Нова Tesla батерия за по-дълъг живот с помощ от Канада

jeff-dahn-tesla

Нова Tesla батерия за по-дълъг живот с помощ от Канада

jeff-dahn-tesla

В този блог: Известена канадски спец по батериите работи с Tesla за по-издръжливи батерии.

Статистиката досега показва, че сегашните батерии на Tesla губят около 5% от капацитета след около 80,000 км шофиране и загубите започват да се изравняват (намаляването спада) след още 200,000 км докато стигне 90% от първоначалния капацитет…

Спадът все пак е различен при отделните коли и е абсолютно приемлив, но сега Tesla вече работи с един много добър спец по батериите за подобряване на тези резултати.

Джеф Дан е известен със своите познания при литиево йонните батерии и сега ръководена от него група от Университета Далхаузи в Кабада партнира на Tesla в нови разработки. Наскоро Джеф изнесе MIT лекция, в която говори за нов химически състав за батерии и подобряване на ефективността.

Целта на Джеф и неговите студенти е да постигнат още повече цикли, без значителна деградация на батерията. Изгледах внимателно видеото от лекцията, научих полезни нови неща, които сега ще споделя и единствената загуба е, че важни данни не бяха огласени от Джеф, който помоли в един момент записът да бъде спрян за известно време. Впоследствие и видеото беше премахнато от YouTube.

Тези нови разработки в подобряване на устойчивостта на батериите са от голямо значение за много хора. Всеки електромобил някой ден ще стигне до пазара втора ръка и колкото по-запазена е батерията толкова по-спокойно ще е за следващия собственик. Защото един от въпросите, които най-често са ми задавали в последните няколко години е “колко изкарва батерията?

Електромобилните батерии са много издръжливи, тествани са интензивно, но хората не го знаят и като им е ново естествено си задават този въпрос. Тук идва ролята на хора като Джеф, който работи по литиево-йонните клетки практически откакто са открити. Той е помогнал значително за удължаване на техния жизнен цикъл, което от своя страна е допринесло за по-масовата им комерсиализация.

Всичкото това е достатъчно да привлече Tesla и сега Джеф и неговият екип са сключили договор за съвместна работа с компанията, с основен фокус върху увеличаване на енергийната плътност и издръжливостта на батериите. За Дан сътрудничеството с Tesla става възможно след изтичането на 20-годишно изследователско споразумение с 3M. За новата съвместна работа с Tesla е създадена NSERC/Tesla Canada Industrial Research група.

И тук стигаме до това, което Дан представи през март по време на International Battery Seminar & Exhibit – новото му проучване за подобряване химическия състав на NMC (nickel manganese cobalt) литиево-йонните батерии с цел ограничаване на газовете изпускани от клетките при работа под високо напрежение. Клетките изработени от екипа на Дан продължават да работят много добре и след 1,200 цикъла.

За една електромобилна батерия тези 1,200 цикъла вероятно ще се равняват на над 450,000 км пробег, което означава, че дори след толкова много изминати километри батерията ще е с около 95% от първоначалния капацитет. При 20,000 км годишен пробег това би означавало над 20 години живот.

Основното подобрение постигнато от екипа на Дан е в елиминирането на вредните (паразитни) реакции в положителния електрод. Такива резултати се постигат при фарадеева ефективност над 0.998 и по-точно 0.999. Изглежда странно, но 0.995 не е добър резултат. За да установят това обаче Дан и неговите студенти са изработили собствена тестова апаратура за батерии, защото никъде в света не са намерили такава, която да отчита тези миниатюрни разлики в ефективността.

Б.А. Фарадеева ефективност: В батерия, това е съотношението между постъпилия и отдадения заряд и се определя от вътрешното съпротивление на клетките.

Има обаче един любопитен факт – в момента Tesla използва Nickel Cobalt Aluminum (NCA) клетки, а опитът на Джеф е най-вече при NMC клетките. Точно такива обаче Tesla използва в своите стационарни батерии, които обикновено имат по-дълъг живот, но по-малка енергийна плътност.

А Елон Мъск вече сподели, че според него компанията му най-вероятно ще продава много повече (и ще печели много повече) точно от тези батерии отколкото от електромобили. Никак не изглежда случайно включването на Джеф в работата на Tesla, как мислиш?


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *