“Нагласи към електромобилите в България 2012”: Резултати от националното проучване
Цената е проблем, привличат ниският разход и данъчните стимули!
За всеки продукт мненията и нагласите на потребителите са от съществено значение. Електромобилите не са изключение и за да съберем повече информация в края на лято 2012 г. на една от срещите на БАЕПС решихме да направим национално проучване за електрическата мобилност. Сега резултатите са налице и е време да ги споделим с вас…
Информацията е много и за да направим този блог по-компактен, ще представим акцентите и малко статистика, а пълното проучване ще намерите в дъното на страницата.
Първо, да благодарим на Емил Попов, с чиито идея и съдействие проучването беше осъществено от агенция ViaCall. Благодарности и за директор продажби на агенцията, Албена Тачева, за мотивацията, с която пое това предизвикателство и за цялата тази грижливо събрана и супер ценна за всички ни информация. Благодарим и на всички, които взеха участие в разискванията, както и на екипа на ViaCall за професионалното и качествено изпълнение .
Сега към резултатите от проучването, но преди да разгледате подробно всички данни, ето акцентите, които Мартин Заимов от БАЕПС събра от огромния материал – бърз и лесен начин да се ориентираме в морето от електромобилни нагласи:
Акценти от проучването
1220 респонденти (61% мъже / 39% жени) и (80% лични / 20% фирмени)
{tab=Ключови препятствия}
- Висока цена – 80%;
- Липса на условия за зареждане – 50%;
- Липса на информация – 30%;
- Недостатъчен пробег – 30%.
{tab=Търсени качества}
- Икономичност 88%;
- Добра цена 70%;
- Качество 60%.
{tab=Дневен пробег}
На семеен автомобил
- До 30км – 53%;
- До 50км – 81%.
На служебен автомобил
- До 100км 74%
{tab=Собственост…}
…на семейни автомобили*
- Нямат <1%
- Един – 66%
- Два – 27%
- Три – 6%
* при доходи по-ниски от 1500 лв на месец за 65% от домакинствата
{/tabs}
Ето и едно от най-важните заключения от националното допитване:
Дори при 100-150 км пробег с едно зареждане електромобилите отговарят на нуждите на повечето потребители. За това съдим по отговора на въпроса “Колко км изминавате дневно с кола”. Дори за служебните автомобили 74% от анкетираните изминават до 100 км дневно!
Стимули в България
Какви стимули има сега за електрическата мобилност в България:
Местни
- Паркиране: безплатно на синя зона в София и Бургас
- Зареждане: безплатно на няколко места в страната (на фотоволтаичната станция пред Интер Експо център и на електро колонки на А1 Еко в Пловдив, Хасково, Исперих и др.) и срещу заплащане на ChargePoint станции в София, Стара Загора и Добрич. Предстои откриването на още станции в различни населени места в страната през 2013 г.
Национални: от 2013 г. електромобилите са освободени от годишен данък
Статистика за продажби…
…на електромобили в Европа през последните две години
{tab=Пътнически:}
- Mitsubishi iMiev/ Peugeot iOn/ Citroen C-ZERO – 45%
- Nissan LEAF – 21%
- Renault Fluence Z.E. и Smart Electric – по 6%
{tab=Лекотоварни:}
- Renault Kangoo Z.E. – 60%
- Goupil – 10%
- Piaggio Porter – 8%
{tab=Продажби по страни:}
- Франция – 35%
- Норвегия – 15%
- Германия – 13%
- Холандия и Великобритания – по 6%
{/tabs}
В заключение
Eто някои от изводите на екипа на Via Call за проучването, което ще намерите в пълния му вид в PDF файла в края на блога:
{tab=Обем на извадката}
Обемът на извадката е общо 1220 интервюта, като 976 интервюта се причисляват към извадката ГРАЖДАНИ, а 244 интервюта към извадката ФИРМИ. Големият брой интервюта дава висока степен на представителност на данните, спрямо населението на страната.
{tab=Решение за покупка}
Погледнато през съвкупната извадката основните фактори за взимане на решение за покупка на електромобил са:
- Ниският разход на км. изминат път за 76%;
- Ниската цена на самата кола е фактор за 56%;
- Цената на поддръжката и резервните части е важна за 43%.
Следващите по значимост фактори са:
- Условията за зареждане;
- Данъчните преференции като намален данък за автомобила или отмяната на ДДС за такава покупка.
{tab=Основни бариери}
Основни бариери за покупка на електромобил, респондентите от съвкупната извадка, изтъкват:
- Високата цена на самата кола – 81%;
- Липсата на места за зареждане на електромобилите за 54%
- Малкото изминати километри – 32%.
Бариерите от точки 2 и 3 са взаимно свързани и ако колата изминава малко километри и няма къде да я зареждаш, очевидно според респондентите това е сериозен проблем. За 1/3 от анкетираните проблем е цената на резервните части, а също толкова отчитат, че не разполагат с достатъчно информация по темата ЕЛЕКТРОМОБИЛИ.
{tab=Разходи за гориво}
Парите, които харчат домакинствата за гориво средномесечно, са 225 лева, а при фирмите средномесечната сума е 1,150 лева. При 55% домакинства с доходи до 1,200 лева, средната сумата от 225 лева на месец е сериозен разход. Това е 18,7% от бюджета на домакинствата.
{/tabs}
Всички тези и още много и интересни данни ще намерите в цялото представително проучване на Via Call:
{pdf}http://www.ecars.bg/images/ViaCall-nacionalno-prouchvane-elektromobili-bulgaria-2012-ecars-baeps.pdf{/pdf}
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply