Егати, такъв ли им бил проблема на батериите?
Търсили си едни учени разни работи по батериите, пък какво открили… 🙂
Като види човек по Nat Geo (или някоя подобна телевизия) лабораториите, мега заводите и разни изследователски центрове, може само да си представи какво става там. Кипи усилен труд ще да е меко казано. А в света на електрическата мобилност – още повече. Че сега е време за изследвания, открития, въвеждане на нови технологии и позициониране. И както често става, едно гледаш, друго виждаш. Така се случило в един университетски екип, който случайно открил изненадващ ефект при литиево-йонните батерии. А, май е време за плесване по челото…
Тия дни гледам разни публикации по нета как плъгин хибридите задминават яко по продажби електромобилите в щатите. Ма то не е чудно. Познатият “ромон” на бензиновия двигател си го имаш, да ти е спокойно, че е нещо, с което си свикнал/а, пък и модерна ефективна електро добавка получаваш, да си каркаш из града на ток известно количество километри – супер евтино и не замърсяващо. И дори не се сещаш, че някъде може да закъсаш. Ама с електромобил? Хората четат по нета, гледат още няма достатъчно пробег, та кой може да виним, че изчаква – батериите още не са “узрели”. Стоп, нещо стана тези дни в една лаборатория, обаче – поизясни се защо батериите губят капацитет – и откритието е изненадващо.
Историята…
В Университета на Охайо, едни прилежни в изследванията хора, без да се целят в това, открили “пробойна” в химическата технология на сегашните литиево-йонни батерии – както си ги употребяваме, батериите бавно губят литий, защото той… “бяга”. Да, и аз не го разбирам, но ето за какво става дума:
Оказва се, че “липсващият” литий се натрупва в {tooltip}зарядния колектор{end-link}Меден лист, който подобрява ефикасността на пренасяне на електрони между електродите{end-tooltip} и това в добавка към вече известното на разработчиците отлагане извън анода. А, нямат ли нещо по като за не-химици ? Не точно, но ето едно пояснение:
Едва ли стана много по-ясно, но сега със сигурност ще падне здраво проучване на изненадващото откритие – дай на учения храна за мозъка и гледай какво става, дето се вика. Ама чудесно, това случайно откритие вероятно ще доведе до сериозни подобрения в литиево-йонните батерии, при това бързи, защото е въпрос на корекции, не на прилагане на фундаментално нови технологии.
Или пък, с разните скорошни анонси като тези на Envia и GM, че до две години ще има батерии за по 400 км пробег, човек би могъл да си помисли, че открития като това в Охайо далеч не са случайни и дори биха могли да са “контролирано” подготвяне на почвата. Хич не ми се занимава със спекулации, обаче, просто си разсъждавам. О!
Това, което заключавам е, че скоро може да има подобрение в ефикасността на батериите – очевидно е нужно да се направи така, че повече литиеви йони да циркулират ефективно между анода и катода при зареждане и разраждане на батериите, вместо да се отлагат насам-натам. Че всеки знае да се мотае, ама не мой така. Всяка жаба да си знае гьола Всеки електрон да си знае колектора .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че е полезно, ефективно, практично и качествено.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply