Брой оператори и зарядни станции за електромобили в България

operatori_na_zarqdni_stancii_v_bulgaria

Брой оператори и зарядни станции за електромобили в България

operatori_na_zarqdni_stancii_v_bulgaria

В този блог: Темп на развитие на зарядната инфраструктура в България 11 години след инсталирането на първата зарядна станция за електрически автомобили у нас.

През 2011 г. понятието електромобил беше в графата мъгляви абстракции от бъдещето, подплатена най-вече с единични прояви на целенасочен ентусиазъм.

Единадесет години по-късно, по данни на нашето МВР,  които наскоро бяха публикувани в материал на БТА, в България до момента има общо регистрирани малко под 5,000 електромобила. Количеството все още е супер скромно и според мнозина основен фактор за бавното разпространение на електромобилите е слабо развитата зарядна инфраструктура.

За тези изминали 11 години инфраструктура за зареждане на електромобили продължава да се изгражда най-вече от шепа ентусиасти и нови компании, които инвестират собствени средства.

Това, което все така липсва, е ясно дефинирана и действаща държавна политика, било то чрез задаване на добре обмислени правила, различни стимули и облекчения за компаниите изграждащи зарядна инфраструктура и защо не личен пример, чрез добавяне на електромобили към автопарковете на купищата административни структури в България.  

Въпреки всичко (случващо се) през 2021 г. имаше доста раздвижване с включването на няколко нови мрежи и ударното инсталиране на дузина Hypercharger станции в мрежата на Fines Charging.

Тенденцията се засили още повече през 2022 г. и през последните няколко месеца броят на инсталираните (операторски) зарядни станции продължава да се увеличава. Като администратори на официалната карта за зарядни станции в България – ВсичкоТок – вече почти всеки ден виждаме нови локации на картата и нови хора и компании, които се включват в изграждането на зарядната инфраструктура.

Може да ти прозвучи невероятно, но в България вече има 15 мрежи със зарядни станции, като някои от тях стартираха с първи локации и свое собствено мобилно приложение през настоящото лято 2022 (Bullcharge и Wink Charging).

Към края на юли, според всички събрани данни от нашия екип, броят на публично достъпните зарядни станции е около или малко над 800. Трудно е да се предоставя абсолютно точна бройка, без да има регулация и правила, според които да е задължително подаването на информация за всяка нова инсталирана зарядна станция към даден орган.

Въпреки това част от нашия екип изпълнява точно тази дейност, да събира, проверява и публикува постоянно актуални данни за зарядната инфраструктура.

Във ВсичкоТок са качени всички по-долу изброени локации и зарядните станции на тях, както и още над 110 обекта, които са проверени и достъпни за ползване.

Оператор Брой локации Брой станции
Fines Charging 64 80
ElDrive 151 268
eCars/VsichkoTok  60 66 
AutoBOX/VoltSpot 41 49 
KIA Hypercharge/ELBUL 26  27 
EVPoint  31  60 
Pro Credit Bank  48 60
Kaufland  13 13 
Varna Charging 22 22
Gigacharger 12 15
Travel By Electric 4 4
Wink Charging 6 6
GPStation 7 7
Bullcharge 4 17
EVN 5 5
Общо 494 699

Към 30 юли 2022 г. в тази бройка не влизат предстоящи локации в мрежата на VoltSpot (6), Wink Charging (7), Travel By Electric (6) и една дългосрочно неработеща станция в София от мрежата на Gigacharger.

Липсват също локации с премахнати зарядни станции и още дузина с такива, които не работят от над 4 месеца или са със статус предстоящо откриване. Наблюдаваме статусите на всички локации и когато има промени, те се отразяват своевременно на картата и в мобилното приложение.

Стараем се да поддържаме ВсичкоТок с максимално актуална информация и бройка станции и на този една малка бройка локации остават извън нея поради липса информация за достъп/цена за зареждане и т.н.

Много хора, които ползват редовно зарядни станции, осъзнават и приемат, че все още има не малко случаи на софтуерни и хардуерни проблеми, които водят до затруднения. Други сякаш не осъзнават това или пък са не толкова толерантни в коментарите или поведението си. Факт е, че липсата на екипи за поддръжка все още е нещо, което много затруднява всички ни – и операторите, и потребителите.

Отделно, на места се случват чести токови удари и/или загуба на интернет връзка и това допълнително създава проблеми, които не винаги могат да се разрешат от разстояние и често отнема далеч повече време от очакваното дадена зарядна станция да влезе отново в нормален работен режим.

В заключение

По-бавното навлизане на електрическата мобилност у нас не е задължително недостатък, защото това дава възможност за добиване на ценен опит и работа по софтуерни и хардуерни подобрения, които да гарантират по надеждни станции и услуги за момента, когато колите и станциите ще се увеличат драстично.

Благодарим на всички за обратната връзка и коментарите, с които помагате картата да съдържа максимално точна и актуална информация. Благодарим и на всички колеги, партньори и приятели, които инвестират собствени време, средства и много усилия, за да правят възможно пътуването с електрически автомобили у нас по-достъпно и бързо.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *