Какво да правят другите като Tesla дава безплатно зареждане?
Представям си из колко глави по света се върти този въпрос “Е как им се връзва на тези (Tesla) сметката, като не плащаш за зареждане на техните станции?” Тези пък дето мъдрят схеми за зареждане на електромобили сигурно са още повече. И в резултат неминуемо се появи проблем – хаотичност в инсталациите на зарядни станции. Не и при Tesla Motors, но не е само защото е безплатно…
Водени от оптимистичните цифри за развитието на електрическата мобилност (в проучванията) много компании, организации и дори администрации прибързаха необмислено с инвестициите си в зарядна инфраструктура за електромобили. Почти винаги с един мотив – разбирането, че колкото по-бързо и повече станции монтираме, толкова повече ще ускорим навлизането на електромобилите. Има нещо вярно в тази посока, въпросът е, кое е нещото?
Безплатното зареждане на Tesla Motors
Сметките на компанията показват, че за разгръщането на мрежата й от бързи зарядни станции, ще са нужни едни 500 милиона долара. Дали това включва и Европа нямам идея. И така си е супер много. Как им излиза сметката не зная, сигурен съм, че са го смятали. Вероятно е вкарано в цената на Model S. Или пък, като си плащаш за месечните глезотии, връзка с нета, използване на приложения и т.н. – може и в тях да е. Където и да са го мушнали, те си знаят, а резултатът е феноменален – получаваш бързо безплатно зареждане на своя Tesla електромобил от слънцето завинаги. Няма абонаментни карти, sms-си и други подобни неща да ги мислиш. Интересно!
Какво правят другите?
Те може да са много и различни. Оператори на зарядна инфраструктура, ЕРП-та, а вече дори и самите автопроизводители. Мрежа от Audi бензиностанции, например, не съм виждал. Но с вече изградени собствени ВЕИ мощности, един ден компанията ще предлага на своите електромобилни клиенти и ток – муцка! И други автопроизводители ще го правят. При това по такъв начин (ще ни предлагат пакети за е-мобилност, например), че ще е лесно и атрактивно.
Проблемът като че ли най-вече е при оператори, администрация и различни компании решили да се пробват отрано на електромобилния пазар. Ето няколко примера за несъобразен монтаж на зарядни станции:
- Бързи на летището;
- Нормални пред супермаркет;
- Много повече от нужното в райони с малко или липсващи електромобили;
Като си оставиш електро колата на паркинга на летището и заминеш за няколко дена, последното, което ти трябва, е бърз заряд. Въпреки това, на някои летища по света има монтирани бързи зарядни. Не особено далновидно…
У нас вече има много супермаркети с голям паркинг. Но какъв смисъл има на такива места да сложиш стандартни зарядни станции. Пазаруваш половин час и за това време я заредиш за 5 км пробег, я не. Трябва бърза станция, а те още са скъпи. Като поевтинеят ще са много по-смислена инвестиция на такива обекти.
Общината решила да го подкара “зелено”. Или някоя организация. Супер, евро проекти бол, наместват и едно монтиране на зарядни станции. Много зарядни станции. Защото като има станции, ще дойдат и електромобили. Има такова нещо, но трябва все пак да се правят сметки. Че докато пустеят и някой и друг вандал реши да им пробва здравината, станцийките поскъпват още повече заради преждевременни ремонти. По-добре да се направи предварително качествено проучване и сметки, пък тогава да се действа, внимателно.
Цените на зареждането
Бъркотията вече се заформила. Докато едни предлагат безплатно, други правят клиентски карти, трети дават пакети и т.н. Цени бол, като не липсват и такива, все едно караш дизелче, дето гори 4 на сто… Пазарът е отворен, спор няма, но в щатите много бързо се видя кои методи не работят. Скъпото бързо зареждане се оказа един от тях. Един от зарядните оператори реши да пробва различни цени (плюс методи) и тези, които далеч надскачаха “идеята на електромобила” бяха посрещнати с бойкот от е-мобилното общество. Да, вече няма да е като с ДВГ колите – няма къде да сипваш и отиваш на бензиностанцията, а там колкото пише, толкова плащаш. С електрическата мобилност вече имаме много повече избор. И хората (в предния пример) масово показаха, че ще се лишат (от не толкова нужния им) бърз заряд, заради неизгодните тарифи.
Та, какво да правят “другите”?
Да се оглеждат, да питат, да преценяват. Два пъти мери, един път режи, с други думи. Не преча на никой да точи ножа за новия пазар, но много ножове вече се счупиха още при точенето. Като при треска за злато започна да се получава. Но златото лесно не се намира. Да предлагаш безплатно зареждане може да изглежда странно, но в Tesla май разбират съвременните модели. Като при мобилните оператори, които често дават телефони супер евтино и после знаеш как си взимат парите. В Tesla е обратно, продуктът е скъп, но зареждането не ти струва нищо. Поне не и директно. Моделът не само се харесва, ами още как!
Въпрос на подход е. Ето, в Гърция, като седнеш да хапнеш и ти носят вода или купичка с маслинки. Поръчай бира и ето ти чипс. Хитро. Предразполагат те. Така трябва да е и със зарядните станции за електромобили – гъдел да има и да е направено така, че да те привлече. Защото се променихме. И затова технологиите и търговските предложения трябва да вървят в крак. Остава да видим кой в електромобилния свят ще разбира това добре и кой не.
Колкото до безплатното зареждане в стил Tesla Motors, дали пък няма да се чуем оттук оттам “Освен и ние да пробваме”?
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply