Нов алианс за международен електромобилен шампионат от ’13

Нов алианс за международен електромобилен шампионат от ’13

От миналата година насам (не че преди това не е имало) се занароиха състезателни електрически коли, че даже се започна с гонене на рекорди и организиране на състезания. В аматьорски вариант такива вече има не едно и две и участниците в тях просто се събират със своите електро коли, облепват ги в състезателен стил и се впускат понякога и в планински преходи. Често това се прави и с демонстрационна цел, за да става ясно, че електромобилите са способни на всичко, на което подлагаме и конвенционалните коли, но освен тези ‘приятелски’ състезания, има и по-задълбочени разработки. Nissan, например, създаде спортна версия на първата си съвременна масова електрическа кола – LEAF – наречена LEAF Nismo RC и понеже идеята на тази статия не е да прави преглед на всички останали състезателни електромобили, ще се спрем само на още една нова чудесия от този род – електрическия Quimera AEGT1

Всъщност горният линк ще ви отведе към статията, която посветихме на модела по време на миналогодишния Автосалон Франкфурт 2011 и ако ви се струва химерно да карате скоро такава кола, може би не сте далеч от истината. Изглежда няма никаква Химера обаче в намеренията на спецовете по устойчиви проекти от Quimera, които смятат да си сътрудничат с Международната асоциация по моторни спортове {tooltip}IMSA{end-link}International Motor Sports Association{end-tooltip} и Aмериканските Льо Ман серии {tooltip}ALMS{end-link}American Le Mans Series{end-tooltip} чийто спонсор е Tequila Patr?n, за развитие на международни състезателни серии за електрически коли.

От тази година партньорите по проекта започват да подготвят инвеститори, публика, медии, спонсори и други заинтересовани участници за предстоящите серии, които да стартират от 2013 г. Шампионанатът по ‘чист’ професионален моторен спорт ще включва различни категории и ще бъде отворен за всички автопроизводители, които искат да демонстрират и развиват своите зелени линии в контролирана по отношение на разходите среда. Ето какво мислят в Quimera по въпроса:

За Quimera, този проект не е ограничен само до развитие на природосъобразни коли, които да оформят бъдещето на моторния спорт. Целта е и да се окуражи скоро предстоящата драматична промяна на начина, по който индустрията работеше досега. По-важно от самите състезания с коли е как ние активно развиваме и оформяме бъдещето за идните поколения. В този смисъл, нашето партньорство с IMSA и ALMS ни позволява да проучваме и разберем по-добре потенциалните приложения на тези нови технологии във възможно най-трудната обстановка – и в условията на един от най-конкурентните авто пазари в света, този в САЩ.

Хавиер де Рокафорт, Председател на борда на Quimera

Плановете са версия на изцяло електрическия Quimera AEGT да дебютира в демонстрационните обиколки на избрани ALMS състезания през 2012 г. Очакванията са шампионат в САЩ да се провежда покрай Льо Ман сериите, а в допълнение вече има ясна международна визия с намерения за привличане на всички национални регулаторни органи, рекламодатели или държави по света, да се присъединят към този повратен в развитието на моторните спортове проект.

По пътя към развитие на чисти моторни спортове новият алианс ще търси и подкрепата на другото основно направление – мотоциклетите – и разбира се – TTXGP Световният шампионат. На този етап това са водещите световни електрически серии и в процес ще се разглеждат вариантите са съвместни състезателни уикенди. Това ще гарантира събитие, което включва ‘чисти’ състезания на две и четири колела, със съответните значителни търговски и технически ползи, които ангажираните акционери ще могат да реализират.

Ето и разглежданите категории:

  • GT. Организаторите обмислят две GT категории: изцяло електрическа GT (AEGT) (525 кВ – 700 кс); и Touring GT (300 кв – 390 кс). Представител на AEGT категорията е Quimera AEGT, с мощност на задвижващата система до 600 кВ и карбоново шаси. Хомологацията не поставя изисквания за произвеждане на минимален брой коли, а категорията ще позволява също и изобретателен дизайн на купетата.

    В момента Quimera работи и по Touring GT прототипи – това е отворена категория, в която са поканени всички автопроизводители, макар че се разглеждат варианти за множество OEM шампионати в различни класове, с мощност до 350 кВ и карбонови или тръбни шасита. И тук няма да има изискване за изработване на минимален брой коли.

    (Понастоящем организаторите на сериите преговарят за участие на модифицирани пътнически коли в първоначалните серии, с мощност до 150 кВ. Целта е да се осигури на автопроизводителите възможност да демонстрират технологиите при сегашните си електрически модели, като същевременно се осигури динамична платформа за въвеждането на състезателни серии без използване на течни горива.)

  • Открити колела. Ф3 тип (300 кВ – 390 кс). В последните две години Formulec разработва, развива и тества своя EF01 прототип – изцяло електрически едноместен болид, който ще постави основите на отворена категория, отговаряща на всички правила, с мощност до 350 кВ и карбонови шасита.

    Скоро се очаква представянето и на кола от Ф1 клас, както и пълен набор от състезателни категории.

  • Други. Обсъжда се и участието на други два партньора за LMP тип серии, спецификациите за които все още не са готови. Друга потенциална категория е Дрифтинг (170 кВ – 220 кс), представител на която е изцяло електрически дрифт прототип на Quimera/LetterielloAEDC01, с мощност до 250 кВ.

  • TTXGP. TTXGP Световният шампионат ще разшири формата си за включване на повече класове и различни състезателни формати.

И, както става ясно от видеото в статията за най-бързата електрическа кола – същият този Quimera AEGT01 – очевидно състезателните електрически коли няма да са толкова тихи, че да се притесняваме прекалено за липсата на моторен рев по предстоящите електрически състезания Wink.

[От: Green Car Congress]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *