ЕС инициативи за потребителския пазар на електромобили
В началото на декември бюджетната комисия на парламента не подкрепи въвеждането на ДДС облекчения при покупка на електромобили с мотива, че предложението противоречи на ДДС директивата на ЕС. Това може и да се тълкува така, но нашата задача е да работим за развитието на електрическата мобилност и да спомагаме нейното развитие в България и ето как нашите партньори и колеги от базираната в Брюксел cars21.com B2B платформа ни помагат да го правим – като ни информират за решенията на ЕС в това направление. Да видим…
На 25 май министри от ЕС призоваха за създаване на Европейски стандарт за електромобили, за ускоряване на тяхното разпространение. Има подкрепа и за стратегията на Европейската комисия за чисти и енергийно ефективни превозни средства. Публикувана през април 2011 г., тази стратегия очертава специфични действия, насърчаващи разпространението на електрическите коли. Комисията планира да стимулира инвестициите за изграждане на зарядна инфраструктура и предоставяне на електромобилни услуги и ще публикува насоки за стимулиране на потребителския пазар за електрически превозни средства. На среща на съвета, Франция, Германия, Португалия и Испания са представили съвместна декларация за електрическата мобилност, в опит за ускоряване на процеса по създаване на “интероперативна пан-европейска зарядна система”. Това би довело до стандартизиране на зарядните системи и възможност за зареждане на електромобили из цяла Европа. Увеличава се и подкрепата на ниво страни членки, със стимули за покупка на електромобил до ?5000 в Обединеното Кралство, €5000 във Франция и €6000 в Испания. В това отношение у нас нямаме подобни инициативи, но пък ни похвалиха за строга фискална дисциплина, което си е равнозначно на ‘затегната кесия’, но все пак очакваме решения в посока (финансово) стимулиране на електрическата мобилност от правителството от 2012 г.
Директива за насърчаването на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства
Целта на директивата за насърчаване на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства е по-широко разпространение на природосъобразните превозни средства. С нея се поставя изискване влиянията върху консумацията на енергия и околната среда, свързани с употребата на превозни средства в целия им жизнен цикъл да се взимат предвид при покупката на всякакви транспортни средства, според директивите за обществени поръчки и регулациите за публично обслужване.
Ако въздействията бъдат трансформирани в парични стойности и включени в решенията за покупка, трябва да се следват общи правила за изчисляване на разходите, свързани с употребата на превозните средства в периода на целия им жизнен цикъл.
Директива за насърчаване на чисти и енергийноефективни пътни превозни средства –.
Така или иначе подкрепа за електромобилите на ниво ЕС има. Остава да стимулираме осигуряването на такава и в България. ДДС вариантът засега отпадна, но както вносителят на идеята сам каза, “исках да стимулирам започването на дискусия по темата”. Това е добър старт – от наша страна, щафетата е поета и скоро ще се включим със старта на Национална информационна платформа ЕЛЕКТРОМОБИЛИ, където ще намират място всички важни и значими действия и инициативи за подпомагане и развитие на електрическата мобилност в България. Включете се и вие. С желание, начин се намира .
eCars.bg
Leave a Reply