Колко харчат зареждаемите хибриди след ‘падане’ на батерията
През 2011 г. единственият зареждаем хибрид или иначе казано електромобил с удължен пробег на пазара е Chevrolet Volt. През следващата 2012-та обаче това ще се промени, защото идват и Toyota Prius Plug-in Hybrid, Fisker Karma и Ford C-Max Energi. А също така и Opel Ampera, който очакваме в България през втората половина на годината, без да знаем точно кога, предвид текущия статус на изчакване, заради разследвания на пожарите с батериите на Chevy Volt. Последният пък наскоро видяхме и по софийските улици, шофиран от американския посланик у нас Джеймс Уорлик и то в отлично здраве и тих както подобава на електромобил…
Най-цитираният показател за всички изброени отгоре коли е електрическият пробег, но двигателят с вътрешно горене е там и след като е възможно да се изминат повече километри, отколкото зарядът в батерията позволява, значи въпросният двигател ще се включва и е реално да смятаме, че хората биха се интересували от неговия разход на гориво и биха оценявали моделите и по този параметър.
Преди година Ford обяви, че незареждаемият C-Max мини хибриден ван ще харчи под 6/100, както и че се цели в още повече икономичност за зареждаемия C-Max хибрид в режим за поддържане на заряда – показател за икономичност, по който бие Chevrolet Volt. Електромобилът на GM обаче надвива конкуренцията в изцяло електрически режим с заминаване на до 60 километра, без да използва бензин.
Ford вече преминава към производствен етап на своите електрически коли и се подготвя за пазарни реализации през 2012 г., без промяна в обявената ефективност на C-Max Energi след изчерпване на заряда в батерията. “След като батерията ‘падне’, влизате в хибриден режим”, казва Шериф Макарби, директор по развитие на електромобилни програми във Ford. “Така че карате колата като хибрид, все така с под 6/100 разход, след като батерията се изтощи.”
На този етап нещата са доста компромисни и наличието на допълнителни батерии за удължаване на изцяло електрическия пробег в ежедневното ви шофиране може да навреди на ефективността след изчерпване на заряда в тях. Fisker Karma, например, получи доста критики за доста високия разход от около 12/100 заради високото си тегло (по класификация) около два тона и половина.
При Chevrolet Volt измерването показва изминаване на 60 километра в режим с поддържане на заряда, а зареждаемият Toyota Prius хибрид изминава около 25 км на електроенергия, но след това харчи под 5/100. Така че след 100-110 км шофиране Prius реално използва по-малко бензин от Volt и вероятно това разстояние може да се увеличи до 150 км, когато на пазара излезе и (също) по-ефективния откъм разход на гориво C-Max Energi на Ford.
При всичките тези сравнения целта е да покажем какъв разход на гориво може да очаквате от двигателите с вътрешно горене, но не бива да забравяме какви са маркетинг стратегиите на различните компании. GM оценява изцяло електрическия пробег на Volt на достатъчен да покрива ежедневните нужди на повечето американци, какво остава за нас в България, където се изминават по-малки разстояния. Джей Лено, например, е изминал над 18,000 км със своя Volt, без да сипва гориво в бензиновия му резервоар, в който все още се плиска половината от бензина (около 18 литра), с който колата му е била връчена (около 35 литра) в самото начало на 2011 г.
Иначе казано, всеки, който подкрепя изцяло електрическите коли като Nissan LEAF, с които може да изминете до 150 км само на електроенергия (при положение че това далеч надхвърля дневния ви пробег), би запитал защо да не си купите такава кола, вместо зареждаем хибрид и да изминавате всичките тези километри, без да генерирате емисии от директното си задвижване?
Ето какво – очевидно не всички автопроизводители вървят по пътя на инвестиралата 6 милиарда долара в развитие на електромобилната си програма Nissan и е също така е очевидно, че в прехода към масови електрически коли ще видим доста хибридни модели, били те зареждаеми или не. Наистина може да се спори много за това колко километра трябва да може да изминава само на електричество един зареждаем хибрид, но предвид факта, че в момента масовите коли са тези с ДВГ, разходът на течни горива няма как да не е основният показател, който би интересувал повечето хора. В края на краищата опира и до простото сравнение – за какво ми е зареждаем (бензинов) хибрид, който харчи под 6/100, като има дизели с разход под 5/100 на къде по-ниски цени.
Все пак идеята е в изминаването на макар и малко (но натрупващи се с времето) километри, без никакви емисии и това ще има все по-голямо значение с увеличаване на броя на ефективните модели.
[От: Plugincars]
Leave a Reply