Opel Ampera: Електромобил с пристрастяващо ускорение, който ще те закара навсякъде
След като беше поверен първо на нас за петдневни тестове, преди да преминем към обобщението от тях, вече можем да кажем от личен опит: Opel Ampera е електромобил с пристрастяващо ускорение, който ще те закара навсякъде. В пет тестови дни събирахме всякакви данни за работата на Ampera, с които допълваме и обширния профил на модела в Elektromobili.bg, където под Opel Ampera е записано ЕЛЕКТРОМОБИЛ С УДЪЛЖЕН ПРОБЕГ, НЕ хибрид. С цялата тази информация сега си даваме много по-ясна сметка какво точно са създали инженерите на Opel и като я предоставяме на вас искаме и вие да разберете много повече за работата на Ampera в различните режими на задвижване и преди да се изгубите в цифрите, ето някои неща за модела, които да ви послужат за начален ориентир…
Поне засега съвременните електромобили са по-ефективни в градски условия и Ampera не прави разлика. С намаляване и спиране в трафика електрическите коли регенерират енергия, с която зареждат в движение своите батерии и така използват много по-ефективно ресурсите на задвижващите си системи. При по-високи скорости, обикновено над 80 км/ч, както пише и в книжката на Ampera, заради увеличаващото се въздушно съпротивление, разходът на електроенергия обаче се увеличава. Ampera изминава между 40 и 80 км на ток с едно зареждане на батерията, което трае около 4 часа. Важното тук е, че може да заредите електрическия Opel и от обикновен домакински контакт, но той трябва да е подходящо заземен. Всъщност, Ampera разполага със собствен заряден кабел, който от единия край се включва със специален накрайник/конентор в зарядния порт на левия калник, а от другия с обикновен щепсел (като за обикновен контакт), точно преди който има тестово устройство. Първо включвате щепсела в контакта и изчаквате тестера да провери подавания ток. Ако системата не е подходящо (или въобще) заземена, мигащи червени светлини на тестовия индикатор означават, че няма да може да заредите Ampera от точно този контакт.
Когато всичко с контактите е наред и има зелени светлини, може да включите Ampera да се зарежда. При нашите тестове след приключване на заряда обикновено системата показваше пробег за около 50 км. Оттук вече има значение как шофирате. Ако използвате режим Sport и натискате здраво педала ще се насладите на изстрелването и изключително стабилната динамика на Ampera. Ние го направихме и карането на електромобил е страхотно – едва доловимият звук от електромотора наподобява на нещо от фантастичните филми, където има всякакви коли от бъдещето, но Ampera вече е тук и сега и честно казано с тази динамика мнозина вероятно дори няма да мислят за “зеленото”. Което ни напомня, че в електрически режим Ampera не генерира никакви въглеродни емисии, а с ускорение от 0-60 км/ч за 3 сек и за 9 сек до 100 км/ч дори в един бърз забавен тест изпреварихме Lamborghini Gallardo. Вероятно се досещате сами, че спортният режим не щади особено батерията и с динамично каране може да изцедите и само 20-30 км пробег.
Обратно, ако карате спокойно и се опитвате да прилагате различните техники за ефективно шофиране, може да постигнете това, което Джей Лено е успял с неговия електромобил с удължен пробег – цяла година шофиране с половин литър резервоар (чиято вместимост е 35 литра)!!! Да, с Ampera това е напълно постижимо при нормално каране и ежедневен пробег в рамките на 60 км. (Нормално означава плавно ускорение, плавно спиране (за повече регенериране) и леко натискане на спирачката.) Просто нощем зареждате отново батерията в гаража и на другия ден сте “пълни”. Ето и повече за основната информация на екрана пред шофьора (ммммне, няма кръгъл километраж със стрелка…)
ОТЛЯВО:
Пробег: На електроенергия и съответно на гориво – двете иконки се сменят в зависимост от режима – в електрически режим се показва батерията, а когато бензиновият двигател е включен, нещо като колонка отново с деления, но сини, съответно и в двата варианта с цифров показател за оставащия пробег отстрани.
В СРЕДАТА:
Режим на задвижване:
- Нормален – в този режим Ampera превключва автоматично при всяко ново стартиране – това е режимът по подразбиране за задвижване с електроенергия
- Sport – динамичен електрически режим, с чудесно ускорение и супер електро динамика
- Mountain – използва се за изкачване на по-стръмни пътища, като съхранява повече енергия в батерията с помощта на бензиновия двигател
- Hold* – задвижване само с бензиновия двигател, с цел съхраняване на наличния заряд в батерията
* – при движение в режим Hold обикновено след моментите на регенериране следват кратки моменти на задвижване с енергия от батерията
ОТДЯСНО:
Ефективност на шофиране: По време на шофиране малката зелена топка в средата ще ви показва колко ефективно използвате системата и съответния режим. Динамичното ускорение и силното (и дори средно) натискане на спирачката пращат топката съответно нагоре и надолу, оцветявайки я в жълто. С умерено шофиране и плавно намаляване (при което системата монентално започва да регенерира енергия) топката ще си остава (зелена) в средата (или с малки отклонения), с приятно въртящи се зелени листчета.
Като говорехме за изминати километри преди малко, обаче, понякога дори и 80 са малко. Ако трябва да пътувате по-надалеч, с Ampera нямате проблем, защото след изчерпване на заряда в батерията бензиновият двигател започва да върти генератор, който произвежда ток и задвижва електромотора, а при регенериране пълни батерията с електроенергия. В режим Hold Ampera се задвижва само от бензиновия двигател. Е, всъщност, не на 100%, както показа нашият тест, защото дори в този “принудителен” бензинов режим Ampera показва, че е електромобил, като превключва на задвижване с ток при благоприятни за това условия (например след моменти на регенериране).
Ampera си има и планински режим. Ако ще ходите на екскурзия в планината, включете режим Mountain, няколко минути преди изкачването, за да може системата да съхрани енергия в батерията. При нашия тест, както карахме в Нормален режим с почти пълна батерия (пробег за 39 км), превключихме на планински режим и системата показа 25 км – просто смени начина на отчитане. След 10 км катерене с около 50 км/ч, на 5 км преди Алеко токът свърши и Ampera премина изцяло на задвижване от бензиновия двигател. Спряхме, записахме някои данни и решихме да върнем на нормален режим за спускането. Системата показа 12 км оставащ пробег, а при движението надолу Ampera регенерираше енергия почти постоянно и за наша приятна изненада батерията се напълни обратно до пробег за 35 км.
За какво е подходящ и за какво не, Ampera?
- За ефективно и безшумно шофиране в населени места, без компромиси в динамиката, но с най-добра ефикасност при умерено каране.
- За забавно и динамично шофиране, което обаче изразходва по-бързо батерията
- За наистина икономично каране, с което може да не посещавате бензиностанция с месеци, като шофирането ви струва 1-2 лв на ден.
- За дълги пътувания (до 500 км с едно зареждане на батерията и резервоара) и практически неограничен пробег с бензиновия двигател.
- Ampera не е толкова ефективен при шофиране със скорост над 120 км/ч продължително време в режим Hold – разходът може да надвиши 6 л/100 км бензин.
- Ако използвате най-вече електрическия режим, трябва да се съобразявате с времето за зареждане на батерията от 4 часа.
- При използване на автопилота електрическата система не може да регенерира енергия.
- Ако превключвате в движение режимите на задвижване и следите работата на системата комуникацията ви с колата е по-интензивна и ако искате бързо да превключите на Спорт в движение, например, просто няма как да стане. Трябват ви няколко секунди, за да изберете режима чрез съответния бутон и още 3 секунди, за да се активира избрания режим. Може би в бъдеще инженерите на Opel ще поставят бутон за превключване на режимите на волана, за по-бърза смяна, което обаче сме убедени, че ще изисква много настройки по системата.
Имаме още за вас – в отделна статия ще ви кажем по-подробно какво ДА и какво НЕ за Ampera, с допълнителни впечатления от функционалността, интериора, изработката и полезни съвети за шофирне на електрическия Opel.
eCars.bg
Leave a Reply