Разликата между 25 кВт и 50 кВт бърза зарядна станция е… 7 минути
През уикенда прибрахме нашия Рено Туизи на ход и нали трябваше да го зареждаме два пъти по пътя от Разлог до София, решихме да направим един блог за бързите зарядни станции. Защото стандартното зареждане на електромобил с ток си е процес, свързан с много чакане някъде по пътищата – в нашия случай, два пъти по час и половина. И понеже бързите зарядни станции са различни сега ще направим сравнение между два от основните видове на пазара…
Първо, едно кратко пояснение за бързото зареждане и защо всички производители казват, че техните електромобили се зареждат от 0 до 80 процента за 30 минути.
Причината за това е проста. Някъде там, над 80 процента заряд, електрониката на колата започва да ограничава количеството енергия, която постъпва в батерията, за да я предпази. Не е същото, но може донякъде да го оприличим със собственото си хранене. Когато си гладен често хапваш лакомо и със засищането полека намаляваш темпото. Оттам и препоръката да останеш леко гладен, вместо да се засищаш докрай.
Така, от първото следва, че ако например зарядната станция е с мощност 50 кВт, батерията не се зарежда до 100% с тази мощност – колкото повече се пълни, толкова повече спада скоростта на зареждане. До към 80 процента тя остава сравнително висока, а след това спада като последните 20% процента отнемат твърде много време и е по-добре да не тъпчем батерията с тях. Със сигурност можеш да зареждаш до 100 процента и това е ОК, просто в дългосрочен план й се отразява по-добре да я пълниш само до 80 процента.
Ето затова производителите казват, че бързото зареждане отнема 30 минути от 0 до 80 процента. Ще става по-бързо, това е извън всякакво съмнение, но засега скоростите са такива.
Сега да разгледаме двата типа бързи зарядни станции обект на този блог.
25 кВ срещу 50 кВ DC зарядна станция – на пръв поглед изглежда, че втората ще зарежда електромобила ти два пъти по-бързо. Но това не е така и точно по-тази причина започнахме с пояснението за бързото зареждане отгоре.
На този етап 25 кВт станциите са значително по-евтини от 50 кВт зарядните. Основната разлика между двата типа е, че 25 кВт станциите са базирани на захранване от мрежата, докато 50 кВт устройствата са значително по-тежки, заради монтираните в тях трансформатори.
Една 25 кВт станция може да тежи около 50-150 кг, докато големите 50 кВт станции приличат повече на бензинови колонки и тежат до 800-900 кг.
Цените на 25 кВт станциите са доста по-ниски. На пазара вече има такива такива и за под €10,000, а BMW i дори пусна свои 24 кВ бързи зарядни от подобен тип в щатите, на цена $6,548 за партньори. Те изглеждат доста компактно и могат да се монтират на стена или стълб.
Големите трансформаторни 50 кВт DC бързи зарядни са друга работа. Техните цени са значително по-високи и са по-скоро в диапазона 20-30 хиляди Евро. Те изискват и по-големи мощности от мрежата – не всяка сграда или избрано място имат нужното захранване.
За монтаж на 25 кВт бърза зарядна станция се изискват 30 кВА налична мощност, а за 50 кВ съответно 60 кВА. Второто е по-трудно и за намиране, и като процедура за прокарване, което ни връща към предимствата на 25 кВт станциите.
Време за зареждане
50 кВт зарядните пълнят батериите по-бързо от 25 кВт устройствата, но противно на предположението, времето за зареждане на 50 кВт станция не е два пъти по-малко от това на 25 кВт зарядно.
Една 50 кВт станция зарежда с по-голяма мощност в първите 7-10 минути от зарядния цикъл, след което мощността й спада до тази на 25 кВт зарядно, както вече стана дума, заради ограниченията, които системата за управление на батерията в електромобила (BMS) налага. Системата ограничава мощността на зареждане в зависимост от различни фактори като температура на клетките, степен за зареденост, баланс на клетките и други. Така, на 50 кВт станция зареждането се ускорява само със 7-10 минути.
Целта на този блог беше да ти покаже, че разликата във времето за зареждане на 25 кВт и 50 кВт бърза зарядна станция е сравнително малко, както и да разбереш по-добре как работят тези най-разпространени бързи устройства за зареждане на електромобили.
У нас очакваме по проект през 2016 г. да бъдат монтирани около 10 бързи зарядни станции из цялата страна и когато разберем повече за параметрите на проекта и местата, ще ги включим в новия онлайн заряден локатор на България www.VsichkoTok.bg, по който работим и планираме да пуснем преди пролетта на 2015 г. За да ти е лесно, когато търсиш къде да заредиш електромобила си навсякъде в България :).
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.
Leave a Reply