Кметът на Лондон с астма – нов налог за замърсяващи коли в града
В този блог: Високи нива на замърсяване на въздуха в Лондон налагат нови ответни мерки.
Сякаш пиша за София или Пловдив. Вече се случва навсякъде по света и английската столица не прави никакво изключение – според местни тестове PM2.5 нивата в Лондон понякога надвишават тези в Пекин, а тези на азотните окиси са много над лимитите за ЕС (за 5-дневен период през януари са надхвърлили допустимите като за цяла година)…
Наскоро в Лондон за пръв път беше обявен код “МНОГО СИЛНО” замърсяване и въпреки че това донякъде е следствие от непроменливото време през периода, замърсяването на въздуха натрупано от този атмосферен модел е предизвикано най-вече вътре в самия град от дизелови превозни средства, индустриални предприятия, запалени огньове и др.
От статистиката (о, тази кофти дума, когато става сума за здраве…) излиза, че Англия е само след Италия по годишни смъртни случаи вследствие на отравянето на въздуха с азотни окиси. Та, какво прави управата на града по въпроса с това замърсяване?
Ами, новият кмет на Лондон Садик Кхан, който също е засегнат, защото му е открита развита в последните години астма, миналата седмица обяви, че от 23 октомври в централен Лондон ще бъде въведена глоба от £10 за коли с под Евро 4 стандарт, влизащи в тази зона.
Налогът е наречен T-charge и ще важи за часовете от 7:00 до 18:00, за които е в сила и настоящата £11.50 такса за задръстване. С въвеждането на новия налог ще бъде отворен и онлайн портал, на който всеки ще може да провери дали таксата важи за неговата кола.
В добавка към това през 2019 г. ще бъде разширена и централната зона с ниски емисии в Лондон, за влизане в която също ще има такса. Ще има също и 12 зони с ниски емисии за автобуси из града. В тези зони ще се движат само електрически и хибридни автобуси.
Полагат се и известни усилия за стимулиране използването на велосипеди, но според мнозина вело алеите затрудняват трафика, което от своя страна допринася за замърсяването. Е, просто е – като няма трафик от превозни средства велосипедите няма да пречат, което и без това е спорно (дали пречат) и няма да има такива замърсявания на въздуха.
В някои училища в града вече обмислят раздаване на филтърни маски, но не е ли това подход в стил третиране на болест с лекарства, вместо премахване на източника?
Но виж какъв интересен ракурс предлага The Sydney Morning Herald по въпроса:
“Част от настоящия проблем е донякъде резултат от непреднамерени действия от страна на правителството под формата на усилия за подпомагане изчистването на околната среда. Британското правителство предоставяше финансови стимули за преминаване към дизелови превозни средства, защото според лабораторни тестове те ще намалят вредните емисии и ще помагат в борбата с климатичните промени. Но проучване на транспортното министерство показа, че в реалната употреба дизеловите коли изхвърлят средно 5 пъти повече емисии отколкото при тестовете.”
“По онова време никой не е отчитал потенциалните последствия от силното увеличаване на нивата на азотни окиси във въздуха, който дишаме, причинени от дизеловите коли. В същото време стимулите бяха толкова успешни, че огромен брой хора се качиха на дизелови возила,” добавя Анна Хенслоп, юрист от ClientEarth.
Хм, непреднамерено, казват! Дали? По-важното е какво имаме сега като резултат и какво предприемаме за отстраняване на проблемите. Давам си сметка, че мерки от типа на “забрана за внос на коли на възраст 10 години” са непопулярни и това постепенно ще намалява огромните печалби на фирмите продаващи авточасти. Та кой политик иска да не го харесват и да не го преизбират?
Но всички сме в кюпа? Нима кметът на Лондон да не е пострадал? Точно обратното. Ами кметът на Пловдив или София? Кой е имунизиран? Влияе на всички ни и непопулярните мерки са нужни заради това, че сме допуснали популярни “благини” и сега отвсякъде ни удрят бумерангите на “удобството”.
Трябва постепенно (и колкото може по-бързо) да намаляване броя на вече внесените таралясници и да преминаваме към по-чисти возила, към използване на велосипеди и да ходим пеша.
Зная, че много хора ще се изсмеят на това. Но ето го сега резултатът – преди смятахме, че дизелите са по-чисти, а се вижда, че не са. Не виждам нищо смешно в опитите да се отървем от нещата, които ни тровят.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply