“Нагласи към електромобилите в България 2012”: Резултати от националното проучване

ViaCall-nacionalno-prouchvane-elektromobili-bulgaria-2012-ecars-baeps

“Нагласи към електромобилите в България 2012”: Резултати от националното проучване

ViaCall-nacionalno-prouchvane-elektromobili-bulgaria-2012-ecars-baeps

Цената е проблем, привличат ниският разход и данъчните стимули!

За всеки продукт мненията и нагласите на потребителите са от съществено значение. Електромобилите не са изключение и за да съберем повече информация в края на лято 2012 г. на една от срещите на БАЕПС решихме да направим национално проучване за електрическата мобилност. Сега резултатите са налице и е време да ги споделим с вас…

Информацията е много и за да направим този блог по-компактен, ще представим акцентите и малко статистика, а пълното проучване ще намерите в дъното на страницата.

Първо, да благодарим на Емил Попов, с чиито идея и съдействие проучването беше осъществено от агенция ViaCall. Благодарности и за директор продажби на агенцията, Албена Тачева, за мотивацията, с която пое това предизвикателство и за цялата тази грижливо събрана и супер ценна за всички ни информация. Благодарим и на всички, които взеха участие в разискванията, както и на екипа на ViaCall за професионалното и качествено изпълнение .

Сега към резултатите от проучването, но преди да разгледате подробно всички данни, ето акцентите, които Мартин Заимов от БАЕПС събра от огромния материал – бърз и лесен начин да се ориентираме в морето от електромобилни нагласи:

Акценти от проучването

1220 респонденти (61% мъже / 39% жени) и (80% лични / 20% фирмени)

{tab=Ключови препятствия}

  • Висока цена – 80%;
  • Липса на условия за зареждане – 50%;
  • Липса на информация – 30%;
  • Недостатъчен пробег – 30%.

{tab=Търсени качества}

  • Икономичност 88%;
  • Добра цена 70%;
  • Качество 60%.

{tab=Дневен пробег}

На семеен автомобил

  • До 30км – 53%;
  • До 50км – 81%.

На служебен автомобил

  • До 100км 74%

{tab=Собственост…}

…на семейни автомобили*

  • Нямат <1%
  • Един – 66%
  • Два – 27%
  • Три – 6%

* при доходи по-ниски от 1500 лв на месец за 65% от домакинствата

{/tabs}

Ето и едно от най-важните заключения от националното допитване:

Дори при 100-150 км пробег с едно зареждане електромобилите отговарят на нуждите на повечето потребители. За това съдим по отговора на въпроса “Колко км изминавате дневно с кола”. Дори за служебните автомобили 74% от анкетираните изминават до 100 км дневно!

Стимули в България

Какви стимули има сега за електрическата мобилност в България:

Местни

Национални: от 2013 г. електромобилите са освободени от годишен данък

Статистика за продажби…

…на електромобили в Европа през последните две години

  Над 30,000 пътнически и над 10,000 лекотоварни при общо под 3,000 за цялата 2010!!!

{tab=Пътнически:}

  • Mitsubishi iMiev/ Peugeot iOn/ Citroen C-ZERO – 45%
  • Nissan LEAF – 21%
  • Renault Fluence Z.E. и Smart Electric – по 6%

{tab=Лекотоварни:}

  • Renault Kangoo Z.E. – 60%
  • Goupil – 10%
  • Piaggio Porter – 8%

{tab=Продажби по страни:}

  • Франция – 35%
  • Норвегия – 15%
  • Германия – 13%
  • Холандия и Великобритания – по 6%

{/tabs}

В заключение

Eто някои от изводите на екипа на Via Call за проучването, което ще намерите в пълния му вид в PDF файла в края на блога:

{tab=Обем на извадката}

Обемът на извадката е общо 1220 интервюта, като 976 интервюта се причисляват към извадката ГРАЖДАНИ, а 244 интервюта към извадката ФИРМИ. Големият брой интервюта дава висока степен на представителност на данните, спрямо населението на страната.

{tab=Решение за покупка}

Погледнато през съвкупната извадката основните фактори за взимане на решение за покупка на електромобил са:

  1. Ниският разход на км. изминат път за 76%;
  2. Ниската цена на самата кола е фактор за 56%;
  3. Цената на поддръжката и резервните части е важна за 43%.

Следващите по значимост фактори са:

  • Условията за зареждане;
  • Данъчните преференции като намален данък за автомобила или отмяната на ДДС за такава покупка.

{tab=Основни бариери}

Основни бариери за покупка на електромобил, респондентите от съвкупната извадка, изтъкват:

  1. Високата цена на самата кола – 81%;
  2. Липсата на места за зареждане на електромобилите за 54%
  3. Малкото изминати километри – 32%.

Бариерите от точки 2 и 3 са взаимно свързани и ако колата изминава малко километри и няма къде да я зареждаш, очевидно според респондентите това е сериозен проблем. За 1/3 от анкетираните проблем е цената на резервните части, а също толкова отчитат, че не разполагат с достатъчно информация по темата ЕЛЕКТРОМОБИЛИ.

{tab=Разходи за гориво}

Парите, които харчат домакинствата за гориво средномесечно, са 225 лева, а при фирмите средномесечната сума е 1,150 лева. При 55% домакинства с доходи до 1,200 лева, средната сумата от 225 лева на месец е сериозен разход. Това е 18,7% от бюджета на домакинствата.

{/tabs}

Всички тези и още много и интересни данни ще намерите в цялото представително проучване на Via Call:

{pdf}http://www.ecars.bg/images/ViaCall-nacionalno-prouchvane-elektromobili-bulgaria-2012-ecars-baeps.pdf{/pdf}

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *