Пробег, зарядна инфраструктура или екстри – кое няма да жертваш?

e-mobility

Пробег, зарядна инфраструктура или екстри – кое няма да жертваш?

e-mobility

В България сега сме се захванали с изграждането на зарядни станции за електромобили. Този процес ще продължи дълго, в него ще има много участници, постоянно модернизиране и супер конкуренция. И точно на последното се надяваме, за по-бързо и качествено развитие на електрическата мобилност. Електрически модели от големи автопроизводители засега определено ни липсват – може да се купиш Citroen C-ZERO/Peugeot iOn или Opel Ampera, а доста по-евтин вариант е мини двуместна електро кола от ВРОМОС от 19,900 лв без ДДС. В други държави обаче вече са навъртели по година и половина зад волана на различни електромобили и като че ли дойде момент за “размяна на местата”. Едни търсят повече пробег, други повече екстри, трети се надяват на монтаж на повече електро колонки…

В Англия, например, един собственик на Nissan LEAF споделя с Green Car Reports преживяванията си с колата и защо смята да я смени за {tooltip}Vauxhall{end-link}английският вариант на Opel{end-tooltip} Ampera. Откривам противоречие в “показанията” на този ранен електромобилен ентусиаст, но оставям на теб да прецениш за себе си.

Пробегът…

Човекът твърди, че “индикаторът за количеството заряд в батерията е пълна шега” и за 18 месеца зад волана на LEAF, “вече 2 пъти съм се прибирал на репатрак, а още 10 едва се се добирах до къщата си”. Но допълва, че вината не е в Nissan, а в недоразвитата зарядна инфраструктура в Англия. Хм, тук започват противоречията. Ако хвърлите един поглед на нашия заряден локатор или по-скоро на оригиналната му версия – Plugsurfing.co.uk, ще видите колко места за зареждане има на Острова…

И още нещо, точно след като заменил LEAF с Ampera, наричаният в статията Дан, получил обаждане от Nissan с въпрос за впечатленията му от колата. “Като научиха, че съм я сменил за Ampera, останаха любезни, но си личеше, че са шокирани”. ОК, но какво става в новата кола, решени ли са проблемите с пробега? Оказва се следното – Дан признава, че досега не е зареждал с бензин, защото повечето от ежедневните му пътувания са в рамките на възможностите на 16 кВтч батерията на Ampera. Опаа, чакай малко, човече. От тези 16 използваеми са близо 10 и при нашия неколкократен Ampera тест с умерено каране винаги изминавахме около 65 км с едно пълно зареждане. Ако не ти е трябвал бензиновия двигател и се справяш с 60 км пробег, без закъсване, как така закъсва над 10 пъти с LEAF, чийто пробег е над 120 км с едно зареждане?

Екстрите…

Оставям пробега на мира и минавам към екстрите. По мрежата има вече много отзиви за навигационните системи на LEAF и Volt/Ampera. Едни харесват много Carwings системата на Nissan, други смятат за много по-добра навигацията на Volt/Ampera. Или пък другите джуджавки. Положението е същото. Volt/Ampera имат по-високо ниво (но са и по-скъпи) на оборудване, но всеки има своите предпочитания и някои харесват повече LEAF.

Вече има и други електромобили на пазара, обаче, и конкуренцията се ожесточава. Ако някои се чудят защо продажбите на LEAF в САЩ, например, спаднаха драстично, има две основни причини. До няколко месеца Nissan ще започне да продава модел 2013 и кой иска да купи сегашния, като новият ще има “по-гарантиран” пробег, 6.6 кВт бордово зарядно за по-бързо зареждане, безжично зареждано и други допълнения. Но както казах, вече има и други. Та втората причина се вижда в първия коментар под статията на Green Car Reports – там някой споделя, че чака Tesla Model S, за да смени LEAF за него. Мдаа, Tesla Model S има доста по-дълъг пробег, при това още от първото си поколение. И определено е доста луксозна кола, което може да се каже и за Fisker Karma. Renault пък залага на високо ниво на изпълнение в предстоящия ZOE, а като гледа човек BMW i3, екстрите определено няма да липсват на електромобилите и съм убеден, че както сме свикнали с тях, няма никаква причина да не ги търсим. Още по-хубавото при електро колите е, че ще има неща, които досега нямахме – като например, в горещ ден, докато се зарежда на синя зона, може да пуснеш с един SMS климатика на колата 20 мин. преди да потеглиш и като влезеш интериорът вече да е охладен. Гот!

И стигнахме до обществените зарядни станции

Първата вълна от електромобилисти не е особено загрижена за тях. Дето се вика, който има пари сега за електромобил, има и гараж, където може да си зарежда. Но допитвания като това на Facebook страницата на BMW i показват друго. BMW i предлага четири елемента в своята 360° Electric услуга. Най-харесваният? Общественото зареждане. С други думи, очаквано, хората иската да знаят, че е налице зарядна инфраструктура и могат да заредят на много места, както сега по бензиностанциите. Сега мнозина по нашенски плюят по сайтове и форуми, че се харчели много пари за “тия електромобили”, но един ден ще разберат, че това е било нужно и могат спокойно да зареждат колата, която харчи по 2-3 лв на 100 км и която сега се чудят как да омаскарят Cool.

И понеже не мога да се сетя какво мислиш по въпроса, чукни едно коментарче отдолу – някой ден друг може да го използва, като пише за електромобилите някъде, където те тепърва навлизат Wink.

Мартин Хаджистойков

eCars.bg / Elektromobili.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *