ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – Често задавани въпроси
С вече повече от дузина инфо бюлетини в нашата онлайн Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! можем да си позволим едно малко обобщение под формата на въпросник. Няма обаче да ви питаме нищо, а ще подредим на едно място (в две части) някои от най-често задаваните въпроси за електрическите превозни средства. Въпроси определено не липсват и ако в списъка намирате известно количество ‘смешни заглавия’, то е защото хората наистина питат такива неща и няма причина да не ги отбележим, в случай че някой се съмнява за определени ‘положения’. Групираме въпросите по теми, например, зареждане, пробег, производителност и т.н. И ако имате питане, което не сме отразили, пишете ни на opoznai@elektromobili.bg или използвайте полето за коментари след статията…
Цената е важна. Всички гледаме нея. Сещаме се за други по-важни неща, обаче, когато или е твърде късно, или вече няма значение. Затова ето някои други важни неща за електромобилите:
Безопасност
Безопасни ли са електромобилите?
Електрическите превозни средства трябва да отговарят на същите законови изисквания и стандарти за безопасност като останалите автомобили. Първите съвременни масови електромобили, като Nissan LEAF и Opel Ampera, преминаха краш тестовете на различни сертифициращи компании с по пет звезди. С все още малкия брой електромобили по улиците в световен мащаб обаче ще е нужно още доста време за натрупване на ценна статистика за безопасността. Това, което със сигурност можем да кажем е, че ако имате доверие на даден автопроизводител за конвенционалните му модели, няма причина да се съмнявате и в нивото на безопасност за електрическите – изискванията са идентични и автомобилните компании ги спазват, без компромиси.
Ще ми даде ли ‘на късо’ електро колата, ако мина през по-дълбока вода?
Това е един от не рядко задаваните въпроси по форуми и сбирки, който мнозина биха причислили към ‘смешното’, но не, батериите на сегашните електрически коли, например, са капсуловани и много добре защитени, с автоматично изключване в аварийни ситуации. Както с всяка друга машина или уред, за да сте наясно с действията, които трябва да предприемате при възникване на такива, винаги четете потребителското ръководство преди употреба.
Безопасно ли е да се зарежда електромобил във влажно време?
Да, безопасно е да се зарежда във влажно време – обществените зарядни станции са защитени от влиянието на атмосферните условия. Влагозащитно зареждащо оборудване може да бъде инсталирано и в гаража ви, за което вашият доставчик ще може да ви даде допълнителни напътствия и препоръки.
Минаваме към друга тема – технологиите при батериите все още са в етап на развитие и сегашните осигуряват ограничен пробег. Ето отговорите на някои въпроси в това направление
Пробег
Какъв е пробегът на електромобилите с едно зареждане?
Всеки електромобил има специфичен пробег, който се влияе от атмосферните условия и начина на шофиране. На този етап повечето масови електромобили на пазара изминават до около 150 км с едно зареждане на батерията, което покрива нуждите на повечето шофьори (според официални проучвания над 80% от европейците шофират по-малко от 100 км на ден. Вече има и модели с вградени устройства за бързо зареждане, с които може да ‘напълните’ почти празна батерия до 80% от капацитета за около 20 минути. При наличие на зарядна инфраструктура от бързи станции за зареждане изминаването на по-дълги разстояния е по-бързо и лесно.
Изтощава ли се батерията при използването на климатика, светлините и т.н?
Да, до известна степен това влияе на пробега. Както и при конвенционалните превозни средства, прекаленото използване на климатика влияе на разхода на енергия. Автопроизводителите вече прилагат интелигентни решения за намаляване на консумацията, като светодиодни предни и задни светлини и ефикасни климатични системи.
През зимата е препоръчително да използвате отоплението на седалките, вместо ‘парното’, а през лятото да охлаждате колата докато е паркирана и се зарежда, и по възможност да не отваряте прозорците по време на движение.
Вече посветихме един от инфо бюлетините на Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! на зареждане на електрическите превозни средства, което ни насочва точно в тази посока:
Зареждане
Къде мога да заредя електромобил в България?
Засега не можем да се похвалим дори със скромна зарядна инфраструктура, но само преди месеци нямахме и това, което имаме сега. Първата общинска станция за електромобили е монтирана в град Исперих от A1 Eco, а в началото на тази година Фулчарджър България постави седем електро колонки в центъра на София. Имаме си и фотоволтаична система за зареждане със слънчева енергия, монтирана в Студентски град отново от A1 Eco по проект на Консорциум Зелена енергия. В София и страната има още няколко зарядни станции, а най-лесният начин да ги намирате сега и в бъдеще е първият локатор на зарядни станции за електромобили в България – ВсичкоТок.
Колко струва и как ще се заплаща зареждането?
При електромобилите типичното “колко харчи” има други измерения. Средно сегашните електромобили изразходват 15-20 кВтч електроенергия на 100 км. В повечето случаи зареждането им става нощем, когато тарифата е по-ниска и при цена от около 12 ст/кВтч електроенергия за изминаване на 100 км ще похарчите около 2 лв. На дневна тарифа разходът може да нарасне до 3 лв/100 км, но сега разбирате каква голяма разлика има дори спрямо най-икономичните ‘дизели’. Различните оператори на зарядна инфраструктура обаче ще са свободни да определят сами цените за зареждане и те може да не са толкова ниски, като ‘домашните’. Интересно е да се отбележи, обаче, че на този ранен етап от развитието на електрическата мобилност някои оператори на зарядна инфраструктура стимулират използването на електромобили, като предлагат безплатна електроенергия за зареждане.
Ако зареждате колата си у дома, цената на използваната електроенергия просто ще се отразява в сметката ви за електричество. Производителите на електромобили работят с електроразпределителните дружества, за да уточняват как да се инсталират умни зарядни устройства, така че можете да избирате кога да зареждате колата си и по този начин да се възползвате от ниска тарифа (например нощната).
Обикновено заплащането на зареждане чрез обществена зарядна станция става с членска карта, която получавате от оператор, като постепенно ще се добавят и други популярни съвременни методи, като плащане с SMS, кредитна карта или ваучер.
Как и за колко време се зарежда електромобил?
Електромобилите са оборудвани с портове за зареждане, към които се свързват специални кабели със стандартизирани накрайници. Зареждането става с включване в стандартен контакт на електрическата мрежа или в специализирана зарядна станция (електро колонка). Стандартното зареждане отнема 4-8 часа, а вече има и бързи зарядни станции, които скъсяват времето за зареждане до 15-30 мин. Тестват се и технологии за безжично зареждане, при които вграден в електромобила приемник улавя електромагнитно поле, излъчвано от предавател.
Това е малка част от често задаваните въпроси, свързани с електромобилите и за да не ви изтощим батерията, ще разделим този бюлетин на части. Очаквайте втората утре и отново, ако имате въпроси, пишете ни на opoznai@elektromobili.bg или използвайте полето за коментари отдолу.
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!
Leave a Reply