От днес цяла магистрала Тракия, от някога… и с бързи зарядни
Нов гладък черен асфалт, три часа и половина пътуване от единия до другия край и почти половин век строеж – автомагистрала Тракия има от всичките тези неща. Новият гладък черен асфалт е на откритата днес последна отсечка от Зимница до Карнобат (малко над 34 км), с която общата дължина на магистралата става 360 км. Честито!
След масовото петъчно недоволство магистралата беше отворена днес (в неделя), което се надяваме да облекчи трафика към морето. Ще търсим отзиви из мрежата, за да добием по-точно впечатление, че точно сега нямаме път към Бургас.
Чудесна новина, но си е трудно за вярване – най-после има една цяла българска магистрала. Ще стане още по-чудесно и когато околовръстния път на София бъде разширен и в участъка от Младост 4 до началото на магистралата.Това за софиянци, разбира се, а сега ето нещо, което има значение за всички и особено за онези, които в скоро (или не толкова скоро) време ще искат да използват скоростния път с електромобил.
Наскоро на пазара се появи дългоочакваният Renault ZOE. Освен че има привлекателен външен вид, компактният електромобил се радва и на по-добър пробег от други електро коли на пазара. Със ZOE се правят и по 150 км с едно зареждане. Реални! Но за да го използваш по новата цяла магистрала Тракия ще ти трябват две почти пълни зареждания. В добавка към това преди старта, разбира се, та общо 3 – затова образно разделяме пътя на 3 отсечки х 120 км всяка.
ОК, цяла магистрала вече имаме, но със стандартна зарядна колонка можеш да забравиш за пътуване до морето или обратно с електро кола, защото зараждането, дори при ROE, където е значително оптимизирано, отнема няколко часа. С бърза зарядна станция обаче, дългите пътувания стават възможни дори при сегашния пробег на електромобилите. За 20-30 мин батерията се зарежда до 80%, което идеално пасва на отсечките, на които разделяме образно Тракия. Супер, трябват ни само бързи зарядни станции. О, и електромобили .
Точно такава схема си нареждат в Холандия. Е, не е България, но пък защо да не използваме възможността да видим как го правят другите и да споделим. Че холандците са на път да инсталират не няколко, а 200 бързи зарядни станции, при това соларни!
И сега, ето че след проекта за магистрала за електро скутери, в Холандия имат идея и за 200 бързи соларни зарядни станции на електро коли. Идеите са нищо, ако не бъдат реализирани, но с тази нещата не седят така – всъщност вече е избран и доставчик за станциите – това е швейцарската ABB (хм, защо ли не сме учудени…). Та е избрана от Fastned – операторът, който изгражда мрежата – да монтира зарядни станции за електромобили на всеки 50 км.
Fastned е решила да направи своите станции от устойчиви материали, както и да ги направи лесно разпознаваеми по характерната дъговидна форма и соларните панели. Друго решение на Fastned е да осигури на хората, които карат електромобили, свобода. Звучи чудесно и въпреки че на страницата на компанията до брой зарядни станции все още има три нули, те ще поддържат буквално всички типове зарядни конектори. Казваме това, защото липсата на единен стандарт доведе до създаването на различни зарядни системи, което в никакъв случай не ни улеснява като потребители. За да стане лесно и удобно зареждането на електромобили, трябва да се избере само един стандарт. За щастие в тази посока вече са предприети действия.
Все пак, предвид сегашното разнообразие, по-добрият вариант на нещата е една зарядна станция да поддържа различните системи – на тази на Fastned ще може да се зареждат Renault Zoe, Opel Ampera, Nissan Leaf и други електромобили, с мощност до 50 кВ и за 15-30 минути в зависимост от електромобила.
Станциите ще са свързани с Интернет и съответно ще се виждат на инфо екраните в електромобилите. Предполагаме, че ще могат и да се резервират от разстояние, а първата е предвидена за септември тази година. Планът е всичките 200 да бъдат изградени до 2015 г. и ето повод да се върнем към нашата, вече цяла, Тракия.
При строителството на новите отсечки едва ли са предвиждани мощности за зареждане на електромобили, по откритата днес няма дори бензиностанции още, но за сметка на последните, електро зарядните станции са значително по-лесни за изграждане. За цялото разстояние от 360 км като за начало и 4-5 станции вършат работа и нещата са дори още по-лесни – не е нужно да се изграждат нови обекти – бърза зарядна колонка може да се монтира на паркинга на всеки от настоящите, след като бъдат покрити техническите изисквания.
Да, става дума за пари и някой трябва да прояви желание или да намери икономически смисъл в такава инвестиция – бързи зарядни станции има и на цени около €10,000, та си е инвестиция, която човек трябва да е готов, че няма да си върне бързо.
Засега, още веднъж честито за цялата магистрала и като научим нещо за монтаж на бърза зарядна станция по Тракия, веднага ще свирнем.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply