“Яде” ли горещината батерията на Nissan LEAF… или да?!?
Собственици на Nissan LEAF тестват спада на капацитета на батерията в Аризона!
Миналата седмица в Inside EVs се появи подробна статия (от типа, който някои читатели с основание търсят и в eCars.bg), посветена на специално организиран от собственици на Nissan LEAF в американския щат Аризона тест. И ние правим опит да включваме повече техническа информация и анализи в нашите статии и с навлизането на повече електромобили в България и възможността да ги тестваме това ще се подобрява, но когато си собственик е друго – колата е у теб постоянно и можеш да пробваш много по-детайлно и в процеса да отбелязваш плюсове и минуси. Това са направили група собственици на Nissan LEAF в супер жежкия климат на Аризона, които отчитат по-голям спад в капацитета на батериите на своите електромобили на този етап от тяхното използване (някои само 3 месеца след покупката). Това разпали доста дискусии, Nissan направи собствен тест и след това изявление, и всички тези неща са тема на тази статия, стига да те интересува с колко спада пробега на електромобил в много горещо време…
Не искам да правя от това роман. Ценя времето ти. Не искам обаче и да спестя нищо. А е ясно на всички, че сега е времето на детстките болести на електромобилите и определено има какво и да се коментира, и подобрява. Затова, ако ми позволиш, ще започна с още малко информация от историята на Inside EVs – хубаво е първо да имаш история, а после анализ, нали ?
Историята
И така, за да докажат своите твърдения за намален пробег, 12 Nissan LEAF собственици се събират в събота, 15 декември във Финикс, Аризона със заредени догоре батерии на своите електромобили. Планът е да карат колите в контролирани условия, за да измерят точните разстояния, които те ще изминат. В САЩ Nissan рекламира LEAF с пробег от 160 км, с “нормален” спад в капацитета до 80% след 8-10 години, но реалните потребителски отзиви показват, че масово става дума по-скоро за нещо от сорта на 125 км. В Аризона, обаче, хората твърдят, че пробегът намалява още повече, заради изключително горещия климат.
В самия тест е поддържана скорост от 100 км/ч, измерена от бордовата GPS система на (100 км/ч скорост на движение, но 103 км/ч на скоростомера на LEAF) с включен автопилот. По предварителни сметки тази скорост се равнява на енергийна консумация от около 1 кВтч за 6.5 км, без включен климатик. Съответно, според данни от публикувания {tooltip}официален бюлетин на Nissan{end-link}Nissan Technical Bulletin NTB11-076a{end-tooltip}, нова кола би изминала 135 километра до влизане в режим “пълзене” (с намалена мощност за безопасно извеждане на електромобила от пътя, преди батарията да спре изцяло подаването на енергия). Тези данни са близки до постиганите от повечето собственици на LEAF, както стана дума малко по-нагоре.
Подробности за теста ще намериш в специалната статия в Inside EVs, a аз само ще обобщя, че един от организаторите участва в пробата с втория си LEAF – първият заменен, заради същото това деградиране на батерията – който обаче на свой ред показва същите симптоми на деградиране на батерията:
“Планирах и завърших промо пътуване от Мексико до Канада, “BC2BC“, през юни 2012 с моя Nissan LEAF. Първата ми кола обаче не завърши пътуването по план, заради намален пробег, затова взех на лизинг сегашния LEAF (втори за мен), произведен през април 2012 г., който получих в края на май. Сега, след 11000 км и само 3 месеца реална употреба, тази кола не може да измине същото разстояние с едно зареждане, както през юни. По време на BC2BC пътуването на няколко пъти пристигах с 4%-5% оставащ капацитет. При това тази кола никога не е била излагана на жега като тази във Финикс, макар че в Сан Хосе, Калифорния, в деня на посещението ми беше 40°C”.
Реакцията на Nissan
След оплакванията за намален капацитет на батерията Nissan прави тестове на няколко LEAF електромобила, използвани във Финикс. Тестовете са направени в съоръжение на Nissan в Аризона със сваляне на батериите за проверка, измерване на капацитета и провеждане на волтажни проби на ниво индивидуална клетка. Все диагностични тестове, без никакви модификации…
След това Nissan анализира резултатите със специфичен акцент върху степента на загуба на капацитет за всяка отделна кола, с цел да се установи:
-
Дали има някакви дефекти в материалите или при производството на отделните батерии или системи на електромобилите;
-
Дали батериите работят по спецификация; и
-
Каква е производителността им спрямо глобалната LEAF популация.
ОК, ето и какво установява Nissan:
-
Инспектираните в Аризона Nissan LEAF електромобили работят по спецификация и загубата на капацитет на техните батерии с времето е в съответствие с тяхната употреба и оперативна обстановка. В батериите не са открити дефекти.
-
Малък брой собственици на Nissan LEAF в Аризона съобщават за по-голяма от средната загуба на капацитет на батерията, заради уникалния им цикъл на употреба, който включва изминаване на растояния по-големи от средните в обстановка на високи температура в рамките на кратки периоди.
Вероятно това ти звучи като очаквано изявление и то не изненадва никой. По-притеснително е едно друго обяснение от компанията:
Макар да разбираме, че собственици на LEAF са загрижени за загубата на капацитет на батерията, искаме всички собственици да помнят, че всички електромобили – и всички литиево-йонни батерии – са податливи на загуба на капацитет с времето. Затова въпреки че е изминавал определено разстояние с едно зареждане на батерията като нов, вашият LEAF ще губи от пробега с остаряване на батерията, изминаването на повече километри и постепенното намаляване на капацитета. Тази загуба на капацитет ще бъде по-голяма в началото на жизнения цикъл на батерията, но след това ще намалява.
…Важно е да поставим проблемите в Аризона в перспектива. В световен мащаб по пътищата има над 38,000 Nissan LEAF електромобила, изминали общо повече от 160 милиона километра с нулеви емисии и ние очакваме в нормални оперативни условия тези коли да запазят 80 процента от капацитета на батериите след пет години. Тъй като оперативните характеристики на всеки потребител са уникални и много фактори влияят на капацитета на батерията, ние можем да очакваме капацитетът на батерията на някои електромобили да спада под 80 процента за пет години, а при други загубата да е по-малка.
Анализ и поука
Определено искам да разбера какво мислиш по въпроса, което може да стане, като споделиш в коментарите под статията. Тестовете, изложени в Inside EVs показват, че има основание за загриженост. Но всъщност то е повече е горните редове – точно преди цитата започнах с това: Отначало Nissan предлага батерията с уговорката, че до 80% капацитетът ще спада след 8-10 години, а сега срокът спада наполовина. Това е реалният тревожен сигнал от компанията. В тази връзка, наскоро изпълнителният директор Карлос Гон обяви, че новото поколение LEAF ще получи по-добра батерия.
Ясно е, че първите собственици, така да се каже, опират пешкира: купуват електромобили на по-висока цена, при още неузряла технология. И поне в коментари по мрежата повечето от тях показват, че са наясно с това. В случая с Nissan има доста мнения, че просто химическата технология на батерията не е достатъчно добра. А има и нещо друго – сега базата за сравнения е много малка, защото няма други електромобили, продадени в такива количества като LEAF. Да не говорим, че за сравнение трябват идентични модели.
Колкото до използването в различни (горещи в случая) условия и по различен начин (стил на каране, честота на използване и т.н.), те имат съответния различен ефект и върху конвенционалните коли и тук като че ли повече се оформя сравнение двигател-батерия, отколкото двигател-електромотор. Няма съмнение, че грамотната покупка изисква икономически оправдано решение или иначе казано електромобил, който не идва с такива компромиси, като сегашните. Затова и толкова често казваме, че германците “се бавят”. Това “бавене” обаче е тяхното време за интензивни тестове, каквито, разбира се, правят всички. Просто Nissan/Renault алиансът реши да се позиционира по-рано на електромобилния пазар.
Наистина, отзивите за LEAF са много добри в световен мащаб и би било учудващо, ако няма такива недостатъци, като отбелязаните в Аризона. И е факт, че това не е масов случай. Хубавото за нас е, че в Nissan няма как да не вземат мерки и да подобрят още повече качествата на батериите, което, отново, няма как да не правят и останалите производители. Защото масово клиентско оплакване не е приятна работа, нали?
[От: Inside EVs; Green Car Congress]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply