Kъде искаш да има зарядни станции за електромобили?

kude ima zariadni stancii elektromobili

Kъде искаш да има зарядни станции за електромобили?

kude ima zariadni stancii elektromobili

Малките ежедневни питания са начин да разберем как искаме да се развие електрическата мобилност в България и след въпроса Електромобил с какъв пробег ти трябва, да видим къде пък е удобно да има зарядни станции. Хубавото е, че такива могат да се монтират на много повече места, в сравнение с бензиностанциите, стига да са изпълнени необходимите изисквания…

Преди да стигнем до избора, ето някои показатели, по които бавните станции за зареждане се различават от бързите:

Време за зареждане

abb Terra51 burza zariadna stancia elektromobili

Накратко казано, на стандартна зарядна станция, батериите на повечето сегашни електрически коли се зареждат за период от 6-8 часа (за пробег от около 150 км). Електрическият Ford Focus е гърди напред в това отношение, с по-добрия показател от 4 часа, за колкото се зареждат и батериите на електромобилите с удължен пробег като Opel Ampera/Chevrolet Volt, които обаче имат среден пробег от около 50-60 км на електроенергия (или иначе казано по-малък капацитет на батерията). Още от следващата година батериите ще са по-добри и други марки ще предлагат бавно зареждане за 4 часа като на Focus. Съответно, това прави стандартните станции подходящи за монтаж на места с по-дълъг престой, защото при бавно зареждане обикновено батерията получава километър пробег за около 3 минути или около 10 км за половин час. Ако сте спрели на синя зона или търговски обект за 2 часа, например, ще заредите за около 40 км, което е по-приемливо от 10.

На бърза зарядна станция батериите се зареждат до 80% за около 30 минути, макар че скорошен тест с Nissan LEAF в САЩ е постигнат резултат от само 67%. Но в общи линии на бърза станция за половин час ще заредите ако не догоре, почти догоре батерията, ако е била изтощена. Ако пък е примерно на средата, ще се справите и за 15-20 минути. Това прави монтажа на такъв тип устройства подходящ и на места с по-кратък престой, като паркинги на големи супермаркети, дори бензиностанции или обекти край магистралите.

Енергийно потребление

Тук нещата са по-трудни при бързите зарядни станции, които натоварват електро системите с нужната им пиково 50 кВ мощност и монтажът им определено не е възможен навсякъде. Нужни са съответни мощности. Като цяло зарядната инфраструктура трябва да отговаря на стандарти, които все още не са готови и засега има само временни решения. Колкото до обикновеното зареждане, сградните системи тепърва ще трябва да се пренастройват, за да поемат увеличеното потребление с увеличаване на броя електромобили, които ще се зареждат в лични и обществени гаражи и паркинги. У нас битовите контакти масово са на 10-14А, вместо нужните според изискванията 16А и зареждането на електромобил на много места може да се окаже предизвикатество…

Големина и форма

a1 eco zariadna stancia plovdiv

И тук стандартните станции са с предимство, с много по-малък обем и форма подходяща както за подов, така и за стенен монтаж. Първите зарядни станции (като тази на горната снимка) приличат повече на бензинови колонки по размер, а дебелият заряден кабел е досущ като маркуча за сипване на гориво. Технологиите обаче се развиват много бързо и вече се появиха по-компактни бързи зарядни устройства като това на Nissan, а цените буквално се сринаха и вече се предлагат устройства за под 10,000 евро и дори щатски долари. Въпреки намаления размер бързите зарядни станции все още не са достатъчно гъвкави в това отношение и не са подходящи за стенен монтаж, например, както първата стандартна електро колонка на нашия технически партньор A1 Eco, в Пловдив (на снимката отдясно).

С всичко това наум, ето няколко варианта за монтаж на зарядни станции:

{minipolls progressbar_width=”580px” multiple_voting=”1″ id=”mesta_zarezhdane” title=”Къде искаш да има зарядни станции за електромобили”}На синя зона||Пред блока||В мола||На бензиностанция||Паркинги на големи обекти||Покрай магистралите||Пред заведения{/minipolls}

Със сигурност ще има и други търсени места, но идеята е да покрием в някаква степен основните възможности. В тази анкета може да се гласува повече от веднъж, за избор на повече места. Ако не намирате предпочитанията си тук, споделете ги в коментарите отдолу или пуснете тема във форума – колкото повече мнения се събират, толкова по-добър ориентир ще има за предпочитанията.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *