Renault 4Lectric – така изглежда 4L с батерии и електромотор
В Renault очевидно има истинска страст по електромобилите, с вече четири обявени серийни модела, които постепенно ще излизат на пазара тази и следващата година. Концептуалните модели и дизайнерските студии винаги предшестват нещата обаче и както в модата, така и при колите, често се случва старите изпитани идеии да вдъхновяват нови модерни решения. В тази връзка ви представяме един от 50-те проекта, избрани за състезанието Renault 4 Ever, организирано от Design Boom и Renault.
Принципът е да се обнови 4L, като в същото време се запазят оригиналните му линии, но с добавяне на съвременни еко технологии, а идеята срещна огромен интерес, с 3200 проекта от 92 страни…
Този 4Lectric, който искаме да ви покажем, отива отвъд своята основна и първоначална функция и като повече от средство за придвижване, прототипът е източник на енергия, позволяващ по-голяма енергийна независимост.
Една кола, две батерии
Макар че разполага с топлинни сензори по купето, 4Lectric черпи по-голямата част от енергията си от две батерии, захранвани от слънчеви филми на прозорците и покрива.
Предназначена основно за лична употреба, първата батерия акумулира енергия по време на спиране, а когато стигнете до електрическа зарядна станция, ‘допълвате’ с нужния остатък, върху вече акумулираната по време на шофиране енергия. Колата може да се зарежда също така от обикновен контакт и разполага с двупосочна верига, която позволява използване на енергия от колата за домашни нужди. Това е приложимо и на работното място: паркираната кола вече няма да е пасивна, а се превръща в активен участник в генерирането на собствената си енергия.
Втората или ‘социална’ батерия’ функционира по същия начин, но е разработена за обща консумация, препращайки акумулирано електричество до център за съхранение. Тази складирана енергия осигурена от потребителите обслужва производствени центрове, където в края на своя жизнен цикъл колите се рециклират в нови модели. Споделяйки енергия в кръговрат, общественият ‘енергиен басейн’ може да се прилага и за общи цели, като поддръжка на транспортни мрежи или в помощ на географски зони, където достъпът до електроенергия е ограничен.
Еко производство
Дизайнът се концентрира върху съществени, синтезирани функции във всяко едно направление. Използвайки ресурсите колкото е възможно по-ефективно, колата е сглобена от по-малко части, което прави конструкцията и по-лека. Освен използването на рециклирани или рециклиращи се материали, в производството участват най-вече местни производители, за да се подкрепя тяхната дейност и да се намаляват до минимум транспортните разходи.
Когато достигне края на жизнения си цикъл, енергията ‘изработена’ от нея помага за възобновяването й в друга форма.
Ролята на производителя вече не е тази на линеен индустриалец, а на ангажиран с увековечаването на нови, природосъобразни устойчиви ценности, които отиват отвъд автомобила като понятие.“Колите могат да се използват като първа стъпка към кръгова икономика, ако им придадем повече отговорности от простата им функция за придвижване”, казва дизайнерът на 4Lectric, Чарли Нгием.
В Renault 4 има традиция за осигуряване на функционалност и устойчивост в придвижването на потребителите и този нов дизайн е модерно разширение на тези ценности: с отговорност към околната среда в използването и производството, колата позволява на домакинствата да участват в автономното производство на възобновяема енергия.
Резултатите от състезанието ще бъдат обявени в края на месеца.
[Източник: Design Boom]
Leave a Reply