравнението ще е по-лесно. Че 7,000 така хвърлено в пространството не говори много…
За Испания, например, ЕК настоява за 60-кратно увеличение на електро колонките до 2020-та. От близо 1400 сега, до към 80,000. С такова количеството в Комисията обвързват популяризирането на електрическата мобилност в страната. От друга страна, около 2020 г. испанското правителство очаква по пътищата на страната да се движат 2.5 милиона електро коли. За нашето правителство не знам още, надявам се да разбера скоро има ли вътрешни цели и какви са те. Съответно да помагаме както за поставянето, така и за реализирането им.
Ето още няколко по-големи “сега->после” насоки за брой електро колонки до 2020 г.:
- Германия – сега около 2000, цел 150,000;
- Италия – сега около 1350, цел 125,000;
- Великобритания – сега около 700, цел 122,000;
- Франция – сега около 1,600, цело 97,000.
Не сме сигурен, че тези данни за сега наличните колонки са верни, но не изглеждат и много далеч от реалността. А и за целта на сравнението вършат достатъчно добра работа – много по-малки са от целевите количества, че да има значените дали сега някъде има разминаване с 50-100 бройки, например. Цялата таблица с точните количества виж в блога “О, улеснение: Всички електро колонки в Европа с еднакъв конектор”, към който има препратка в началото на този блог.
Точно натам ми отиде мисълта, за уеднаквяването, защото в програмата за алтернативен транспорт на Брюксел има и (най-после) още един избор – всички електро колонки да бъдат оборудвани с най-разпространения сега Тип 2 конектор със седем пина. Това решение е повече в полза на Германия, отколкото на Франция и Англия, между впрочем. За нас няма такова, защото електро колонките в цяла България в началото на 2013 г. са няма и двайсетина. Но супер, с един единствен тип конектор ще можем да зареждаме електро колите си където и да е, както сега го правим с гориво на бензиностанция. Важно, наистина важно!
Под не съм сигурен дали данните на ЕК са точни имах по-скоро предвид, че са от 2011 г. В онзи момент нещата са били такива, че срещу България в графа Съществуваща инфраструктура има една самотна единичка. И ето че сега препоръчителната цел за нашата страна е 7,000 електро колонки. За брой електромобили няма. Хм, то е така за повечето държави – в графата колко електромобили да има по пътищата до 2020 г. има стойности само срещу няма и половината членки на ЕС. Но да се върнем на електро колонките и на България – ЕК изчислява, че ще за минималната необходима зарядна инфраструктура за електромобили на територията на целия съюз ще бъдат нужни около 8 милиарда Евро. Част от тях и за невзрачното спрямо големите държави количество от 7,000 зарядни станции за нас.
Много ми е интересно кой какво мисли по въпроса достатъчно или не са тези колонки за нашата страна? Но въобще не ми се струва, че може да се даде бърз и еднозначен отговор. Има толкова много елементи, които трябва да вземем предвид, а в общините ни още дори нямат електромобили като тип превозни средства в базите данни и не могат едничката ни държавна субсидия в подкрепа на електрическата мобилност да осмислят ефективно – освобождаването от данък. Освен това във всяка държава е различно – в Германия и Франция много повече хора живеят в къщи, което прави вероятният брой на зареждащи най-вече у дома потенциално много по-голям. Ние, от друга страна, масово живеем в блокове в България – а зареждане на електромобил пред блока е съвсем друго нещо, нали? С други думи, не зная до каква степен при изчисленията си в Комисията са взимали предвид фактори като този, например… А много ми се ще да зная, защото ще разбера по-добре как са определили тези 7,000 електро колонки за България.
То има голямо значение и от какъв тип са. Както и как ще се развие технологията при батериите и в частност времето за зареждане. Сегашното бавно зареждане прави електро колонките подходящи само за определени места, на които можем да оставяме за по-дълго електромобилите си – на паркинги, синя зона, пред търговски обекти или в големи гаражи. Има и още, разбира се, но като цяло това е функция на бройката и типа.
От Комисията нямат идея колко електромобила да ни препоръчат по нашите пътища до 2020 г., но хайде ние да се опитаме да си представим нещата. Ето една подходяща (като бройки) база за сравнение:
- Австрия: 12,000 колонки -> 250,000 електромобила;
- Дания: 5,000 колонки -> 200,000 електромобила.
Лесната сметка би била да сме някъде по средата или малко над 200,000. С друг стандарт сме, обаче, затова по ги виждам до към 150,000, например, хем че, разбира се, няма да е лошо да са повече. Ето и в контекста на референдума, с масовата “ядрена” подкрепа (но слаба активност) – с какъв ток ще зареждаме? Че има доста притесняващи се за “мръсния” ток. Важна тема е! А за нуждата от модернизиране на мрежите да не подхващам сега, че там не знам как стоят точно нещата.
Та, на тези 7,000 колонки, дето ни препоръчват, им слагам едни 150,000 електромобила. Хич не ми се мятат ей така цифри в пространството, обаче, и ми се ще да имаме добра разбивка за тези неща. И затова работя с партньорите повече хора в България да са много добре информирани за електрическата мобилност, че ей на колко неща има за изясняване. А докато определен брой от тях не ни станат ясни, бройките ще са само едни цифри в таблица.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply