Кой (ли ще) продава най-много електромобили?

prodazbi elektromobili tesla

Кой (ли ще) продава най-много електромобили?

prodazbi elektromobili tesla

В този блог: Електромобилното раздвижване започва (продължава) от късната есен на 2013-та.

“Ако Nissan LEAF накара автопроизводителите да се замислят, BMW i3 ще ги накара да се задействат.” Но дали задействането не е провокирано от “новака в квартала”? Tesla Motors още няма и десет, но вече е в клуба на продаващите с десетки хиляди, докато други тепърва ще наваксват с продажбите. За тези от втората вълна обаче има много предимства и добрата новина е, че това е изцяло в наша полза. Ето какво знаем за пазара на електромобили досега и какво мислим за неговото скорошно развитие…

Renault/Nissan далеч напред

С над 100,000 продадени електромобила френско-японският алианс е далеч напред – и най-продаващите авто марки ще има бая да поработят, за да ги достигнат. Основният принос за тези резултати са продажбите на Nissan LEAFвече над 71,000 от края на 2010 г. до юли 2013-та според Wikipedia в световен мащаб – докато от страна на Renault най-много клиенти има за Kangoo Z.E. От завода производител вече са излезли над 10,000 електрически минивана, а бройката допълват и набиращите скорост продажби на ZOE.

Супер мъникът Twizy също се представя много добре, с уточнението, че пак говорим за над 10,000 броя, но повечето от тях са дилърски демо коли. Демо или не резултатите са факт, дори на консервативния германски пазар, а стартът на продажбите в България очакваме през септември (хайде да е в началото му, моля!).

Fluence Z.E. не успя да набере такава скорост, вероятно до известна степен и заради фалита на Better Place – компанията, която започна да изгражда мрежа от станции за подмяна на изтощени със заредени батерии за няколко минути. Проектът глътна много пари и въпреки супер удобството по някакви причини не се сдоби с потребителска подкрепа.

А другите японци?

Toyota е името, което всички свързваме с понятието хибрид. Но в Toyota не показват особени симпатии към изцяло електрическите модели. Като изключим RAV4 EV, която компанията пусна “по задължение” в Калифорния, на пазара няма електромобили на Toyota. Lexus? Положението е същото – хибриди бол, поне.

Honda. Подобно е и положението в Honda, чийто електро Fit се предлага пак само там, в Калифорния. Хора, карали доста електромобили казват, че електрическият Fit е много добър. Засега не особено достъпен, обаче…

Mitsubishi. Получи се така, че Nissan LEAF беше припознат като първия съвременен масов електромобил, но това всъщност е Mitsubishi i-MiEV, чиито продажби стартираха през 2009 г. В Европа моделът се предлага(ше) и като Peugeot iOn, и Citroen C-ZERO, но след не особено силните продажби, за което виновник до голяма степен е високата цена от около €35,000, се стигна и до добавяне на “ше” след предлага…

Infiniti. Лускозното поделение на Nissan готви свои варианти на електрическия LEAF, със съответното по-високо ниво, които все още не са на етап пазарна реализация. Може би през 2014-та?!?

Mazda. В Mazda пък грам не са на тема електромобили, развивайки новата SkyActiv линия от двигатели с вътрешно горене, което поставя компанията извън класацията за момента.

Subaru. Ситуацията тук е подобна на тази в Mazda. Сигурно ще се промени някой ден…

DE е на хоризонта

Германците уж водят авто похода, но не и този дето върви на ток. На пазара на електромобили се подвизава единствено smart и за да не е гола картинката ще добавим Opel Ampera. Последният все пак има и бензинов двигател, но понеже се кара най-вече на ток (въпреки опитите на Opel да набляга на “ще ви закара навсякъде”, защото може да върви и на бензин), припознаваме най-вече електрическото у него.

BMW i. И ето ти BMW i3. След години на умела пропаганда и тестове до полуда с прототипи, баварците показа своя електромобил на света на 29 юли 2013 г. Продажбите стартират в средата на ноември, а играта на пикантни закачки продължава. Последната идва от ИД на BMW в щатите, който ей така лекинко подметна в едно интервю, че дилърите там вече искали повече от предварително планираните количества, заради повишаващия се интерес. BMW смята, че ще продава по 3-5 хиляди i3 месечно, което прави повече от Chevrolet Volt и Nissan LEAF заедно. Като гледаме как вървят нещата, изглежда възможно, но ще видим тази работа…

Mercedes-Benz не бърза. Нещата с електрическия smart вървят доста добре, с вече трето поколение на пазара, но модели със звезда на предния капак и ток в жилите още няма. Някой и друг електрон се прокрадва в консервативното портфолио под формата на плъгин хибрид S-Class, а първият изцяло електро модел на компанията е B-Class E-Drive, който се очаква пазара (първо в) САЩ от 2014. Няма кой знае колко повече за казване тук.

Volkswagen. Плъгин хибриди не липсват, електромобили обаче – никакви. За щастие последното е на път да се промени съвсем скоро. На автосалона във Франкфурт през септември ще бъдат представени официално електрическите VW e-UP! и eGolf, които ще излязат на пазара в същия ред. За разлика от BMW Volkswagen въобще не си дава зор с популяризиране на своите електро модели и дори няма самостоятелни такива – и двата първоначални са електро версии на популярни ДВГ серии. За прогнозни продажби и количества на този етап абсолютно не можем да говорим.

Audi. Мама миа, тук има(ше) драма. Електрическият R8 аха да бъде одобрен, на два пъти, но така и не получи зелена светлина. Audi A3 e-tron е очаквана компания за електрическия Golf и се тества от не малко време насам, но няма кой знае каква конкретика и около него, така че електро чакането около четирите кръга продължава.

Porsche. О, това е трудно. С тази фанатична армия от закоравели фенове на шума и бензиновите двигатели, прокарването на електро модел едва ли е лека задача. Има един електрически прототип, който определено е чудесна кола дори според оскъдните тест отзиви, но засега електрическото в Porsche се изчерпва с плъгин хибриди с трийсетина електро километра пробег. Е, може би прекалихме малко с фанатичната армия – наскоро попаднахме на коментар (синьото каре в този линк) във форума на Tesla Motors, който ако бяхме шефове в Porsche вероятно би ни разплакал!

Та, германската електро картинка не е розова, но вече се шири приказката:

Ако Nissan LEAF накара автопроизводителите да се замислят, BMW i3 ще ги накара да се задействат!

Точно така, казваме го от две години насам – германците може да изостават, но до голяма степен държат диригентската палка в авто света и когато я размахат в посока електромобили, те ще тръгнат много по-активно Wink. И ние като всички грешим, но скоро ще разберем дали сме прави за това специално.

Успя(ва) ли Tesla Motors да промени света?

След като дадохме малко кредит на доверие на германците, да си дойдем на думата. Че те ще донесат оживление в електромобилния свят е извън всякакво съмнение, но еуфорията дойде от друго място. Малкият калифорнийски производител Tesla Motors реши да покаже на света, че още сега може да има електрически коли с голям пробег на цената на германска лимузина. Само че с тонове повече емоции, които завладяват до степен на “забравени в гаража поршета”.

Набиращият за малко над 4 сек до 100 км/ч Model S буквално изстреля компанията нагоре за изумление на купчина скептици, и то как само. В завода на компанията във Фремонт вече се правят по над 800 електромобила седмично, а първите европейски доставки започнаха в началото на август 2013 в Норвегия и Швейцария. В добрия случай сега за Model S се чака по няколко месеца, което е нищо в сравнение с началните заявки – хиляди от първите електромобилни ентусиасти, депозирали между 5 и 40 хил. долара, трябваше да чакат по 2-3 години, за да получат своите фантастични електро коли със 17″ екрани в централната конзола. Пожелаваме им да си ги карат с кеф, особено предвид факта, че Tesla им осигурява безплатно бързо слънчево зареждане ЗАВИНАГИ? Някой против?

Дали хората от Tesla Motors успяват да променят света? Ако съдим по вече огромния www.teslamotorsclub.com форум от Tesla фенове, фейсбук страницата на компанията и безбройните отзиви за Model S по нета, както и няколко топ награди като Автомобил на годината,  ДА – отвсякъде!  Да видим обаче какво още има в кошницата.

Нещо от Италия?

Scuzi? Да няма някаква грешка? Електромобили от страната на “резачките”. Мне, засега няма такива неща. А, да, FIAT 500e, който компанията неохотно направи за пазара в… да, Калифорния. FIAT в Калифорния? Електрически? Накъде отива този свят Laughing?

Просто няма какво да изброяваме марки, защото в Италия темата производство на електромобили не изглежда особено популярна. Като при корейците – като изключим по един плъгин хибрид от KIA и Hyundai. Те, обаче, са много бързи и конкурентни. Може да ни изненадат, макар че в момента няма никакви индикации за това.

И в крайна сметка?

Това са в общи линии основните елементи на сегашния електромобилен пазар и индикациите за неговото развитие в краткосрочен план (следващите 1-2 години). Изобилието е все още някъде зад ъгъла, но тенденцията вече е факт – останалото е въпрос на време, емоции, възможности и оферти. И по всичко личи, че ще има свежи и атрактивни такива още от края на тази и началото на следващата година. Ще ни дойдат много добре – от свежина винаги има нужда!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *